Sunday, April 24, 2011

266. Jering Tua Masak Lemak Pedas

Jumpa jering bentuk heart







Hari ini setelah banyak kali tunda, akhirnya Kjee berjaya jugak beli jering tua (orang jawa panggil jengkol)  dan masak lauk kegemaran kami sekeluarga. Selalunya kalau makan kat kedai Minang, mesti cari lauk ini.

Pagi tadi Kjee start projek memasak seorang diri sebab penghuni lain masih tidur. Kjee masukkan jering dalam pressure cooker dan tak sampai 10 minit kemudian dah cukup empuk. Lepas itu Kjee tumbuk atau ketuk2. Kjee tak tahu kenapa mesti ketuk2 tapi mak buat, Kjee pun buatlah.

Dalam masa tengah tumbuk jering, terkejut Kjee jumpa jering yang dua biji ni. Bentuk heart lah. Punyalah suka. Buah jering pun tahu nak berkasih sayang yer. Hehehe.

Hari ini Kjee rasa masak lemak yang Kjee masa ini rasanya kureng sikit. Tak sama macam kat rest Minang Upik. Ohhh Kjee dah tau kenapa...tak bubuh daun salam. Kjee campakkan jer daun limau purut sebab daun kunyit pun tak der. kalau bubuh daun salam, aroma dia jadi lain.

Hari ni nasib baik betul bila terjumpa udang tersorok dalam freezer. Ingatkan Kjee nak bubuh ikan bilis jer tadi. Kuahnya Kjee sengaja buat banyak2 sikit sebab Unclepali tak suka kalau masak lemak kedekut sangat kuahnya. Kalau kat restoren minang, dia orang buat lemak jering pekat2 ala2 rendang. Tak kisahlah.

Jom intai resipinya.

BAHAN2NYA:

½ kg jering tua
cili api (ikut suka kepedasan)
udang atau ikan bilis
1 helai daun kunyit/daun salam (kjee guna daun limau purut)
kunyit hidup (Kjee guna serbuk)
½ kg santan pekat
1 keping asam keping

CARA:
1. Rebus jering sampai empuk. Kemudian diketuk.
2. Tumbuk cili api bersama kunyit hidup dan sedikit garam
3. Masukkan santan ke dalam periuk bersama bahan tumbuk dan jerang.
4. Masukkan jering dan terus jerang. Jaga jangan pecah santan.
5. Apabila sudah mendidih, perlahankan api, dan bubuh asam keping dan rasa garamnya serta bubuh pak aji kalau guna.
6. Masukkan udang. Tunggu hingga udang masak barulah padamkan api.

3 comments:

Mas said...

sedapnya masak lemak tu kak jee....
tapi mas tak reti la makan jering...
cedok kuah ngan udang jerk la..he..he..

Kak Ezza@makcik blogger said...

kalau campur ngan sayur pucuk ubi lagi sedap..jodoh nya dengan ikan tamban kering atau bilis pun ok..masak minang ni kena pekat dan pedas...tapi saya tak suka pedas sangat..mild saja...

NuRuL -uYuL- said...

wahhh ...k.jee jengkol 2 ... leh ek msk lemak ..xtau la plak ..tau wat sambal jering jer ... leh try nie .. jom follow blog nurul ....ehehehehe

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...