Pages

Thursday, October 31, 2013

NASI LEMAK SEPARUH KUKUS CARA ARWAH NENEK NADIA








Sebenarnya, kalau nak makan Nasi Lemak, tak susah mana nak cari. Setiap ceruk rantau di Malaysia ni, ada jual. Malah orang Indon pun dah pandai jual tau. Nasi Lemak yang tak lemak.

Tetapi, apakah Nasi lemak beli, sama dengan air tangan kita sendiri. Kita pun fahamlah orang meniaga nak untung, tapi jangan lah melampau-lampau sampaikan nasi lemak mereka ala-ala nasi putih berlauk sambal tumis dan telor rebus saja!

Kalau tak tahu nak masak, jangan meniaga. Itu kata-kata yang selalu terbit dari mulut arwah Bonda. Jangan bagi pelanggan sumpah seranah. Nanti pendek rezeki.

Apapun, hari ni Kjee masak Nasi Lemak sebab dah lama tak makan dan jugak senang nak buat. Hari ni Kjee banyak kerja. Tapi perut nak jugak kena isi, kan?




































Nasi Lemak Kjee hari ni berlaukkan sambal sotong dalam tin jenama Rex, telor rebus, ayam goreng dan jugak tempe goreng. Dan tak lengkap kalau tak ada timun. Kjee suka timun Jepun sebab rasanya lebih enak daripada timun biasa.

Dulu-dulu, nasi lemak kampung biasa turut digunakan Kangkung yang dicelur dengan sedikit garam. Adoii kenapa tadi Kjee tak suruh UnclePali beli kangkung tadi!

Kjee malaslah nak type balik resipi di sini sebab dah banyak kali buat. Link jer kat SINI.

Nasi Lemak hari ni, Nadia yang buat. Nasi Lemak airtangan anak anak dara yang cukup segala-galanya. Rasa lemak, rasa masin dan wangi dek aroma daun pandan. Kjee masak sambal sotong jer.

Masa Kjee meniaga dulu, kami jugak jual nasi lemak untuk sarapan. UnclePali yang bungkus. Jual RM1.20 sebungkus. Laku beb...sebab sedap hehehe.






2 comments:

eyriqazz said...

tidak, tidak, tidak..

bye, nak dinner terliur tengok nasi lemak..hehehe

Nik Azidah said...

sedapnya nasi lemak...lagi lagi letak daun pisang...memang membangkitkan aroma dan selera :)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...