Friday, April 17, 2015

TOFU LEMBUT JEPUN KUKUS










Ini cara makan Japanese soft taufoo atau tofu yang dipek dalam plastik lonjong, yang Kjee suka sangat. Tapi, sebenarnya, ada ke cara lain nak masak tofu ni? Ia terlalu lembik dan hanya sesuai untuk dikukus.

Masaknya mudah jer. Tak sampai 10 minit. Sediakan kukusan. Bila airnya sudah mendidih, diletakkan tofu ini didalam kukusan dan kukus.

Ada macam-macam cara orang memasaknya. Ada yang letak pelbagai jenis sos seperti sos tiram, hoisin sos dan sebagainya. Tetapi Kjee hanya guna kicap manis dan kicap cair atau fish sos aka Nampla. Kicap Thai tu. Kekadang kalau terlalu ghairah bubuh macam-macam, tak jadi sedap pun end result. Hehehe.

Apapun, setelah dikukus selama lebih kurang 10 minit, keluarkan pinggan berisi tofu tu. Kalau ada banyak air bergenang dalam pinggan/piring, toskan buang. Tapi hati-hati takut tergelincir sekali tofu tu.

Kemudian curahlah kicap manis dan sedikit kicap cair ikut rasa diatas tofu kukus tu. Tabur dengan cili merah yang telah dimayang halus, daun bawang dan jugak bawang goreng. Kjee ni suka sangat bawang goreng, so Kjee tabur banyak ler. Pastu titis sikit minyak bijan.

Bab paling susah buat Tofu Kukus ini ialah hendak keluarkannya dari pek plastik tu. Rasa-rasanya dulu Kjee ada dengar caranya. Dah lupalah pulak. Jadi, masa keluarkan tofu, adalah cedera dan cacat sikit hehehe.

Kjee baru terfikir satu lagi cara nak masak tofu ni. Kukus seperti biasa, kemudian bila dan siap, letak sambal tumis udang kering diatasnya. Sedap kot. Kat rumah sentiasa ada stok sambal udang kering ranggup dalam botol yang Kjee belu kat Tesco. Wah nanti nak trylah.

Klik SINI untuk tengok entri dulu.








1 comment: