Pages

Monday, August 3, 2015

MI BANDUNG MUAR MAK PON











Kjee memang minat sangat semua makanan yang berkuah. Soto ke, mi kari ker, Laksa Johor, Laksa Penang dan jugak mi bandung. Kureng sikit yang kering-kering. Makan roti canai pun mesti banjir. Kalau ke Restoran Nasi Kandar, kuah pun mesti banjir dan pasti mamak tu menyampah bila Kjee kata, lagi mau semua kuah kasi campur-campur dan banjir!! Hehehe.

Paste rempah Mi Bandung Mak Pon ni dah berbulan duduk dalam peti ais. Masa Kjee kemas aritu, jumpa 10 peket! Pastu bagi kat kawan-kawan, sekarang tinggal 4 peket.

Malam tadi tetiba teringin nak makan Mi Bandung Muor Mak Pon yang femes tu. Dulu masa Kjee niaga, Kjee jual jugak Mi Bandung tapi paste nya Kjee order dari Kluang, Johor. Dia hantar naik bas ekspres. Sedap lah jugak. Ahhh pada Kjee asal Mi Bandung jer mesti sedap.

Beberapa bulan lalu, Kjee ke Muar. Sahabat Kjee, Ruhil Angah orang Parit Bakar. Kebetulan dia pun balik kampung. Maka dia ajak Kjee pergi dua gerai Mi Bandung yang sangat femes di Muar. Sedapnya tak terkata. Sekarang dah teringin sangat nak turun Muar makan Mi Bandung. Tapi tak boleh turun sebab Nadia tak ada cuti. Maka buat ajelah sendiri.










Walaupun dah banyak kali Ruhil kata mudah sangat buat Mi Bandung guna paste Mak Pon atau jenama (ada banyak jenama sekarang) lain, namun Kjee ni seringkali malas nak buat. Apatah lagi kata Ruhil, kena rebus tulang lembu. Malas nak pergi pasar beli tulang. Stok tu yang sedap. Dulu masa niaga, Kjee guna rebusan tulang ayam jer.

Pagi tadi Kjee singgah makcik yang jual kat bawah pokok dekat rumah Kjee. Alhamdullilah ada tulang lembu. Kjee rembat ½ kilo jer sebab Kjee rasa yang akan makan, Kjee sorang sebab Nadia kerja dan arini dia puasa. UnclePali pulak, bab Mi Bandung tekak dia kureng sikit.

Setelah masuk tulang dan jugak daging sebanyak 250gms dalam pressure cooker, Kjee duduk sambi; tengok peket paste Mi Bandung Mak Pon. Alahai senang jer nak bikin. Guna air rebusan tulang, pastu letak rempah secukup rasa dan didihkan. Pastu letak sayur, mi dan telor.

Ruhil kata mesti letak tauhu yang dipotong-potong (tak payah goreng). "Kau letak lah jugak Nyah, udang ke ayam ker..." Orite Nyah... Mak harus ikut cakap sifu. Hehehe.

Kjee hiris daging yang dah lembut direbus, udang dibuang kulit tinggalkan ekor, dan tahu dihiris-hiris kasar. Sawi jugak dah dicuci dan dipotong-potong.

Ini bab yang Kjee suka. Tak payah tumis. Main rebus jer.









Kjee letak sup rebusan tulang tadi dalam periuk. Kemudian Kjee masukkan sedikit demi sedikit paste Mi Bandung hingga cukup rasa. Kemudian masukkan udang, sayur, daging dan bila dah elok mendidih, pecahkan telor ke dalam kuah. Masa ni api kena pelankan sebab kuning telor tu jangan bagi keras.

Kjee celur mi kuning dan letak dalam mangkuk. Lepas tu kaup perlahan-lahan kuah dan bahan-bahannya ke atas mi dalam mangkuk. Itu jer. Makan masa panas.

Paste ni ada dua jenis, kata Ijat, kawan opis Nadia yang asal dari Muar. Yang pedas dan yang kurang pedas. Kjee rasa yang Kjee beli tadi yang pedas sebab tengok UnclePali bangun amik tisu kesat hidung.

Rasanya? Well, kalau UnclePali yang tak minat sangat Mi Bandung boleh habis satu mangkuk (yang dalam foto tu), mestilah sedap. Cukup jer rasanya. Ada manis, ada pedas dan yang penting, bangkit rasa udang kering!!

Kjee dapat tahu paste Mi Bandung Mak Pon ni ada jual kat pasaraya di KL tapi Kjee tak pernah jumpa. Selalu kirim kat Ruhil atau kawan-kawan yang balik Muar. Atau bila turun Muor, kita borong untuk bagi kengkawan. Hehehe

Harganya 1 peket lebih kurang RM10. Boleh makan 4-5 orang.










3 comments:

careno said...

Ade gak pes ni dlm peti ais kat rumah... dah lama tp tak buat gak... tp feveret pes sambal ikan bakar die... thorbaek....

notie said...

Salam Kak Gee. Kedai mee Bandung yang femes tu kedai apa ya. Wah rindunya muor

Anonymous said...

sy dh lama cari pes ni tp susah nak jumpa... ada tak sape2 yang jual kat area shah alam

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...