Sunday, September 27, 2015

DAGING GORENG MUDAH










Memang dah jadi kebiasaan, kalau dapat sedekah daging Korban, Kjee akan goreng. Hiris nipis-nipis, kasi garam dan kunyit, perap seketika dan goreng. Ikut sukalah nak goreng garing-garing atau sebaliknya.

Kemudian Kjee akan hiris satu labu bawang besar dan cili. Tak kesahlah cili padi atau cili besar. Kemudian apabila daging dan cukup masak, masukkan bawang dan jugak cili. Terus goreng sekejap sampai abwang layu dan keluarkan. Tos atas tisu dapur untuk serapkan minyaknya.

Itu jer. Tapi kekadang Kjee letak juga daung bawang yang telah dipotong-potong selebar 1½ inci. Gaulkan jer di minit terakhir. Sedapnya. Tapi stok daun bawang tak ada. Rasanya masih ada tapi selongkar fridge, rupa-rupanya Nadia dah bersihkan fridge dan buang!!

Oh ya lupa pulak. Kalau goreng sekali daun kari pun sedap tau. Hehehe.

Makan dengan nasi panas atau ratah gitu sahaja. Cubalah.





1 comments:

JunAina said...

Aina selalu goreng kunyit je k.jie...letak bawang holland tu rasa manis2 bawang sedap...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...