Sunday, September 6, 2015

KALAU GIGI DAH TAK KUAT, KUIH NI SESUWAI










Kuih Badak Berendam ni amat sesuai untuk warga emas yang tak ada gigi atau gigi sudah tidak sekuat dulu. Hehehe that's me. Minggu lepas Kjee buat dah tapi ntah mana silapnya, bebola pulut tu jadi keras. Rezeki Cik Tong. Semalam Kjee buat lagi dan Alhamdullilah berjaya.

Kjee gua dua jenis tepung pulut iaitu Tepung Pulut Hitam dan Tepung Pulut yang putih. Ada yang terkejut apabila Kjee kata UnclePali beli tepung pulut hitam. Ada ke jual? Alaa bukaklah mata besar-besar masa gi supermarket. Apa yang tak ada jual sekarang kan?

Anyway, minggu lepas UnclePali beli jenama yang bukan biasa dia beli. Selalunya, dia beli Tepung Pulut Hitam cap Dapur Desa. Dia beli kat Giant. Aritu Kjee suruh beli, UnclePali beli kat kedai runcit mamak. Tak ingat apa brand. Tu yang Kuih Badak Berendam Kjee buat jadi keras.

Ada orang buat Kuih Koci guna Kuih Badak Berendam. Maka jadilah Kuih Badak Bungkus. Whatever lah. Suka hatilah dia orang nak buat camner.













Kalau buat inti kelapa, seelok-eloknya cari kelapa yang betul-betul muda. Aritu Kjee singgah kat satu kedai jual kelapa. Kjee mintak kelapa muda nak buat inti. Pakcik tu kata tak ada masalah. Dia ada banyak kelapa muda. Hmmm tapi bila sampai rumah, muda sikit jer dari pakcik tu!!

Intinya Kjee buat banyak-banyak dan simpan dalam bekas kecik-kecik dalam freezer. Tak lah kecik sangat bekas tu tapi cukuplah untuk buat satu portion kuih nanti. Nak guna, keluarkan balik dan panaskan.

Itu ajelah nak story. Nak resipi lengkap korang tengok kat SINI.





0 comments:

Post a Comment