Thursday, June 30, 2011

SELAMAT TINGGAL REJAB SELAMAT DATANG SYAABAN




Sebenarnya Kjee nak tulis heading entry Selamat Tinggal Jun 2011. Esok kan dah masuk 1 Julai. Tetapi seram pulak. Nampak pulak seolah2 Kjee dah nak padam. Ya lah Kjee ni bukan sihat sangat. Tetiba 'terpadam' pulak kan? Eh tak mustahil. Semuanya ditentukan Allah swt. Sedangkan orang yang sihat walafiat pun boleh 'padam' bila2 masa, ini kan pulak orang yang dah lama tersenggut senggut. Kahkahkah.






Tak maulah cerita pasal nak mati. Bila tiba masanya, kita semua akan pergi. Hanya masa dan ketikanya, hanya Dia sahaja yang tentukan.

Pejam celik pejam celik, hari ini dah 30 hari kita lalui dalam bulan Jun 2011. Dah 6 bulan dalam kalender 2011, kita lalui. Esok bermula lah pula 6 lagi bulan kedua tahun 2011. 

Macam-macam peristiwa yang kita lihat, dengar dan lalui sepanjang enam bulan pertama. Ada yang gembira, ada memilukan dan ada mencemaskan. Tetapi kita semua berjaya lalui dengan penuh tabah dan taqwa. Mudah2an Allah swt akan tetapkan iman kita untuk meneruskan hidup dengan penuh kecekalan dan kesabaran.

Kita orang Islam. Kita harus menerima Qada' dan Qadar. Kita harus sentiasa redha dan pasrah. tetapi dalam pada itu, kita disarankan supaya berusaha. Berusaha ke jalan yang baik untuk diri kita, keluarga kita, saudara mara kita, sahabat handai dan negara.

Semakin lama Kjee lalui hidup ini, Kjee semakin kagum melihat kawan2 yang dulunya seperti Kjee...jahil dan kurang memahami tanggjungjawab sebagai seorang Muslim, kini sudah jauh berubah.

Malam tadi (1.15 pagi 29 Jun) Kjee menerima mesej di handphone Kjee dari seorang pelakon wanita terkenal yang berbunyi :" Assalamualaikum semua kawan2...nanti malam adalah Nisfu Syaaban (tertutupnya buku amal), Jadi sebelum tertutupnya buku amal, maafkanlah atas segala kesalahan saya sebelum ini. Kesalahan yang sengaja atau tidak disengajakan.." (BELIAU TULIS NISFU SYAABAN DALAM SMS PADA KJEE. TAK TAULAH KJEE SAMADA DIA TERSILAP DAN SEPATUTNYA TULIS ISRAK MIKRAJ. WALLAHUALAM)

Kjee terkedu seketika membaca kiriman sms dari pelakon cantik ini. Sejak 'berhjirah' dan menutup aurat, beliau memang low profile. Berlakon sekali sekala dan jarang dilihat di mata umum. Bagaimanapun, sekiranya ada berita anak2 seni dilanda musibah, sakit atau pulang ke rahmatullah, beliau akan segera menghantar pesanan ringkas melalui handphone. Dan seringkali Kjee akan terlihat kelibatnnya pergi menziarah.

Syukur Alhamdullilah. Ketika usia sudah meningkat senja, itulah sebaik2nya kita lakukan, tak kira siapa kita.

Dengan itu, menjelang perginya bulan Rejab yang penuh keberkatan ini dan munculnya bulan Syaaban, Ahad  ini dan seterusnya bulan Ramadhan yang dinanti2kan semua, Kjee menyusun 10 jari seandainya Kjee ada melakukan kesilapan antara sedar dengan tidak. Memohon maaf dan ampun sesama Islam dituntut dalam Agama kita. Usahlah menunggu sehingga semua sudah terlambat. 

Yang buruknya selalunya dari diri Kjee dan yang baik datangnya dari Allah swt. Amin.

4 comments:

Kak Sam said...

cepatnya masa berlalu. sebulan lagi dah masuk ramadhan.

mala said...

assalamualaikum kak jee - have a nice weekend!

ma'chiks said...

Salam Kjee, selamat berkenalan...suka baca celoteh kjee...ehemm sama fahaman kita...

bersama kak Es said...

saya pun mohon maaf jika ada tersalah kata terguris rasa ...

sungguh mati tak mengenal usia. Anytime Izrail datang mencabut nyawa yang dipinjamkan ini...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...