Thursday, June 30, 2011

JUS LIMAU KASTURI ASAM BOI UNCLEPALI


Ini adalah antara minuman atau jus favorite kami tiga beranak. First time Kjee minum dulu di Secret Recipe. Dia orang bubuh epal hijau dan limau kasturi. Mak oi masamnya boleh membunuh! Lepas tu Kjee tak berani nak order lagi. Kjee syak dia orang bukan guna jus limau kasturi yang diperah sendiri tetapi pati limau kasturi. Sebab itulah masam maut!
asam boi/asam kecut/asam masin


Kemudian Kjee pun belajarlah buat jus ni dari adik angkat Kjee, Huraizah Jaja masa arwah abah dia buka kantin kat Pulapol. Dan sejak itu, Jus Kasturi Asam boi ini menjadi menu tetap di gerai Dapur Kjee, Anjung Melawati dulu.

Jus limau asam boi ni memang sesuai minum di musim panas. Rasa segar sangat. Buatnya mudah. Boleh suruh anak2 buat sendiri. Unclepali blend terus asam boi dan limau kasturi. So ada rasa2 pahit2 sikit kulit limau kasturi. Sedap sangat.

Bahan2nya untuk satu gelas.

sebiji limau kasturi
dua biji asam boi
gula secukup rasa
air setengah gelas
ais

Bahan2 tadi kecuali gula dimasuk dalam blender yg bersih. Jgn baru lepas blend cili pastu buat air ni. Nanti hasilnya Jus Limau Kasturi perasa cili. Hehehe. Blend asam boi dan limau tu tanpa buang biji asam boi atau limau kasturi. Bila dah halus, tapis dan tuang ke dalam gelas, bubuh gula atau air gula dan ais. Hmmm sedapnya. Limau tu blend sekali ngan kulit dia tau. Basuh bersih2 dan campakkan je ke dalam blender dan trrrrrr.












24 comments:

  1. wah bestnyer kak..dil suka sgt mnuman masam2 macam ni..tapi hanya mampu telan liur dari kejauhan..kt sini xde asam boi ataupun limau kasturi kak..huhuhu..

    ReplyDelete
  2. You kat mana? Kalau nak, Kjee boleh poskan asam boi.

    ReplyDelete
  3. sedapnyerr kak jee..norma terliur sangat nengoknya..tunggulah balik Msia cuti ni...nak order ngan kak Jee boleh? Jug 5 liter! huhuhu

    ReplyDelete
  4. As salam KakJee,
    Malu nak tanya tapi kena tanya huga.....boleh tak KakJee ambil gambar rupa bentuk asam boi itu. Adakah ianya dalam botol yang telah di rendam dalam air yang orang cina buat steamfish tu.

    ReplyDelete
  5. perhhh...telan air liur nengok jusc asam boi tu...
    boleh try ni....

    ReplyDelete
  6. Mula2 kenal air ni 12 tahun lalu kat Penang dekat kedai nasik mamak tapi gerai air cina punya. Depa bagi nama Air Cinta. Ada masam masin manis pahit kelat kot macam masa dok bercinta. Hehehehe.

    -Izu-

    ReplyDelete
  7. zila_ziham@yahooJune 30, 2011 at 3:51 PM

    Assalamualaikum kjee, salam perkenalan dr sy...suke msuk blog kjee...best sgt suke dgr coloteh kjee..tadi sy ada buat asam boi tu...ceeedap!!mekasih...zila66

    ReplyDelete
  8. KakJee...terima kasih kerana sudi upload gambar asam boi tu...saya confuse sebab kami panggil asam ko kat sini. Seronoknya nanti saya nak cuba buat air nie dan rasa sebab kakjee cakap sedap buat saya teringin nak rasa. Terima kasih sekali lagi.

    ReplyDelete
  9. kak jee..maaf lambat reply..dil kat mesir kak...kat cni nak pos sgtlah mahal..sbb guna pos laju je..beratus kak...xpelah...kena tunggu org balik cuti mesia baru kirim2..itupun bln 12 dn kalau yg sudi bwk...walauapepun,terima kasih kak jee....:-)

    ReplyDelete
  10. cedapnya.....secret recepi punya apple asam boi tu mmg fuhhh.....limau blend ngan kulitnya rupanya...

    ReplyDelete
  11. salam kak gee... kat tempat keja saya mmg ini yang paling laku... tapi bila dah dapat resepi ni... nak try buat sendiri lah...

    ReplyDelete
  12. terima kaseh kak jee, perrghhh sedapnye mak aii..Best ar blog kak jee..macam2 ade..terbaekkk.. :)

    ReplyDelete
  13. mmmmm...bestnye...tgk jer dah kecur...nak trylah k.jee....terima kasih

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum kjee. Aduhhh terasax kat tekak nih. Harus nak kena blend esuk nih. TQ kak....ehh kalau nak blend limau tu, biji dia buang tak. Maaf ler soklan tak canggih. heheheheh...

    ReplyDelete
  15. kalau ikut resipi unclepali, biji limau dan biji asam boi semuanya diblend sekali.

    ReplyDelete
  16. Salam...kak jee, kecur liur tgok gmbar ni...nak minta izin kak jee boleh x saya nak copy gambar ni? nak buat inspirasi kt dapur...hehe..

    ReplyDelete
  17. silakan...bulan puasa, minuman ni memang laku.

    ReplyDelete
  18. Tq Kak Jie, hari ni pepagi saya dah blend. Mohon saya link terus ke blog saya ya. TQ for the recipe.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum..Tqvm Kak Gee atas resepi air asam boi nie..Baru mlm tadi sempat buat..Tp yg paling best sekali bila minum air nie..Sakit tekak + batuk saya yg dh sebulan nie terus baik..sungguh seronok..Tqvm Kak..

    ReplyDelete
  20. Alhamdullilah Umi. Kjee pun tak tahu boleh buat untuk orang yang batuk. tapi Kjee tahu kalau batuk, pergi ke kedai sinseh dan beli asam boi yg ada serbuk. hah itu pun boleh dijadikan ubat.

    ReplyDelete
  21. Ya Allah. Sedapnye! Sy ni tak makan sebarang asam boi or jeruk, tapi dek sedapnyelah sangat air ni, boleh pulak ditelan. Hehehehe...

    ReplyDelete
  22. kak jee.. boleh ke di bland biji asam tu skali..? bukan ke biji asam tu keras.... pls nk tau

    ReplyDelete
  23. Saripah, cubalah. Tak keras mana nyer.

    ReplyDelete
  24. asam ni yang macam mane nak beli?pegi kedai asam mcm2 jenis ada...

    ReplyDelete