Tuesday, June 28, 2011

TERIMA KASIH PENYELARAS 'KONGSI RESIPI'


 Kjee ini tak lah banyak pengalaman sangat. Terutama sekali bab masak2 ni sebab faham2 je lah. Habis sekolah terus kerja. Pengalaman yang ada hanya Kjee kutip dari apa yang diajar arwah Bonda yang garang giler bila Kjee turun ke dapur bersamanya. Kerana Bonda garang sangat, maka Kjee pun terkial2 lah belajar masak untuk menepati piawaian beliau.

Memang tidak dinafikan, ibu adalah guru terbaik kita dalam bab masakan. Kalau koranng belajar tinggi mananya dalam bidang masakan, sampai jadi Chef yang terkenal seantero Malaya pun, sambal belacan yang korang buat, takkan sama dengan apa yang Bonda buat!



Kali ini bukanlah Kjee nak sembang pasal diri Kjee tapi pasal page KONGSI RESIPI kat Facebook. Susah nak Kjee ungkapkan kata2 untuk page ini, Kalau omputih senang sikit ...IT'S THE BEST THING THAT EVER HAPPENED!. Kalau bahasa Malaysia sikit lebih kurang, kewujudan page ini sungguh MENAKJUBKAN!

Kjee yakin ramai ahli2 Kongsi Resipi dah tak beli majalah atau buku masakan selepas jadi geng KR. Buat apa nak bazirkan duit. Apa saja resipi, boleh diperolehi di page ini. Tanya jer. Kalau ada yang tak tahu, esok lusa, ada geng yang rajin google cari kat internet dan bagitau rakan2 yang memerlukan!
Kek Alunan kasih - gambar ehsan Mastura Yasak

Begitulah akrabnya teman2 atau Kjee panggil, Geng KR. Kjee rasa hampir 90% tak pernah bersua muka antara satu sama lain. Tetapi kemesraan yang telah terjalin begitu mempersonakan! Ada yang sanggup tulis dalam wall KR kalau sehari tak 'bersua' dengan rakan2 KR rasa tak lengkap hidup!

Kjee pun sama. Walaupun diulit kesibukan tahap gaban, Kjee akan tetapi intai KR. Malah Kjee buka tab khas di computer Kjee untuk KR. Sambil2 buat skrip, update blog, Kjee intai KR dengan mudah!


Kjee nak bagitau sikit, buku2 masakan yang ada bukannya 100% boleh percaya! Walaupun Kjee dulu salah seorang pengasas Majalah Jelita, namun Kjee berani katakan yang banyak buku masakan dan majalah yang ada masakan, tidak boleh dipercayai. Kekadang kita dah seronok nak masak, alih2, ada bahan yang kurang. Kjee rasa korang pernah alami apa yang Kjee alami. Maaflah kengkawan majalah dan buku masakan.

TETAPI kawan2 tidak akan menghadapi masalah ini dengan Geng Kongsi Resipi! Malah, kita boleh berinteraksi tanya apa yang kita musykil bersama tuan punya resipi di page KR. Mereka juga sanggup ajar step by step sampai yang ingin nak belajar, pandai!
Apam Dot Dot - gambar ehsan mastura

BAGAIMANAPUN, apa yang buat Kjee paling respek sampai tabek spring ialah apabila mereka yang telah mencuba resipi dalam KONGSI RESIPI berjaya membuat apa yang dijar, kemudian buka bisnes secara kecil2an. Dan sekarang ada yang sudah berhenti kerja dan buat secara sepenuh masa! Agaknya mereka ini dah lama nak berhenti kerja atas sebab2 peribadi (masalah jaga anak dan sebagainya). Tetapi bimbang tak ada income masuk. 

Kjee rasa, resipi yang paling memikat semua ialah APAM DOT DOT, KEK ALUNAN KASIH dan KEK KARAMEL. Ada seketika itu, hari2, beratus2 Geng KR upload gambar kat wall KR pamerkan kejayaan mereka!

Kalau Kjee nak tulis panjang lagi boleh tapi takut korang boring.

Sebagai penutup kata, TAHNIAH berbakul2 kepada admin Kongsi Resipi. Insan yang membuat page ini harus diberikan sekalung bunga sebagai ucapan Tahniah atas kejayaannya mengumpul hampir 200,000 pengikut dalam masa yang cukup singkat!

Mudah2an kita semua menggunakan ilmu yang diturunkan oleh Geng Kongsi Resipi, sebaik mungkin! Insya Allah.






7 comments:

  1. saya setuju 100%..sebab saya tak pandai masak t masuk kat sini alhamdulillah...xsia "like" page ni.
    page ni la jgk saya kenal kjee..hehehe
    tahniah KR and kjee jgk...

    ReplyDelete
  2. ya kjee..mmg betul sgt saya sokong...inilah rutin wajib saya KR jln penyelesaian bila idea kering kontang nk masak apa..ank2 pn turut teruja..alhamdulillah setakat nie segala resepi yg saya dpt dr KR mmg x pernah mengecewakn

    ReplyDelete
  3. salam kak jee
    ita pun kenal kak jee kat kongsi resepi... resepi pertama yg ita cuba ice blended.. ya Allah sukanya apabila apa yg ita buat menjadi dan digemari keluarga..

    Yg paling ita suka bila kak jee balas msg ita.. adoii... masa tu tak tergambar betapa sukanya ita...

    Kongsi resepi juga yg menjadi penguat dan semangat utk ita mencuba pelbagai resepi.. banyak sangat jasa kawan2 kat kongsi resepi tu dgn ita.. tak terbalas rasanya...

    Kongsi resepi mmg banyak membantu org yg baru berjinak2 kedapaur... terima kasih kongsi resepi..

    ReplyDelete
  4. as salam k.jee........memang page KR ada tempat istimewa d hati saya.....bila bukak fb mesti nak bukak page tu...dari situ gak sy start suke nk mencuba bila tgk geng lain post pic menarik....paling best bila ada yg sanggup share resepi dan tips sekali....semangat dtg tiba2.........dan page kak jee pun mesti sy buka setiap kali login fb.......wajib!!!!!...KIPIDAP SIS....

    ReplyDelete
  5. K.Jee, Ummi setuju dengan apa yg k.Jee ungkapkan itu...sume betuiii, betuii, betuiii...kalau cuba yg geng blogger, gerenti jadi, or kalau was-was boleh tanya via FB, comment box or email sekalipun...macam2 tips dpt...mst jadi punyer...hehe..cuma sejak akhir2 ni ramai geng blogger punya resepi masuk majalah esp. Jelita kan..so kalau yg blogger ni boleh harap la kot...x da la kejadian mcm k.Jee dan Ummi penah gak alami dulu..kdg2 keterangan resepi or step mcm "hang" jek, x tau nak masuk mana dulu dlm kuali...hehehe

    ReplyDelete
  6. very true Ummi. harap2 blogger yang masukkan resipi dalam majalah, ikhlas dan telus. tapi ada satu citer Kjee nak bagitau. kawan Kjee pernah disuruh siapklan resipi untuk satu majalan masakan. bila keluar, kawan kjee bengang resipi dia banyak 'dicantas'. dia pun telefon penyelaras majalah tanya kenapa resipi dia ada 'lari'. penyelaras tu jawab...buat apa nak bagi resipi betul2. tak de pun orang complain selama ini!! Kjee cakap betul ni. kawan kjee tu hidup lagi. dia punyalah kecewa sebab takut nama dia dan syarikat catering dia terjejas. wallahualam.

    ReplyDelete
  7. L perasan k.jee pun kat post yg k.jee tunjuk aji-shio black pepper.. rasa cam knal sgt tuan empunya nama.. rupe nyeer... mmg kalau tak masuk KR sehari rasa cam rugi jer, sebab terlepas byk gambar n resepi menarik n terbaru.. kalau bz pun mst nak singgah jenguk w/pun tak post apa2.. drpd tau sket skang ni da penuh L punyer file utk resepi lam pc nih..tu blom CnP dr blogger2 hebat cam CMG, k.Ummi (sekampung nih..hehe..)n ramai lg.. mabeles sebab semua menjadi.. thank u KR n semua blogger yg share ilmu masing2 kat internet nih.. L pun tetiba nk menambahkan bilangan blogger bila buat blog sendiri.. ahahaha.. nak jugaakk walauuuupun.. :D

    ReplyDelete