Tuesday, November 22, 2011

MI KARI OH MI KARI...P~~~

MI KARI DI UNCLE CHILLI

MI KARI DI PAPA RICH

Apabila bercerita pasal Mi Kari, korang tak payah kelentong akulah. Tekak Kjee ni ni memang terer dalam bab makan mi kari. Pantang jer Kjee dengar ada restoran jual Mi Kari, aku akan terjah!! Tapi maaf yer, tekak Kjee punya selera bukan Mi Kari Melayu. Sedap macam mana pun korang kata ada jual, Kjee tetap say No No No.




Sebab itulah kalau Kjee dapat peluang belajar dulu, Kjee punyalah suka. Dan hingga kini resipi Mi Kari Nyonya yang Kjee dapat 20 tahun dulu masih Kjee simpan dengan rapi. Dan pasti ramai yang sudah menerainya sebab resipi ada di sini atau dalam Facebook Kjee.

Kjee tak kata Mi Kari Nyonya Kjee sedap tetapi orang yang ajar Kjee tu (Nonya Kantin NST dulu dulu) punya resipi memang hebat!!! Hidup ke lagi nyonya tu?

And then Kjee yang selalu tak pernah putus asa mencuba Mi Kari ala Nyonya yang orang kata sedap, dah cuba tiga  restoran di KL ni yang sesuwai dengan citarasa Kjee. Cubalah di Papa Rich (yang memang terlalu rich dengan santan), Cili Padi's yang cukup rasa dan yang terbaru di Uncle Chili, Amcorp Mall.

Kalau tanya Kjee, antara ketiga2 restoran itu, mana paling sedap, Kjee boleh bagitau ketiga2nya sedap. Tetapi yang dijual di Uncle Chilli's lebih sesuai dengan tekak Kjee sebab mereka tidak over bubuh santan!! Dan rasanya sikit lebih kurang mcam yang Kjee buat!

Resipi original Mi Kari Nyonya memang lemak. Kekadang terlalu lemak macam yang Kjee makan kat satu restoran di Jongker Walk, Melaka. Terlalu lemak sampai muak! Sebab itulah Mi Kari yang Kjee jual dulu, Kjee adjust sikit santannya. Dan Kjee amatlah suka apabila Uncle Chilli ada jual Mi Kari yang Kjee suka. Cuma satu jer kurang. Mereka tidak bubuh kerang yang memang sinonim dengan Mi Kari Cina.



MY VERSION - VERSI KJEE

17 comments:

  1. Pergg...Kak Jee punya handmade Mee Kari lagi nampak sedap..terus lapar dibuatnya.

    ReplyDelete
  2. Kurangkan lemak dalam makanan ye kak. KH.

    ReplyDelete
  3. salam kenal k jee,

    suke jengah n blogwalking kt blog akak nih,bt perut yg lapar jd lg lapar...

    dana pun suke mee kari tp tak penah msk lg hehehe..tkt tak jd..

    ReplyDelete
  4. Aduhhh.....perut yg kenyang lapar semula.

    ReplyDelete
  5. sedap nampaknyer... der yer kedai mi kari sedap kat amcorp yrk...

    ReplyDelete
  6. kakjee
    Dinner malam ni saya buat mee kari kakjee ni..sedap tau..nanti saya upload gambar dalam blog saya ya..

    ReplyDelete
  7. Mee Kari Nyonya...akak tak pakai asam keping ek...erm, kena cuba ni...x penah tau pasal PECAH SANTAN tu...

    ReplyDelete
  8. Salam rindu kakjee cayang..waduh nmpak mikari kjee terus lapor pewut nih..adeh!! kakjee..klinik kami dh tukor nama tau jd poliklinik dr azhar & rakan2..la ni tgh tutup utk renovation sampai akhir bulan nnti..insyaallah akan beroperasi kembali awal disember..takut lak kakjee terkejut lak tgk klinik dh tukor nama..hehe!!

    ReplyDelete
  9. Jee aku pun suka buat mee kari nyonya, selalu nya buat kalau wan balik sebab dia suka mee kari nyonya ni.

    ReplyDelete
  10. nengok foto dah terlior..belum balun lagi tu..perrghh

    ReplyDelete
  11. Pn jee, nengok foto jer dah terlior..belum membalunya..perrgghh

    ReplyDelete
  12. Saya peminat mee kari jugek kakjee. Baru je buat siang tadi, sampai ke malam masih berebut, Melayu stail, ada jugek try Singapore stail macam kat secret recipe, tapi dia orang suka yang ori jugek :)

    ReplyDelete
  13. ...and that's why I absolutely love your curry me Aunty! I miss Uncle Chili's as well.


    Satthiya

    ReplyDelete
  14. Thnx Satthiya. Miss you very much dear.

    ReplyDelete
  15. salam kak jee..st amy tgh pregnant 5 month..tgk entry kak jee pasal mee kari..terus keliur..hahah...dgn sepantas kilat pg cari mee kari yg kuah die kawww punye...sedapnye YA RABB..layan abes...

    ReplyDelete
  16. kalau kak ke kuantan, jangan lupa singgah di restaurant chinese Hoi Yin kat teluk cempedak. breakfast item dia yang feymes = mee kari. mmg power. tapi cuma ada sampai jam 11 pagi kot. sy lepas kerja overnite mmg akan sinngah situ makan. nak kena tunggu ada meja kosong sebab guest dia mmg ramaiiiiiiiiiiiiiiii

    ReplyDelete
  17. pernah cuba sekali dahulu skrg nak buat lagi ..sedap resepi ni...gurantee habis seperiuk

    ReplyDelete