Wednesday, June 27, 2012

LEMAK PEDAS DAGING SALAI DAN MANGGA









First time salai sendiri daging. Selalu makan saja kat restoran. Entah betul ntah tidak cara Unclepali salai. Tapi rasa2 oklah kan?






Setahu Kjee orang salai ikan atau daging tu, letak jer atas bara yang panas. Itulah yang dilakukan Unclepali semalam. Masaknya pun cantik sangat.

Kjee buat masak lemak ikut cara arwah bonda. Hanya tumbuk lumat2 cili api dengan kunyit hidup, pastu campur santan pekat dan didihkan. Campak sebatang dua serai dan sehelai dua daun kunyit. Apaabila dah mendidih, baru masukkan daging salai yang dihiris nipis dan mangga muda.

Orang Negeri Sembilan masak memang tak bubuh bawang. Itu yang arwah Bonda beritahu dulu. Wallahualam.



Anyway, sebaik sahaja siap masak menjelang Isyak semalam, Nadia pun balik. Dia tolong rebuskan petai. Unclepali pulak buat sambal belacan mangga dan goreng sepat pekasam sampai rentung hehehe.

Hari ni ada baki sikit lagi setelah hulur semangkuk buat jiran sebelah pagar semalam.


11 comments:

Nuridah said...

Assalamualaikuk kak Gee

aduh sedapnya lauk cam gini...ayah saya suka masak lauk gini...mau bertambah nasi....lupa diet waktu tu.

Ummi_Eyta said...

Untungnya berjiran dengan kak jee....... meleleh air liur nengoknyer....

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam kakjee..sedapnye. mmg suka mkn daging salai ni.bertambah2 dibuatnye.

p/s:yelah kakjee..mertua saya pun tak letak bawang.masa mula kawen ngan org neg9 agak terkejut juga. rupanya bila dah rasa...br tau sedap

zuwaidah said...

kak jee, sedapnya daging salai lemak cili padi. Saya pernah rasa sekali saja masa kenduri di kuala pilah....sedap tak terkata.

SURIA AMANDA said...

sedapnya...nak balik pilah suh omak masak...masak sendiri x sodap..

Anonymous said...

atuk saya ajar, salai daging tu sampai hangus sikit.. pastu kikis yg hangus2 tu dan baru potong nipis2.. bile dah masuk dalam gulai, bau harum jer.. nak sedap mmg kene pkai arang.. salai pkai dapur gas kurang 'kick' die..

Siti Nadira said...

Salam....alamak kak jee...betul2 menggugat iman menu kak jee nih...terliurrrrrrrr

noorfariha said...

arwah uwan sey, salai guno sabut kelapo. wangiiiiiiii. try la kak jee. heehee

Aiza Hamdan said...

huh..osah sodap ea..org n9 mmg masak guali mengulai nih tak guno bawang..noorfarina..uiiii..wangi eii bau daging tuh...

Chinta Choc said...

Sedapnya..sedapnya..

Lizan said...

kecurnya lidah nengok gulai cili api kak jee... favourite saya ni kak.. memang gulai orang nogori tumbuk cili api, kunyit & asam keping jer..ni dah ada mangga tak yah asam kpg lagi kan...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...