Friday, June 1, 2012

NAK IDEA CARI DUIT RAYA?


Chef Liza bersama wakil2 penaja

Bersama Chef Hanieliza

Mokcik pun menyibuk buat biskut. Hehehe


Tray yang paling depan tu biskut Daisy yang Kjee turut buat. Hehehe. Ini rakan2 blogger masakan bersama Chef Liza


Ketika Kjee dapat undangan dari Nizam, dari akhbar Kosmo! untuk hadir di majlis sidang akhbar Peraduan Cabaran Daisy Sehebat Chef di Akademi Kulinari Chef Liza Zainol, semalam (petang Khamis), Kjee pun RSVP. Tak tahu apa nak expect sebab tahun lepas pernah dengar pasal peraduan ini tetapi taklah ambil perhatian.



So ketika kee majlis itu, Kjee ingatkan sidang akhbar biasa jer. Tetapi sampai2 di akademi Che Liza Zainol tu barulah Kjee faham. Rupa2nya ini salah satu usaha murni untuk membantu para usahawan kecil aka suri rumah tangga untuk membuat bisnes kecil2an menjelang Hari Raya.

Pada Kjee, buat biskut atau kek untuk dijadikan bisnes mendapat duit kocek meringan beban suami, tidak perlu menunggu sehingga musim perayaan. Masyarakat sekarang perlukan biskut dan juga kek untuk pelbagai musim. Tak kira perayaan jer. Kek dan biskut diperlukan untuk majlis hari jadi, ulang tahun atau untuk jamu rakan2 yang datang bertandang.

Macam di rumah Kjee jugak. Bila rasa teringin nak makan biskut atau kek, tak pernah tunggu perayaan. Sebab masa musim perayaan, dah tak lalu nak makan kek dan biskut sebab mata dah jadi rambang tengok banyak sangat jenis yang dihidangkan.

Malam tadi sebelum tidur, Kjee baca semua risalah dan buku masak mini yang dihadiah sebagai door gifts semalam. Barulah Kjee tahu, ini adalah salah satu usaha murni pengeluar minyak masak Daisy. Kalaulah semua pengeluar bahan2 makanan membuat pertandingan ala2 Cabaran Daisy Sehabat Chef ini, peluang suri rumah buat duit terbuka luas.

Daisy bukan sahaja memberikan resipi (hasil kerjasama 7 tahun dengan duta mereka Chef Liza Zainol) secara step by step, tetapi turut beritahu berapa modal dan jumlah biskut atau kek yang boleh dibuat daripada resipi yang diberikan. 

Dengan cara itu, suri rumah yang baru hendak menjinak2 dengan penjualan biskut secara kecil2an bolehlah buat budget mengikut kemampuan masing2.

Dan semalam, ada juga diadakan penyertaan ramai membuat kek Gulung Daisy dan Biskut Daisy. Mula2 Kjee malulah nak turut serta. Tetapi apabila melihat kesungguh ramai jemputan mengambil bahagian, Kjee pun tawarkan diri sarung apron.

Suatu pengalaman yang belum pernah Kjee perolehi selama ini. Cabaran Daisy kali ini adalah usahasama dengan akhbar Komos! serta Corningware & Corelle.

Camner nak masuk peraduan ini? Borangnya boleh diperolehi di semua kedai dan supermarket yang jual minyak Daisy. Hadiah berjumlah RM65,000 menanti. Kalau disenarai masuk pertandingan tapi tak menang pun boleh dapat hadiah. Kalau tak silap Kjee wang tunai RM300!

Nanti Kjee berikan resipi biskut kacang Daisy dan kek Gulung Istimewa yang benar2 sedap yang Kjee dah pun rasa semalam.


2 comments:

norinaomar said...

Bestnya..

astaghfirullah saya betul2 fikir chef Liza n Chef Hanilieza ialah org yang sama..ya ampon

Aida Shah said...

Assalammualaikum kak,
jemput masuk blog saya.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...