Tuesday, July 10, 2012

CARA ORANG NOGORI MASAK LOMAK IKAN KEMBUNG





Setiap kali masak lemak cili api, dalam kepala ni selalu macam tertanya2, kenapa orang Negeri Sembilan masak lemak tidak bubuh bawang? Hanya guna cili api semata2. Tapi rasanya tetap sedap!

Orang negeri lain kalau masak mesti letak bawang merah dan jugak bawang putih. Ada sesapa tahu tak kenapa jadi macam ni? Begitu jugak kalau masak gulai tempoyak. Orang Pahang tak bubuh bawang langsung. Jadi, dari mana datang manisnya? Kan bawang merah dikatakan boleh maniskan masakan kita?


Apapun, kalau masak lemak memang Kjee suka masa stail orang Nogori. Sonang. Tak perlu kupas bawang dan jimat belanja. Sekarang bukan bawang merah jer mahal tapi bawang putih pun dah naik berkali2 ganda harganya. Alasannya sebab Negeri China banjir dan bawang putih semua rosak. Tapi apabila keadaan negara tu dah kembali pulih, kenapa pulak harga bawang putih tak turun kan? Hehehe

Anyway, ari ni Kjee masak simple2 jer sebab tak berapa sihat. Lutut kiri Kjee bengkak sikit dan menyukarkan Kjee bergerak.

Hari ni atas permintaan Unclepali, Kjee masak lemak cili api ikan kembong dengan kuahnya yang agak cair sikit. Unclepali kata boleh tak buat kuah lebih? Selalu awak buat, kuah sikit sangat. Yo lah. hari ni Ese buek kuah lobih. Tu yang nampak cair. Hehehe.

Untuk dikawankan dengan masak lomak podeh tu, Unclepali buat sambal mangga untuk dikawankan pulak dengan jering pemberian my jiran. Kjee goreng ikan gelama kering garing2. Hmmm sodaplah nanti makan. Korang berselero tak tengok?

Resipi tak payahlah yer. Campak2 jer. Semua orang dah pandai. Hari ni Kjee bubuh belimbing buluh.




17 comments:

Anonymous said...

Sdapnya...lebih2 lagi smbal belacan tu..

Irfa said...

sodapnya

Anonymous said...

dapnyerrr...

❤Kamsiah❤ said...

bestnya kalau kita berjiran hehe...bau ikan kering ygdigoreng...mmg semerbak...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sodapnyo lahai gulai kakjee....ado belimbing lg!

p/s:kakjee, tq resepi tart nyonya tu.saya dah cuba hari tu.sedap!

Norasiah Nasir said...

Betul kak jee, mak saya org nogori 9..pure..mmg turun temurun masak lomak cili api tak guno bwg merah atau putih..sonang yo masak..ikan..santan..sili api..paling ponting ..jaga santan..

mak saya lah yang cakap..

saya belajar dari mak...

:|: TinTa Kibod :|: said...

bkn takat selero yo kak..
ghaso nk torkam gamba...!
^_^

SURIA AMANDA said...

ese memang gomar lauk masak lomak cili api..omak aja..masak lomak x payah lotak bawang do..maung ghaso eh..hehehe

syalinda johari said...

sedapnyaaaaaaaaa tengok..boleh meleleh air liur..berselera nih kalau makan nasik panas2...perghh...

HUZAIFA said...

masyallah sedapnya tengok buah jering tu, meleleh ayaq liuq cek. la ni dh musim jering ka?

Anonymous said...

kak jee,
orang nogori masak lomak cili api ikan memang tak bubuh bawang. bahan nya cili api akmpung (bukan siam punya), santan, ikan dan asam (asam koping / belimbing buloh) tapi kita org suka kuah pekat dan podeh!..
kalau masak lomak cili api ayam/daging bubuh halia, bawang, serai dan bawang putih. asam tak buh lah...itu yo resepi eh...main campak2 yo..tak ado sukatan khas pon..
fnasir

juju said...

kak jee,
yg masak campak2 tu yg paling sedapp sebenarnye heehe..

Anonymous said...

masa belajar dlu kwan2 ramai org luar n9..bila sy masak lemak cili api diaorg tanya resepinya..diaorg trkejut nape x letak bawang?...sy ckp org n9 mmag msak lemak cili api x letak bawang...diaorg pelik..bila sy kawin dgn suami sy (org KL) adik dia masak lemak cili letak bawang tekak sy x leh trima...rasa lain...

NoorS Alias said...

sedapnya,..time puasa2 ni,lauk ni pon dh kecur air liur...

MY MintRoom said...

ese pun tak boh bawang do kalau masak lomak cili api

suzana-suzent said...

salam,

kalau lotak bwg bukan pure NS la tu kak, omak sey (bkikir ) n omak mentua (Monceh) x suko dongar kl org msk gulai lomak/kuning lotak bawang...marah deh...hehe

peparidsign said...

kak.. akhirnya bebanyak entry, entry ni yg buat saya terpanggil nak komen.. hahahaha.. sbb nampak sangat sedap ur meals.. combination yg sangat best!! simple dan pasti sangat sedap.. kalau saya taleh masak lauk cam ni, sbb memang makan bertambah2....

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...