Monday, July 9, 2012

KALAU ANAK ASYIK SAKIT, CUBA JUAL DIA




Actually dah nak tidur tapi tetiba mata tak mau lak lelap sebaik sahaja masuk bilik dan baring. Keluar balik dan duduk depan PC. Teringat nak tulis kisah ni sejak beberapa hari lepas tapi ntah kenapa tak sempat2.



Beberapa hari lepas Kjee ternampak di news feed facebook Kjee keluhan seorang sahabat. Anaknya selalu sangat sakit. Umur anak itu kalau tak silap Kjee baru lima atau enam tahun. Oleh kerana Kjee tak sebut namanya, bolehlah Kjee tulis kat sini yang anak itu adalah anak angkatnya. 

Kalau kita ambil anak angkat, memang banyak dugaan diturunkan Allah swt untuk menguji kesabaran dan keimanan kita, Itu yang seringkali arwah Bonda ceritakan kepada Kjee dan adik2 masa kami kecik2 dulu.

Kata Bonda, biasanya anak2 angkat ni, kalau baik perangainya, anak2 kandung pun tak boleh menyainginya. Tetapi kalau dia nakal, memang susahlah nak cakap. 

Selain itu, kalau perangainya elok pulak, Allah swt akan menguji kita dengan kesihatannya pulak. Sekejap2 sakit. Baru nak baik demam, kena serang lelah dan sebagainya. Allah swt sengaja mahu uji kita samada kita tahan dengan dugaan yang diturunkan. Itu kata Bonda.

Masa Kjee kecik2 dulu, Kjee lihat Bonda suka sangat 'beli' anak2 jiran. Misalnya kalau anak jiran tu sakit, Bonda akan buat gelang dari tiga jenis benang. Selalunya, hitam, putih dan kuning. Benang itu dililit2.

Kemudian dia pergi rumah jiran bawak duit seringgit.

"Aku beli jer lah anak kau ni ya Melah dengan harga seringgit. Mudah2an apabila dah jadi anak aku, dia sihat macam aku," kata Bonda sambil ikatkan 'gelang' tadi di tangan anak yang selalu sakit itu. Kemudian dia peluk dan dukung budak itu dan menyuruh budak itu panggil dia, emak.

Kjee heran bin ajaib dengan sikap Bonda. Dengan izin Allah swt, tak lama lepas itu, budak itu sihat. Jarang lagi dengar ibunya mengeluh. Dan lepas itu, ramai jugak jiran yang punya anak2 yang sakit atau kuat merengek di malam hari, datang ke rumah kami, 'jual' anak mereka kat Bonda.

Apabila Kjee dapat tahu anak angkat sahabat Kjee itu sakit lagi, Kjee pun suruhlah dia cari sesiapa yang rapat dengan dia untuk 'membeli' anak itu. Kjee tahu dia terkebil2 dengar kata2 Kjee. Tetapi Kjee harap dia cubalah petua arwah Bonda ni. 

Terserahlah korang nak percaya ke tidak kisah ini. Kjee pun susah nak percaya. Tapi manalah tahu nanti kalau dapat cucu dan ada masalah macam yang Kjee cerita tadi, Kjee akan ikut cara arwah Bonda. Hehehe

Foto2 ehsan google

25 comments:

Anonymous said...

Salam KJee...aruah nenek saya pun selalu buat spt aruah bonda KJee..itu pasal agaknya org dulu2 ramai anak ( anak sendiri +anak angkat). Lagi satu yg mereka selalu buat kalau anak selalu sakit atau menanggis ke..mereka akan tukar nama anak itu dgn kepercayaan yg berkemungkinan nama yg diberi itu terlalu 'berat' untuk anak itu dan dgn harapan anak itu bila nama dah ditukar akan sehat....1 living eg...,sayalah kak jee..menurut emak dulu saya ni masa kecik 'taik penyakit' ;-)...itu le perkataan yg digunakan..,then aruah nenek suruh tukar nama n insyaallah dgn izinNya saya sehat kjee.


Masyarakat cina pun ada yg ercaya if pasangan tu dah lama kawin tapi belum ada rezeki dpt anak mereka akan beli ( ambil anak angkat) dgn harapan lepas itu dpt anak sendiri


Surya

norinaomar said...

Pernah dengar kak jee,kawan saya ada buat.
Tapi ibu saya tak pernahla membeli anak orang..

NoorS Alias said...

biasa juga dgr dr arwah mak dlu,tp kita org pggil,angkatkan ank kt org,selain dr bdk2 yg selau sakit,biasa kalau dpt kembar yg sama jntina pon org tua2 suruh buat cmni,petua ni kalau baik dan tak melanggar hukum agama,apa salahnya kita teruskan ya k.jee.

Azlin Aziz said...

apa yang kak jee ceritakan memang benar belaka.. ini juga berlaku kepada saya dimana saya juga 'dijual' oleh emak kepada ibu angkat kerana saya sewaktu kecil selalu sakit dan menangis malam..Alhamdulilah, walaupun nampak petua ini pelik, tapi kesannya sungguh meyakinkan..

Rozita said...

kjee, mungkin ada betulnya ataupun kebetulan.. tapi setiap sesuatu kita kena usaha.. ni salah satu usaha la ni.. dan lepas tu kita tawakkal pada Allah..

Ummi Anie said...

kak gee,saya pun tahu petua org2 tua tu.sebab smp sekarang pun masih ada yang ikut petua tu.mentua saya pernah cakap,kalau anak lelaki yang selalu sakit @ meangis,jual pada orang yang ramai anak lelaki.mcm tu jgk sebaliknya.anak perempuan sulung saya selalu mengis waktu kecil dulu,saya jual pd kakak ipar yang ramai anak perempuan>>harga 10 sen je...alhamdulillah....dgn izin Allah..hilang sawan tangisnya tu....

Irfa said...

sy penah dengar pasal ni.
tapi baru2 ni kecoh kat fb ada org jual anak..
rasanya kes silap paham mcm ni la kot..org igt dia betul2 nak jual anak dia.mcm2 hal kan

Anonymous said...

Pelikkan Kak Jee....but this things really works. Mak saya dulu memang tak serasi bela anak lelaki. Lepas 2 anak lelaki dia (abang2 sy) meninggal kerana sakit, dia 'jual' 3 orang anak2 lelaki dia dan tukar nama panggilan sekali. Keadaan bertambah mudah dan emak sy pun kembali confident dari menyalahkan diri sendiri kerana menganggap dia ibu yang tidak bagus.

Omputih kata Chemistry tapi pelik juga di mana relevant usaha ni?? Omputih pun ramai godfather kan. Mungkin juga iblis/syaitan yang menganggu budak2 kecil ni takut bila lihat dia ada ramai makbapak. Walahualam.

Dinda Iva said...

salam untie gee...kalau ikut pangkat i should call u untie rite..hehehe..bila untie gee cerita pasal ni teringat adik saya yg ketiga tu..dulu masa kecik dia suka sakit dan suka nanges...then balik kg sekali tu arwah maklong saya yg duduk dekat air itam johor cadang kat my mom suh jual adik saya kat dia..dengan harga 15sen sahaja...fuhhhh..tapi Alhamdulillah..memang berkesan..skrg ni adik saya tu antara yg paling hyper dan banyak cakap..aduhai..hehehehe..tapi petua org dulu-dulukan ada sebabnyakan untie gee..

TiranaAduka said...

Salam sis..
Terkejut dengan tajuk sis tu...
huhuhuhuuuuuuuuuuuuu......
Darah daging sendiri........biar kita tak makan asal anak makan,biar kita tiada baju baru asal anak berbaju baru......
Biar kita deman usah anak deman...apatah lagi sakit...
kalau boleh pindahkan sakit tu pada kita...
Itulah...Ibu dan bapa...pengorbanan mereka takterperi....
Tapi..Adakah anak sanggup berbuat begitu pada ibu bapa mereka...?

Inilah Aku said...

Salam kak Jie.. saya pulak.. kena tukar nama...
sampai skrg nama tu melekat.. cuma kawan skrg panggil nama betul lah.. cuma kwn rapat jer panggil nama "JUAL" tuh.. he he he

EvisuKyme said...

eh....1st time dgr...bagus jugak petua ni...suspen je baca'jual' anak...heheheh..apapun boleh jugak sy guna petua ni nnt kalau² ade anak dia yg sakit ke nangis ke....:)

Ibu Nor said...

Salam k/jee
Nor pernah terbaca juga ada frend fb yang nak jual anak dia, siap post gambar anak yang comel tu....... dalam sekelip mata punya la banyak komen2 dari kengkawan fb... positif dan negetif.... hehehe. post keduanya baru dia explain kenapa nak jual anak dia....... satu hari tu memang havoc pasal ni.... sebenarnya memang betul cara orang-orang lama, But so far takde pulak dlm famili sendiri terjadi mcm tu...

Pasal anak angkat tu.... mmg nor ada pelihara seorang anak angkat lelaki ambil dari JKM.... betul kata kak jee, punya la hyper dan memang kena banyak sabar....... dan selalu urut dada. Beristigfar banyak-banyak bila kenakalan dia menyerlah....hehehe~~~doakan kan Iman dan kesabaran nor bertambah yer~~~ :-)

DekNie said...

maksudnya budak tu nnt jd anak angkat org yg membeli la kak jee... deknie 1st time dgr.. kalo yg tukar nama tu, penah la dgr sebelom ni... bab jual beli anak tu mmg ni 1st time dgr...
thanks for sharing kak jee.... suka masuk blog kak jee ni... byk info menarik...
jenguk2 lah blog deknie gak...tq

Anonymous said...

adik sy pn pernah kena jual ngn mak..hihihi..sb selalu sakit,alhamdulillah lepas kena jual dia sihat walafiat,memang pelek,tp benar..

Anonymous said...

betul lah kak sebab terjadi pada anak saudara saya. Mak bidan "beli" anak akak tu lepas tu dgn izin Allah dia pun xlah selalu sakit2 lagi. Tak salah mencuba, semua dgn izinNYA. Apa2 pun kena yakin bila nak wat tu..

AbbotCottage said...

ihihih nenek saya, sampai sekarang dia praktikkan cara ni, cucu cicit ramai, bila balik rumah dia, masing2 megneluh anak asyik sakit je, bawak ler gi umah sorang makcik ni, jual ke dia, alhamdulillah, dgn izin Allah sihat sungguh, bagai dipam-pam. Lagi satu Kak Jee, pernah dengo tuko nama, bagi nama samaran, sebab orang2 tua kata, nama tu berat, so tuko nama simple2, usin ke, samad ke, leman, mcm2 lah. alhamdulillah, sihat pulak tu. tak nangis dah, tak meragam lagi dah. ermmm....

azelin said...

betul tu kak jee...mak saya buat macam tu lah sampai sekarang kami hidup..anak2 mak dulu sebelum abg adi semua meninggal..x sempat sekolah semua..klu hidup adalah lebih 10 org adik beradik kitorang.. bidan yg sambut anak2 mak pon pelik..sebab tu la bidan tu cadang kan mak buat cara ni...alhamdulillah kami membesar dengan sihat..

QASEEH HATIKU QASEEH said...

igt kn petua ni ada d kg sy shj...klu d cni jual dgn sebilah parang or sepsg baju...lps tu kdg smpi ke bsr bdk tu dpt nama jolokan si 'jual'....

umie mia said...

pengalaman sy, anak sy kerap nangis tanpa sebab masa dalam hari.. kebetulan sy berpantang di rumah mertua jadi dia kata kena jual anak kt lelaki bujang sebab anak perempuan hihihi jadi caranya senang je kebetulan adik ipar bawa teman lelakinya terus ambil susu setin dan buat macam akad je kata kite serahkan anak ni dekat dia.. pulih la sikit menangis dia tu.. skang ni adik ipar tu dah berkahwin pun dengan walid angkat anak saya ^_^

Anonymous said...

ooooo.....petua2 org tua ni...kdg dengor ngeri....tp bila praktikkan sebenarnya untuk kebaikan.......tiada yg tua tiada yg muda...

Anonymous said...

tp mmg betul pun petua nie..sbb adik saya dulu pun rajin sakit..jadi le anak angkat pd bidan yg sambut die sampai sekrang.Lagi 1 ade ank sedara nie ms kecik selalu nagis..mak dia letak kt pokok pisang.pastu mak mertua sy ckp..jumpa budak le..letak singgit kt pokok pisang tu..terus baik..tak de le nk merengek jer...

Anonymous said...

Mmg betul...sebab adik saya pun masa kecik2 asyik sakit je, selepas di jual pada keluarga angkat alhamdullillah, adik sembuh dari sakit yg dihadapi nya (dgn izin tuhan) masa kecik adik saya kulit dia bersisik seperti kulit tengiling.

dayang Citra said...

abang saya pun pernah dijual camtu juga dan tukar nama sebab selalu sakit...kadang2 petua org tua nampak tak logik,tapi berkesan pula..

chek sue said...

ikut keyakinan dan sedalam mana kepercayaan pd sesuatu.jika rasa yakin dan percaya ia menjadi maka terjadilah..wallualam.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...