Thursday, October 18, 2012

DAH SEDIAKAN PAYUNG KER?




Apa yang mampu kita lakukan? Sediakan payung sebelum hujan lah! Jabatan Kaji Cuaca dah ramalkan hujan akan berterusan dalam masa 14 hari yang mendatang.

Mereka yang tinggal di kawasan yang sering dilanda banjir atau flood prone areas, seharusnya sudah mula bertindak dengan menyelamatkan dulu dokumen2 berharga. Begitu barang2 seperti perabot dan yang  sewaktu dengannya ke tempat tinggi.

Kalau ada ibu bapa atau anak2 yang sakit dan terbaring sahaja sahaja dalam rumah, harap2 cepat pindahkan mereka di rumah2 sedara mara yang lebih selamat.

Hari ini PDRM sudah mengeluarkan amaran dan meletakkan pegawai2 dan anggota mereka dalam mode berjaga2. Hmmm kalau macam ini, apakah cuti Hari Raya mungkin dibekukan. Kesiannya.

Ini berita yang Kjee baca di mStar Online pagi tadi.



PETALING JAYA: Pasukan polis trafik bersedia menghadapi banjir kilat di Lembah Klang apabila hujan lebat dijangka berterusan dalam tempoh dua minggu akan datang.

Timbalan Ketua Polis Trafik Selangor, Supt Azmi Mansor berkata, polis sedang bekerjasama dengan Jabatan Bomba dan Penyelamat bagi mengendalikan kesesakan lalulintas.

"Jika berlaku banjir kilat, kita akan segera menghantar anggota ke kawasan yang terjejas.

"Kami berhasrat untuk mengekalkan ketenteraman dan menjaga kesesakan lalu lintas pada tahap minimum," katanya pada Rabu.

DSP Azmi berkata, pasukannya telah diberi taklimat mengenai apa yang diharapkan dan apa yang mereka perlu lakukan.

Jelas beliau, trafik akan segera dialihkan sekiranya banjir kilat berlaku dan berharap pemandu dan pengguna jalan raya yang lain supaya bersabar jika mereka terperangkap dalam kesesakan.

Ketua Polis Trafik Kuala Lumpur, Asst Comm Rusli Mohd Noor berkata, pihaknya telah berkerjasama rapat dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Jabatan Bomba dan Penyelamat dan Jabatan Pertahanan Awam (JPA).

"Kami mempunyai tenaga kerja yang cukup untuk menggunakan kakitangan bagi menguruskan banjir kilat," katanya.

2 comments:

  1. Semoga tak terjadi apa2 yang menyusahkan ...kesian org selalu terkena banjir kilat..

    ReplyDelete