Thursday, October 11, 2012

HARI SEKOLAH LEBIH PANJANG, CUTI MAKIN PENDEK







Tahun persekolahan tahun depan akan lebih panjang dari tahun ini. Selain itu, cuti persekolahan juga dijangka lebih pendek tahun 2013.

Menurut berita dalam The Star Online, tahun depan, jumlah hari persekolahan adalah 205 hari berbanding 203 tahun ini. Cuti persekolahan juga kurang 3 hari dari tahun ini menjadikannya 84 hari!

Bagaimanapun, berita gembira untuk semua ialah cuti umum (public holidays) tidak akan jatuh pada cuti persekolahan. Maknanya, anak2 yang bersekolah masih dapat menikmati cuti tambahan itu selain dari cuti sekolah.

Menurut kalender persekolahan dalam web site Kementerian Pelajaran, sessi persekolahan tahun depan akan bermula pada 2 Januari 2013 kecuali negeri2 seperti Kedah, Kelantan dan Terengganu yang akan bermula sehari lebih awal.

Dibawah ini Kjee copy paste berita dalam The Star Online




PETALING JAYA: Parents who want to book holidays with their children next year should bear in mind that there will be more school days.

There will be 205 school days two days more than this year. Students will also get a shorter break with 84 holidays next year compared with 87 days this year.

However, the good news is that there are many state public holidays which would coincide with school breaks.

Those celebrating Good Friday on March 29 would be able to enjoy a longer break that month.

The Harvest Festival and Gawai in May and June coincide with the mid-year break as does Hari Raya Aidilfirtri which is expected to fall within the two-week break in August.

Next year's school calendar, as shown on the Education Ministry's website, showed that students go back to school on Jan 2 in all states except Kedah, Kelantan and Terengganu, where classes start a day earlier (see chart).

School heads can apply for four days of cuti peristiwa (occasional holiday), which need not be replaced.

They can also apply for cuti ganti (replacement holiday), which is subject to approval by the respective state education departments.

The year-end break will start on Nov 15 next year, except in Kedah, Kelantan and Terengganu where the holidays start a day earlier.

7 comments:

  1. merungut laa nanti cikgu2..hehe niat tu kena betul mendidik anak bangsa..hehe selamat aku bkn cikgu..haha

    ReplyDelete
  2. tapi jangan lupa guru dan pelajar masih ada cuti peristiwa dan guru juga ada cuti rehat khas setahun 7 hari selain drp cuti penggal.

    ReplyDelete
  3. Padan muka cikgu-cikgu hohohoho

    ReplyDelete
  4. Kesian guru, beban dan tanggungan mereka sangat berat. Bila murid kurang berjaya, guru disalahkan sedangkan murid melayu sendiri yang malas dan ramai dajal di sekolah...ponteng, gaduh dan gangster. Bila ambil tindakan..mak bapak akan salahkan guru. Guru yang menanggung beban....mak bapak cuma nak anak mereka cemerlang dalam pelajaran sedangkan anak mereka sendiri yang malas dan dajal kat sekolah. apa nak jadi bangsa melayu....merokok dan perangai tak senonoh....Guru mana yang tak nak pelajar mereka pandai dan memperolehi keputusan cemerlang? tentu guru akan bangga. Saya pernah bagitau pada mereka yang masih belajar....jangan jadi guru,membabankan. Jadilah engineer...banyak masa terbuang di padang golf bila mereka berkursus. kalau berkursus mereka akan cari tempat dan resort yang ada padang golf....sedangkan guru?....ini kenyataan.Nak claim mileage pun susah.Cuti pun terhad....beban tugas yang mencabar sentiasa menunggu. Aku bangga dengan tugas guru, mendidik dan mengajar dengan penuh dedikasi. Malang sekali kenaikan pangkat susah sekali....sedangkan seorang jurutera contohnya: Jurutera JPS menjawat jawatan selama 5 tahun dah dapat kenaikan pangkat dari J41 ke J44. dan dalam usia yang begitu muda belum pun sampai umur 40 tahun dah dapat menjawat J48 atau J52 sedangkan guru hampir nak pencen baru dapat menjawat DG44 atau DG48....menyedihkan.Jawatan pengetua jauh sekali nak gapai. Penjawat di jabatan kerajaan lain yang 52 atau 54 dapat terbang jauh keluar negeri berkursus atau simposium sedangkan guru? tak ada peluang langsung. Beban tugas bertimbun....Adil kah itu? Aku hanya menyuarakan perasaan yang tidak adil kepada guru kerana aku suami kepada guru...dan aku pegawai kerajaan bawahan...

    ReplyDelete
  5. uish.. mana ada cikgu2 merungut... stakat beza beberapa hari ja pun.. yg duk p tusyen dan klas tambahan hari sabtu dan hari2 cuti sklh tu lagi laa banyak.. program qiamullail atau camping.. apa laa sgt stkt dtambah dgn beberapa hari tu...

    ReplyDelete
  6. yang padankan muka cikgu2 tu- jangan celupar sangat. Kalau xde cikgu ko x reti tulis tau..:P

    ReplyDelete
  7. Yang padankan muka cikgu tu kenapa...apa salah mereka...bukan sbb saya cikgu saya jd marah.....realitinya cikgu ramai yg tak cuti pun...sekadar bw anak pergi bercuti utk bbrp hari...selebihnya masih juga ke sekolah utk perancangan anak2 didik thn depan...yg padankan muka cikgumtu fikir guna kepala otak ye...bukan kepala lutut...

    ReplyDelete