Friday, October 26, 2012

MAHAL TAPI RASANYA HOPELESS!!




Kjee memang cerewet kalau membeli mangga. Ramai beritahu, kalau nak beli buah mangga, kena cium bau mangga tu. Kalau baunya wangi maknanya buah itu manis. Ataupun kalau kulit buah itu nampak 'berkarat', maknanya ia manis.

Kjee memang tak pakar bau cium mencium atau nak detect berkarat ke tidak mangga tu. So Kjee ambil jalan mudah. Camner? Kjee beli buah yang paling mahal daripada banyak2 jenis buah mangga yang dipamerkan. Tetapi yang termahal ikut budget Kjee lah kan!

So tiga hari lepas masa pergi supermarket Jaya Grocer kat Mutiara Tropicana, Kjee ternampak mangga yang cantik sangat warnanya dan licin gebu. Tertulis di situ, Pakistan Manggoes. Hah Kjee memang pernah beli mangga Pakistan. Manis sangat2.






Begitulah teruja Kjee. Kjee pilih tiga biji yang besar sikit daripada penumbuk tangan Kjee. Harga sekilo lebih kurang RM12 ke RM14, Kjee tak pasti. Ada mangga lain kat situ lebih kurang RM6 sekilo. Hah yang Pakistan ni mahal, so mesti lah manis, Kjee bisik pada Nadia.

Tiga biji RM12. Ahh tak kesahlah sebab tekak ni teringin sangat nak makan Pulut Mangga Manis ala Thai. Dalam otak dah berkira2, beras pulut ada sekilo kat rumah.

So tengah hari tadi Kjee suruh Nadia tanak pulut dalam rice cooker. Petang tadi Kjee ke dapur dan keluarkan mangga dari fridge. Sebaik sahaja pegang mangga itu, hati Kjee mula berkata2. Mangga tu keras sangat! Isyhh beku ke sebab simpan dalam peti ais?

Kjee pun kupas kulit. Kjee hiris sikit dan betullah apa yang Kjee rasa! Masam yarabbbi!!! Masam macam mangga pauh atau mangga telor!!! 

Baeeekkk punyer kena tipu beli kat Jaya Grocer!!! Ingatkan supermarket mahal dan canggih cam itu tak buat customer macam ini!! 

Akhirnya Kjee keluarkan sambal colek Mak Bee dan makan mangga yang sepatutnya untuk makan dengan  pulut, tidak kesampaian! Sakitnya hati!!!! Hanya layak dimakan sebagai colek atau dibuat kerabu!!! Atau layak jadi habuan Cik Tong!!

Next time, don't judge a book by it's cover! Nak beli mangga manis kena cari di pasar malam. At least dia orang hiris sikit bagi kita rasa. Dan harganya dua kali lebih murah!!! 

Rasa cam nak baling jer dua biji lagi mangga tu kat muka manager Jaya Grocer!! Kesian customer lain yang mungkin juga tertipu kalau fikirkan mangga itu manis!!




18 comments:

Nabil Baifern said...

knpa? tp nmpk mcm sedap je...minta sikit blh?? hehee

Anonymous said...

alah membeli menang memakai...kita tak kesah kan k.jee beli mahal asalkan brg yg kita beli betul2 seindah sesedap sebaik yg dicanangkan. rozy amir

Anonymous said...

kjee, mangga kalau beli kat supermarket memang tak boleh caya. lebih baik beli kat pasar tani, boleh minta rasa dulu.

Anonymous said...

xper la kak jee...itu jer rezeki utk hari tu...best apa buat cicah ngan kuah rojak tu...

et said...

aduh kak jee...walaupun masam tapi buat kecur air liur saya..hehehe

Chekgu Azrine said...

Mangga klu kulit kuning tu sllunya manis k.gee..saya ms ngndung sllu bli..mhl pun mhl lah..hehe

mia izzati said...

alahaiii dah terkena..saya pon tak reti pilih mangga..husben suka sangat makan hehe..kaalu nak beli sy pilih yang ada bau hehe

ibuintan said...

stuju kak jee.. boleh kat pasar malam leh rasa, macam2 jenis boleh rasa, puashati beli walau yang harganya mahal

tok_chik said...

kak jee...
tc pun dah pernh terkena dgn mangga spesis yg kak jee tunjuk dalam gmbr,
yg tc beli lagi le kuning molek warnanya
bila bawa balik kerumah dikupas,,..hasilnya macam dalam pinngn kak jee tu
memang frust.

Anonymous said...

Kjee suka tak makan jeruk Buah Kundang?

Anonymous said...

Kalau nak makan dengan pulut, cari Mangga Chokkanan. Kalau nak yang manis berair (juicy) cari Tigerlily. Kalau nak manis rangup cari Blackgold. Buah mangga yang manis hanya bila dipetik masak di pokok atau yang mengkal diperam dalam tong beras. Yang lain selalunya masak layu. Apatah lagi yang diimport dari negara yang jauh, mana nak dapat yang masak pokok. Selamat mencari mangga manis. :-) Anak Kelana.

Mimie said...

Salam,

sebenarnya x buley simpan dlm peti sejuk pas beli dr kedai, tu yg masam. Kena ltk luar dlm sehari dua then baru buley letak peti sejuk. Tak tau la naper sbb mak x kasi tau...hope this helps!

RINDU MAMA...semasa ada dihargai,setelah tiada jangan ditangisi said...

Salam kak jee...mungkin terkena mangga yang dipetek muda dan diperam...memang masam la...beli mangga digerai2 tepi jalan lebeh baik,rasa dulu dan pilih yang kulit dia tak berapa cantik tapi bau dia wangi....nanti kalau ada mangga saya berbuah dan masak dipokok saya hantar kat kak jee boleh??

:|: TinTa Kibod :|: said...

kak jee..
td tgk gambar dulu belum baca lagi..
dlm hati dah berkata...mcm masam je mangga ni..
sekali betul daaaaa!!

makcikkantin said...

pernah juga beli kat R&R dulu...dia kata best, kita pun ambik sebijik, suruh dia kupas sbb nak mkn dlm keta...RM8 sebijik, tapi....masam (tak boleh cuba, confirm manis katanya..)

@YUNID@TI said...

alahai...sedap nampaknyaaa....

BukuResepiMama said...

saya juga penggemar mangga.. sekali beli berkilo-kilo..berpuluh hengget la juga...anak-anakpun enjoy.. lebih suka beli local manggo sebab macam kak jee la..cerewet bab rasa mangga...paling best yang 3kilo/rm10 .. murah tapi sedap... ada yang besar dan agak mahal, kaler hijau segar gitu, warna oren menawan..tapi rasa lemak jer yang lebih.. bab makan, murah tak semestinya kurang sedap... wahhhhh gituuuuu....

Nasha Khaw said...

kakjee, mangga pakistan kalau ikut bukan warna hijau, dia warna kuning cerah. season dia plak cuma ada mei-jun-julai-ogos. kat pakistan ni, saya beli sini sekilo tak sampai 60 rupees (2 ringgit), rasa memang terbaikk.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...