Wednesday, October 3, 2012

MI GORENG UNCLEPALI YG SEDAP DAN SIMPLE








Semalam my dear asben, Unclepali terlebih rajin. Ntah pil vitamin apa yang ditelannya. Habis jer jahitkan empat helai kain batik jawa Kjee, pemberian ibunya, Unclepali pulak offer buatkan Kjee mi goreng! Alhamdullilah syukur dapat suami rajin masa kita terlebih makan vitamin M. Hehehe.

Bukanlah Kjee tak boleh goreng sendiri walaupun semalam, Kjee memang rasa cukup tak bermaya. Tetapi Unclepali tahu dia memang terer bab goreng mi. Dan mungkin dia tak selera makan mi goreng air tangan Kjee. Tak sedap kot berbanding yang dia buat. Tapi dia tak komplen. Diam jer, so sendiri mau ingat ler kan? Patutlah dia selalu offer nak buatkan mi goreng huhuhuhu

Anyway, semalam, Kjee tolong kupas bawang dan racik, potong kecik2 daging serta siang sayur sawi. Unclepali pulak tolong bersihkan udang. Tak sampai 10 minit, inilah hasilnya Mi Goreng Unclepali. Dia main campak2 jer tapi sedapnya tak taulah nak citer!!

Kjee tengok je dari jauh Unclepali tumis dulu bawang merah dan bawang putih yang telah dihiris. Kemudian bila dah wangi, dia masukkan sedikit cili kisar. Apabila dah agak garing, dimasukkan hirisan daging. Kemudian Kjee suruh dia campakkan jugak baki sambal telor (dalam 2 sudu jer tinggal) yang Kjee simpan dalam peti ais. Sayang nak buang.

Setelah digodek2 seketika, dicampakknya udang dan mi dan sayur. Bubuh sikit kicap manis untuk kaler dan jugak sikit kicap cair (fish sos) untuk rasa. Taraaaa dah siap!!!

Berselera kami berdua makan sambil tonton MasterChef Malaysia semalam.


13 comments:

Unknown said...

Tengok pon dah tau SODAP!!

Miss Layaleya said...

Salam sis,

Dugaan sungguh tgk mknn time tgh posa ni.. Sedapnya!!

Puan Fifiey said...

kim salam kat uncle pali.. cakap kat dia saya nak berguru buat mee yg sedap lak nanti.. hehe

jaa said...

mmg kompem sedapp nehh.. sediakan sekali ng sirap limau yg sejokk..perghh

AIN NAZRI said...

alahai.. terliur saya kak jeee.. yummyyy

LydSunshine said...

Boleh masuk masterchef la unclepali.

susumanis said...

walaweiii..sedapnyerrr nampak :)

Norasiah Nasir said...

sedapnyerr..bertuah kak jee..

Nurul Ain said...

tengok pn dh terliur kak oiii

Marsita yahya said...

maveles

Ratu Hatiku said...

Terliur d buatnya...sedappnyaa....

Irfa said...

ORG LELAKI SBNRNYA KLU MASAK LAGI SEDAP DR ORG POMPUAN ;)

Anonymous said...

aduyai....sedap betul nampaknya kak jee...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...