Friday, August 21, 2015

KECIPIR GORENG BILIS PEDAS








Kecipir lah pulak. Hari tu kata Kacang Botor, Kacang Botor ataupun in English, 4-Angled beans. Hehehe Kecipir atau Cipir samalah jugak gelaran yang diberi kepada kacang yang tumbuh menular di pagar-pagar. Nama yang diberi orang Jawa.

Dulu Kjee pernah tanam masa duduk kat Sungai Buluh. Masa time nak menuai paling seronok. Tapi kena hati-hati. Pokok menular macam ni, rajin jugak binatang menular tu sembunyi. Ia halus dan warna hijau, sama warna dengan kacang kecipir. Auwwww takot!!!

Kalau nampak Cipir ni kat pasar, Kjee mesti rembat. Kalau buat ulam jer rugi sebab bukan semua yang muda. Yang muda aje sedap buat ulam makan dengan sambal belacan. Sebab tu Kjee suka hiris nipis-nipis dan goreng. Tak membazir.

Kalau beli kacang ni, Kjee ada dua pilihan menu. Satu dibuat goreng belacan. Dan satu lagi goreng sama ikan bilis atau udang kering. Semua sedap. Eh ada jugak Kjee tumbuk cili, bawang putih, bawang merah dan masukkan chicken cube masa menumis. Jugak sedap.

Sayur-sayur yang warna hijau sebenarnya lebih berkhasiat daripada yang warna putih. Itu seorang kawan yang kerja sebagai doktor bagitahu Kjee. Entahlah. Kjee tak tolak apa jugak kaler sayur. Janji namanya sayur, semua Kjee telan. Hehehe.




Kicap cair Nampla





Kalau buat sayur, jangan digoreng sampai lunyai. Cukuplah sekadar separuh masak. Bila makan kruk krak, gitu.

Untuk resipi ini, cam biasa Kjee tumbuk cili merah (cili padi pun boleh), bawang merah, bawang putih dan bilis. Semua tumbuk sampai halus kecuali bilis. Bilis masuk last part dan ditumbuk manja-manja gitu.

Cuci Kecipir bersih-bersih, dan hiris. Toskan. Tumis guna sikit jer minyak bahan-bahan tumbuk sampai garing. Kemudian masukkan kacang dan golek-golekan dalam perencah tumisan. Kjee guna kicap ikan atau nampla sahaja untuk mencukupkan rasa. Korang bolehlah guna garam.

Untuk menu Kacang Botor goreng belacan, sila ke SINI.

Oh Kjee pernah makan Kecipir ni cara dikukus atau dicelur. Kemudian cicah dengan sambal belacan. Enak banget!









0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...