Thursday, March 10, 2011

127. spicy beef puffs

puff lagi. abis nak buat camner. ingat nak buat karipap. tetiba malas. bukak peti ais jumpa pastri. so hantam sajalah labu.

sebenarnya, dah banyak kali kjee buat paf daging tapi tiap kali, kjee tokok tambah bahan2nya. biaselah kan. cekup jer apa yang ada dalam peti ais. hari ini kjee jumpa cendawan kering. terus kjee rendam. pastu cari carrot tak der. jumpa lak kentang. pastu bukak freezer jumpa lak kacang peas yang frozen.

nasib baiklah dah ada pastri yang tersedia. kalau tidak, sampai mati pun kjee takkan buat pastri sendiri. kesian kengkawan yang selalu kata tempat dia orang tak der jual pastri puf segera. ada seorang fren FB kata dia beli jenama kraft. hah carilah jenama tu pulak yer.

ok kita tengok resipinya. tadi kjee buat intinya lebih sikit sebab kjee nak bekukan. bila nak gunakan lain kali senang lah. jadi kalau inti yang dibuat berlebihan, jangan ler buang yer. boleh guna lain kali.

bahan2nya:

1 peket pastry jenama kawan 4x4
1 peket kecik daging kisar (kjee guna jenama ramly kalau tak silap 400gms)
1 labu bawang besar di dadu
3 ulas bawang putih dicincang
3 sudu besar rempah kari daging
1 sudu besar serbukcili kering
cendawan (ikut suka)
1 biji kentang (didadu halus pastu direbus)
sedikit kacang peas

CARA:
kjee rebus dulu daging kisar dalam 10 minit. bukan untuk memasaknya tetapi untuk mengeluarkan minyak2 pada daging. biasanya kalau beli yang sedia dikisar,dicampur pelbagai lemak daging kat situ. nak buat lemak susah sikit so setelah direbus seketika, kjee toskan airnya dan buang. cara ini lemak dia akan terhapus.
panaskan periuk dan tumislah bawang putih dan bawang merah hingga wangi. kemudian masukkan rempah kari dan serbuk cili dan goreng seketika. bila naik minyak, masukkan daging, kentang dan cendawan yang telah direndam terlebih dulu selama kira  jam dan dihiris halus. bubuhlah garam dengan perasa. kemudian masukkan kacang peas dan kira2 dua sudu besar air dan masaklah sampai kering. kemudian sejukkan.
semasa kita masak inti tadi, pastri haruslah dikeluarkan supaya ia jadi suhu bilik. tekan hujung pastri dengan garfu supaya melekat.
akhir sekali, sapulah dengan telor yang dicampur sedikit butter.
bakar dalam oven suhu 200 darjah selama 20 minit atau sampai kegaringan yang diingini.


3 comments:

Anonymous said...

sedapnyee...teringin nak buat. tapi x pnah jumpa pastry ... huhuhuuu fara rafi

Kjee said...

fara: kalau kat johor dia orang kata tesco atau giant ada.

sharifah rosidah said...

cantik puff kau ni jee, sebelum dibakar tu hiris2 sikit kan, tu yang merekah nampak cantik je.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...