Thursday, March 3, 2011

112. chicken mushroom pot pie

lepas baca entry bantal bucuk sampai tergolek, kjee bagi resipi lak. chicken mushroom pot pie with brown sauce. nak cepat ni sebab nak masak lunch. tapi sotong baru jer rendam sebab leka blogging dan layan FB. tapi tadi kjee dan unclepali dah makan chicken pie lebih semalam. panaskan dalam microwave. sebab itulah lambat sikit lunch tak apa. ok layan resipi yang kjee masukkan kat dalam FB sekali gus. so sekarang copy paste jer dari FB kjee. layannnn.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


CHICKEN MUSHROOM POT PIE WITH BROWN SAUCE

chicken pie paling sedap kjee makan ialah di Angel Cake House  lewat 80-an dulu. sekarang dah tutup. chicken pie dia bukan sahaja bubuh isi ayam dan cendawan tapi juga telor rebus. hmmm kalau teringat balik memang kecur. selalu kjee buat sendiri bubuh jugak telor rebus tapi untuk yang buat semalam kjee tak bubuh. resipi dia sikit lebih kurang sama dengan Angle Cake House. kjee tak dapat resipi tu dari ACH. giler ker dia orang nak bagi! kjee kan ada sikit2  bakat boleh rasa apa orang letak dalam makanan, kalau kjee makan kat kedai. pastu balik umah, buatlah eksperimen sendiri. kekadang sampai tiga empat kali ulang buat barulah menjadi. kekadang tak jadi langsung. hehehe. oklah kita tengok resipi chicken mushroom pie ni.

bahan2:
isi ayam yang telah dihiris halus (ikut suka banyak mana)
½ cawan kacang peas (garden peas yang frozen)
1 batang carrot didadu
2 ulas bawang putih dicincang
1 biji bawang sederhana besar didadu
1 bay leaf (optional)
cendawan dihiris (ikut suka banyak mana. kjee campur yang fresh dengan yang kering)
1 cube ayam knorrs
2 sudu minyak zaiton (guna minyak joyah ke jenap pun boleh hehehe)
serbuk lada hitam
1 sudu tepung gandum
pastry puff jenama kawan

caranya:

panaskan kuali, bubuh minyak zaiton dan masukkan bawang putih dan bawang merah. bila sudah wangi, masukkan ayam dan tumis seketika sehingga daging ayam tu kecut. kemudian masukkan sedikit air ( lebih kurang setengah cawan) bersama carrot. masak hingga carrot masak. kemudian masukkan kacang peas dan cendawan serta chicken cube. gaul rata. apabila semua sayur dan cendawan elok empuk, taburkan sedikit lada hitam dan bay leaf, kalau guna. rasalah. kalau tak cukup masin, bubuhlah sedikit garam. sila ambil perhatian yang chicken cube pun dah masin. so hati2. kemudian campurkan satu sudu tepung dengan air dua sudu dan masukkan. kacau pantas2 hingga rata. kemudian tutup api dan sejukkan. ini ini mesti lembab2 kering yer. tak bolehe basah nanti rosakkan pastri. kalau masih masah, masukkaan lagi sedikit tepung dan kacau pantas.
keluarkan pastry puff dan biarkan dalam suhu bilik. kjee guna mangkuk nasi cina kaca  sebab mangkuk ramekin tak ada. tapi saiz dia agak besar berbanding dengan ramekin. oleh kerana besar, satu pie guna dua kepung puff pastry.
sapu sikit minyak/butter dalam mangkuk. letak satu keping dalam mangkuk. isikan dengan inti ayam tadi. kemudian ambil sekeping lagi. buat hirisan atas keping itu dan tutup atas mangkuk tadi. kelim tepi2 elok. kemudian sapukan dengan kuning telor yang telah dicampur dengan sedikir susu segar, tabur bijan dan bakar guna suhu 190 darjah selama 25 minit atau hingga cantik warnanya. setelah sejuk, keluarkan dari mangkuk, susun atas pinggan dan curahkan dengan brown sos ketika hendak makan. selamat mencuba


brown sos:

1 labu bawang besar
2 ulas bawang putih (ketuk dan chopped)
4 sudu butter
2 sudu tepung jagung
1 or 2 cube ayam maggie
lada hitam/sulah
2 cawan air

CARANYA:
1. Cairkan butter dalam kuali. Tumis bawang merah dan putih. Bila naik bau, masukkan tepung jagung. Tumis sampai warna coklat atau sampai warna gravy yang kita mahu. Masukkan air. Kacau sampai rata . Pecahkan cube ayam tadi dan masukkan dalam kuah. Masukkan sekali lada hitam dan lada sulah secukup rasa. Kalau kuah terlalu pekat tambah air.
 brown sos ini pemberian Nurwafiem Nur.

3 comments:

  1. dah ambik resepi ni dari fb kau lah jee. tengok je dah sedap.

    ReplyDelete
  2. Mana nak dpt pastry puff tu kak jee...

    ReplyDelete
  3. jenama KAWAN. ada jual kat giant, tesco, carrefour dan yg sewaktu dengannya.

    ReplyDelete