Friday, March 25, 2011

168. Petua Kecantikan


ehsan google

  Ini sebahagian daripada koleksi petua yang Kjee ambil daripada penyertaan Petua Orang Tua2 hari tu. Ada yang percaya dan ada juga yang tidak. Pepandailah korang. Yang suka ikut sila. Tiada paksaan, hanya untuk seronok2. Apapun, terima kasih semua kerana berkongsi petua. Petua yang tidak ada nama tu, adalah mereka yang guna status anonymous.

1. Arwah nenek mempunyai rambut yang lebat dan hitam walau usia hampir 80 tahun. Dulu tanya juga macam mana dia jaga rambut. Arwah just bagi tahu lepas makan cekodok @ goreng pisang @ sewaktu dengannya, minyak yng melekat pada tangan sapu pada rambut.. bila saya cakap itu petua tok ye.. Arwah bagitahu itu bukan petua tetapi amalan dia sejak dri anak dara. (HAIZA-KL)

2. Kalau nak cabut uban kat kepala, tak ada pencabut tu gunalah air kapur. Letak dekat ibu jari dan jari telunjuk..sekejap je uban tu tercabut.  (Basimah)

ehsan google
3. Petua nak kulit muka mulus - Sapu/lap dengan spender basah(sendiri punya)
Petua nak badan kurus -masukkan spender tadi dalam makanan yang anda masak...sure tak lalu makan. (Mulan Jameela)

4. petua kulit halus mulus dan ‘tuuut’ tak berbau...mandi sental dengan garam halus, buat cam lulur.  Lepas mandi memang rasa halus mulus seluruh badan.  Jimat duit tak payah pergi lulur kat spa.
‘Tuuut’ tak bau..daun sirih campur garam, ramas dalam air suam, buat cebok everytime ke toilet. Tak payah habis duit beli pencuci yang boleh keringkan ‘tuut’ tu. (suzi fauzi)

5. Penjagaan payu dara
Sapukan beberapa helai daun sirih dengan minyak kelapa. Salai menggunakan api lilin dan tekapkan ke payu
dara. Biarkan sehingga kering. ATAU sapu dan ratakan putih telur di sekeliling buah dada. Biarkan kering dengan sendirinya. Buat pada waktu sebelah malam. Bersihkan seperti biasa dan lihat perubahannya.

6. Memiliki Payudara Cantik
Ramas beberapa helai daun turi dan ambil airnya. Sapu pada buah dada setiap kali mandi atau cara paling mudah dah berkesan ambil air yang baru keluar dari paip, kemudian usapkan ke payudara dari bawah ke atas disertai dengan bacaan selawat. Anda akan merasai perubahannya.

7. Menegangkan Payudara
Sapu minyak zaitun pada daun sirih dan layurkan pada api yang sederhana. Bila panas, tekapkan pada payudara selama beberapa minit. (macam kita tuam 'bird' bayi lelaki) Buat tiga kali seminggu.

8. petua ni dari arwah ayah saya,dulu masa saya budak2 kalau bagun tido je,terus tadah tangan serprti kita nak minta doa,angkat tangan tu terus sapu kemuka kita dgn cara dari dagu ke atas se bayak 3x seluruh muka kita sambil berselawat,utk awet muda hasil nya saya berumur 45 thn n still nampak muda lg,,,cubalah

ehsan ggogle
9. Petua cantikkan kulit muka.
Petua ni arwah nenek turunkan pada mak dan mak turunkan pada saya. Masa duduk kat kampung,  kecik2 dulu, mak ada bela ayam dan mak ada sediakan tempat khas untuk  ayam bertelur jadi taklah kotor telur2 tu. Petua nyer, kalau ayam tu dah bertelur, mak suruh ambil telur ayam yang baru tu dan masih terasa panas golek2 kan telur tu kat muka sambil selawat. Insyallah kulit akan cantik mak cakap. Saya dengan kakak rajin buat sejak kecik lagi. Tapi sekarang mak dah tak bela ayam lagi. Tapi kulit muka saya dengan kakak saya memang berbeza dengan adik2 lain bersih jer. Lagipun, mase adik2 membesar mak dah tak de bela ayam lagi. hehe.. (surieya sweet)



1 comments:

Jue Hussin said...

Baru hari ni saya terbaca petua2 kak Gee ni.. hehehe

Petua yg last tu, mmg mak selalu buat kat saya.
Mak saya pengusaha kantin sekolah, jadi ada seekor ibu ayam yg selalu don ngeram kat luar kantin tu. Bila dia nak bertelur jer, kan riuh sekampung.. mak tunggu je telur tu keluar & terus sapu kat muka saya..

Hahaha..

Alhamdulllah, mmg saya tak de jerawat.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...