Saturday, June 11, 2011

Sambal Udang Terung Pipit Pulak





Unclepali tengah petik terung pipit
 Sambal Udang dengan Terung Pipit ni pun Kjee buat sehari selepas buat sambal sotong hari tu. Maklumlah, kalau dah ada banyak sangat stok terung pipit, kalau tak cepat digunakan, membazir. Jadi dua hari berturut2, dipaksa tekak ni untuk telan terung pipit. Nadia dan Unclepali tak suka. Tapi habis jugaklah Kjee bedal sorang

Sekarang ini apabila Kjee dah tahu terung pipit elok untuk mengubati sakit kepala, sengal2 badan, taun dan cirit birit, kurangkan demam panas, merawat buasir, merawat tumit pecah dan menurunkan darah tinggi klik sini nampaknya semakin keraplah Kjee kena buatkannya ulam atau dijadikan sambal. Kesian Unclepali jadi mangsa kena cari. Hehehe


Resipi yang Kjee gunakan untuk buat sambal udang bersama terung pipit adalah sama dengan resipi sambal sotong dengan terung pipit. Sini

Tapi setelah sambal itu cukup masak, Kjee masukkan air asam jawa, biarkan mendidih seketika kemudian masukkan udang. Golek2 sampai udang nampak sudah masak pastu padam api. Kalau masak terlalu lama, udang jadi keras.

Terung pipit juga boleh dicelur. Kalau tak nak, bolehlah jugak.

Hari tu apabila Kjee ke pasaraya Hero, Kjee ternampak terung pipit dijual dalam peket2 kecik. Kjee intai harganya..RM10 sekilo! Mahalkan? Pada hal tumbuh meliar jer. Tapi walaupun tumbuh meliar, kalau kita nak, tak jumpa. Kalau tak nak, mana2 jalan, asyik jumpa aja.

Terung pipit tak celur. Lawa kaler dia.

11 comments:

HaSue said...

Tak sangka terung pipit tu byk khasiat kan kjee..serius x pernah mkn lg terung pipit nih.hehe..nampak menyelerakan betul sambal udang kjee tu.

Kjee said...

bila dah tahu, amalkan pemakanannya. kat sarawak mesti banyak kan?

Anonymous said...

Salam,kak Jee. Lynn ada satu petua yg mak Lynn selalu amalkan berkenaan sakit lutut. Cekur, kunyit hidup dan pucuk betik ditumbuk lumat kemudian diminum. Amalkan seminggu 3x. Syaratnya, kalau cekur panjang 2", kunyit pun kena sama.Itu aje.... cubalah. Lynn...Masai,JB.

paridah said...

TERUNG PIPIT MEMANG SEDAP DIMASAK SAMBAL TUMIS N SAMBAL TEMPOYAK PAHANG YANG CAMPUR BERMACAM-MACAM JENIS DAUN SAYURAN KAMPUNG TU...

Anonymous said...

kak jee saya tgk pic unclepali tu dh rasa kelakar.....hihihi..rupenyer tgh memetik terung pipit....betuah k.jee...unclepali baik sgt....

Noor said...

Saya tak suka makan terung pipit nie...tapi banyak khasiatnya....mulai sekarang saya akan cuba paksa diri saya sukai nya dek khasiat yang ada di dalam nya. Hihi tq...kakjee great info

Norismaliana said...

kak jee, kat umah mak saya banyak terung ni...terung asam pun ada..klu kak jee suke celur,bapak saya pun suke celur...saya plak suke goreng sekejap pastu masuk kat sambal...rasenya lagi sedap tau kak jee dari celur...tap tekak memasing...hehe...hubby saya suke makan terung pipit ni...dulu² masa saya kecik terung pipit ni saya wat peluru main combat²...senapang wat sendiri..hehe...

Kjee said...

hahaha masa Kjee bubuh gambar unclepali tu, Kjee tak perasan. tapi bila dah publish unclepali tgk dia ketawa. dia kata nanti orang ingat dia tengah tutttt. tapi kjee kata takkanlah orng tak nampak ada teksi tgh lalu dari depan tu kan? hahahah kjee amik dari dlam kereta. kalau jarak dekat lagi elok tapi malas nak turun.

atina said...

Kak jee try buat sambal style minang ...goreng ikan bilis garing....cili padi campur bawang taruk belacan sikit...terung tu goreng dulu stengah masak...arwah mak saya dulu belahkan sikit kat tgh buah terung tu nak bg cepat empuk....pastu masukkan semula dalam sambal cili tadi.....atopon ikan bilis tu kak jee tukar ngan ikan pari masin...meletops kak jee...cuba tau...

Kjee said...

atina, hari insin kjee nak ke branang antar kakak ipar gi berubat. dah stand by bawak guting dan bekas. nak suruh unclepali ambik terung pipit. kat sana banyak tumbuh liar tepi jalan. kalau ada banyak, malamnya boleh buka meja jual kat pasar malam. kahkahkah. nak try resipi awak. bilis kasar ada dah.

sharifah rosidah said...

orang tpg panggil terung ni terung rembang, memang sedap kalau kita masak sambal udang ke, sambal ikan bilis ke kita bubuh terung ni, dulu rumah aku banyak tapi sb dengan tak sengaja teracun pokok tu.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...