Wednesday, August 24, 2011

JJCM BUKA PUASA DI PAK YA CHINESE MUSLIM FOOD


Nadia dan standby dengan kurma dari rumah

Siakap Goreng ala Thai
 Kali terakhir kami menjadi selera di Pak Ya Chinese Muslim Restaurant ialah di bulan puasa tahun lalu. Lepas tu senyap. Tak teringat langsung nak ke sana sehingga hari ini. Mula2 cadangnya nak ke De Templar di Taman Melati tepi highway MMR2. Tapi apabila kenangkan susah nak dapat parking, terus kensel.

Itik Panggang ala Peking Duck
Restoren Pak Ya ni bukanlah hebat sangat. Tapi kalau nak ubah selera sekali sekala okay jugaklah.

Kami keluar rumah jam 6 tadi sebab takut jalan jam. Sepanjang2 jalan punyalah sunyi sepi hingga sampai di depan TESCO. Situ barulah kami sangkut lebih kurang 5 minit. Hmm dahlah cepat sampai ke Restoren Pak Ya. Kami sampai kira-kira pukul 6.30 petang. Kjee suruh Unclepali ronda2 cari kuih2 dulu tetapi lalu saja depan restoren tu, kami nampak orang sudah berpusu2 masuk ke situ. Hmm terpaksa cari parking dan booking meja.

Mujurlah dia orang pasang TV3 dapatlah tengok TV sementara menunggu waktu berbuka. 

Three layer tea
Hari ini kami order Itik Panggang Sos Taucu (½ ekor), Ikan Siakap Goreng Thai, Kangkung Goreng Belacan dan Steamed Taufoo Daging (Ayam?) Cincang. Nadia awal2 pesan jangan order ketam. Renyah nak makan. Ketam cili Pak Ya okay jugak.

Itik Pangging ala Peking Duck ini sepatutnya disediakan juga lempeng tepung gandum dan juga hirisan timun tetapi di sini tidak ada itu semua. Peking Duck yang pernah Kjee makan dihiris kulitnya yang garing dan ranggup. Pastu dibalut kulit itu didalam lempeng tepung gandum bersama timun dan dicicah dengan sos taucu manis. Hmm sedap. Isi itik panggang itu selalunya ditanya kita samada nak digoreng dalam nasi atau mihun. Hmm kecur juga bila ingat cara makan Peking Duck kat KK Club, Taman Melawati.
Kangkung Goreng Belacan

Tadi Kjee dan Nadia suka sangat Ikan Siakap Goreng Thai. Ikannya digoreng garing dan ranggup dan dicurah sos yang Kjee rasa diperbuat dari Sos Kicap Nampla dicampur Sos Cili Thai. Kalau ditaburkan hirisan halus mangga muda lebih ngam!!

Kangkung Goreng Belacan tadi biasa jer. Nadia buat lagi sedap! Dan soft taufoo dimandikan dengan kuah yang diperbuat dari tepung jagung bubuh sos tiram dan ayam cincang. Dalam menu kata daging cincang.

No complaints. Makanan yang dihidang secukup rasa. Cuma masa pelanggan sedang sibuk berbuka puasa, tokeh punya isteri duk sibuk duduk di meja kasyier sambil kira bil. Takkan tak minum seteguk dua air buat buka puasa? Kalaupun tak puasa, pandai2lah berlakon kan? Hehehe

Restoren Pak Ya Chinese Muslim akan berpindah ke Taman Dagang (berhampiran Pejabat Daerah Polis Ampang) selepas Hari Raya. 
Soft Taufoo With Minced Beef

2 comments:

  1. terliur tgh2 mlm tgk taufoo tu kjee....

    ReplyDelete
  2. kak jee.. fyi kat bazar ramadhan danau kota (kat tpt uptown) ada jual itik panggang halal.-zaliza

    ReplyDelete