Wednesday, August 10, 2011

Menteri Sahkan Pelajar Tajaan MARA Cedera Dalam Rusuhan London


BANGI: Seorang pelajar tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara) jurusan Perakaunan sebuah kolej di London tercedera ringan dalam rusuhan di kota itu malam semalam.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata bagaimanapun, pelajar itu, Asyraf Hazlan, 20-an, tidak kritikal dan hanya cedera di bahagian rahang dan kini dirawat di Royal London Hospital.
"Pelajar ini tidak terlibat dalam rusuhan, tetapi beliau diserang oleh sekumpulan perusuh ketika keluar dari tren bawah tanah ketika dalam perjalanan menziarah rakannya untuk berbuka puasa di utara London.
"Beliau kemudian dipukul dan dirompak, tetapi telahpun dibawa ke hospital untuk rawatan, di mana beliau perlu menjalani pembedahan untuk merawat kecederaannya itu," katanya kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa bersama warga kementerian berkenaan dan agensi di bawahnya, di Institut Kemajuan Desa (Infra) di sini Selasa.
Mohd Shafie berkata, keluarga mangsa, yang berasal dari Selangor, telah dimaklumkan mengenai kejadian tersebut.
Beliau berkata, Mara turut mengambil langkah berjaga-jaga dengan memindahkan pelajar di kawasan berisiko tinggi di kota itu ke sebuah penempatan di Leicester Square bagi menjamin keselamatan mereka.
"Mereka juga dinasihat agar tidak keluar ke mana-mana, melainkan terdapat urusan yang penting, dan Pengarah Pelajaran Mara serta pegawai-pegawai Mara dengan kerjasama pihak polis, sentiasa memantau keadaan di sana," katanya.
Majlis berbuka puasa itu sebahagian aktiviti Kursus Kepimpinan Desa anjuran Infra, yang melibatkan 120 peserta anak-anak yatim dari Pahang, Perak dan Johor.
Kursus tiga hari yang bermula semalam itu bertujuan membina kecemerlangan serta jati diri peserta dan memupuk ciri-ciri kepimpinan yang baik.
Antara aktiviti yang dilaksanakan ialah ceramah motivasi, latihan dalam kumpulan dan solat tarawikh bagi melahirkan peserta khusus berakhlak mulia selaras dengan kehendak Islam, selain meningkatkan kebolehan serta keyakinan peserta bagi mengenali potensi dan keupayaan diri. -BERNAMA/mStar Online

1 comment:

  1. omputeh nie ramai tertutup bawah tempurung.... mereka nie sesat lagi menyesatkan...moga2 pelajo tu selamat

    ReplyDelete