Tuesday, May 15, 2012

TAK PERLU BACA. INI LUAHAN HATIKU YANG TERLUKA



Salam semua. Hari ini mood agak mendung walaupun di luar rumah, terang benderang. Mood mendung ini sejak malam tadi.


Siang semalam, hati Kjee begitu ceria. Rasa seronok sangat. Maklumlah sejak kena mild stroke kira2 tiga minggu yang lalu, badan tidak bermaya. Lemah sokmo. Makan ubat pun rasa tak jalan. Cuma lepas mandi baru rasa bertenaga. Belum pernah lagi mandi sampai lima kali sebelum ini. Setiap kali selepas mandi, rasa tenaga dikumpulkan kembali.

Kjee manusia cukup telus (transparent). What you see is what you get. Kalau Kjee tak suka seseorang, Kjee akan jauhkan diri. Kekadang kita ni ada naluri. Atau mungkin Kjee sorang perasan kot.  Tengok jer seseorang buat pertama kali, kalau Kjee rasa susah hendak mendekatinya, Kjee akan jauhkan diri.

Malam tadi sebaik sahaja sampai rumah dari office setelah hadir satu event, Kjee terus block seseorang dari frenlist FB. Orang yang telah Kjee kenali setelah sekian lama. Terpisah mengikut haluan hidup masing2 dan hubungan silaturrahim kembali bertaut sejak hujung tahun lalu.

I treasure my friends. Kawan2 yang ikhlas sukar diperolehi. Dari dulu, Kjee memang tak ramai kawan yang Kjee boleh rasa keihlasannya. Mungkin boleh kira dengan lima jari di sebelah satu tangan sahaja. Sikit kan? Yang sikit itu sahajalah kawan yang boleh dibawa ketawa dan menangis.

Dan apabila usia semakin lanjut, Allah swt mahu Kjee bertemu ramai lagi kawan. Mungkin boleh doakan Kjee kalau sakit atau kalau Kjee dah tiada, mereka boleh sedekahkan AlFatihah. Insya Allah. 

Dan tiba2 dalam masa dua tahun Kjee ramai kawan. Keikhlasan mereka terserlah walaupun tidak pernah bertemu. Terima kasih kepada mereka yang buat Kjee cukup gembira di usia yang entah bila akan dijemput mengadapNya.

Anyway, Kjee tahu insan yang Kjee block malam tadi akan baca entry ini. Kjee tahu dia skodeng FB Kjee sepanjang masa. Dan mungkin malam tadi dia cuba lagi skodeng tetapi gagal menemui Kjee. So pagi ini selepas subuh, dia akan skodeng pulak blog Kjee.

Since you know it's you I blocked last nite, I have this to tell you.

"Assalamualaikum. Terima kasih kerana melakukan apa yang kau lakukan semalam. Dah lama aku nak block kau. Dari masa aku tahu kita tidak sealiran dalam pemikiran. Tapi aku bukan manusia hipokrit macam kau. Depan sengih2, belakang mengata. Kerana hasutan dan fitnahmu, aku hampir2 hilang seorang dua kawan yang cukup2 berharga. Aku akan kembali menimba ilmu dari mereka yang telah kau fitnah itu. Don't worry. Apa yang kau lakukan kepada aku semalam, tidak akan kulupa sehingga ke akhir hayatku. Kita sama2 tua. What you did to me, you'll be repaid handsomely. Insya Allah"

Fuuhhh lega rasanya sekarang. Sorry heret korang sama dalam masalah hidup Kjee ini. Rasa perlu nak let it go. 

21 comments:

  1. semoga kakjee tabah menempuhi dugaaan hidup ini,.mujur saya masih rakan fb kjee dan bolg kakjee adalah blog wajib saya bc tiap hr,.byk ilmu yg saya peroleh di sini,..jgn kerana seorang yg begitu,kjee merajuk xnak menulis lg ya..frust la kami..

    ReplyDelete
  2. kakjee.. hilang satu..
    insyaAllah allah akan gantikan 10..
    atau sekurang2nya 2 tapi lebih baik
    dari yang hilang..
    jangan sedih2 ye..

    ReplyDelete
  3. Sy sanggup dn telah putus kawan dgn seseorg yg sy kenal berbelas tahun dulu sebab bila dia perlukan saya,i always be around. Sampai if ada hal dgn suami pun mohon ehsan batal utk jumpa dia. Tp bila sy betul2 perlukan dia,she bailed. Babai ajelah..tak kuasa nk makan hati utk tempoh bertahun lagi..

    ReplyDelete
  4. good kjee..buat apa nak hipokrit kan...
    manusia mcm tu memang ramai..terlalu ramai..

    ReplyDelete
  5. aduh kak jee....saya jrg komem blog kak jee....biasa baca jer....tapi entry ni memang buat saya nak tinggalkan komen sebab saya baru jer menghadapi situasi yg sama mcm kak jee....kawan dah berpuluh tahun...setahun lepas baru Allah tunjukkan yg selama ni dia menyimpan perasaan benci pada saya....memang sedih sangat...tapi dalam masa yg sama saya bersyukur dan rasa lega sebab dia tak perlu mengata dan mengeji saya lagi selepas ini....

    sabar dan tabah yer kak jee....memang bukan mudah nak lupakan kawan lebih2 lagi2 kawan yg tak jujur dan ikhlas dalam perhubungan....bukan sengaja kita nak putuskan silaturahim tetapi kita cuma ingin mengelakkan perasaan benci dan dendam dalam dirinya itu semakin bercambah....paling tidak boleh kurangkan dosa dia.....

    harap sangat kak jee akan cool dan redha atas segalanya.....insyaAllah....

    ReplyDelete
  6. salam k.jee....1 kawan hilang beribu yang datang untuk k.jee....saya kagum dengan k.jee, selalu saya mengikuti perkembangan k.jee... :) You r a strong woman, good luck in your life...peace.

    ReplyDelete
  7. Zana pun ada block kwn yg mcm hampeh, peduli hape kan? Masa susah terhegeh2 cari laki kita, dah ramai kwn.....btg hidung x nmpk. Tel x angkat, ingat kita ni call nk minta apa? Ish....takyah fikir org mcm tu kakjee, lagi2 yg suka main fitnah.

    ReplyDelete
  8. takper laaa kakjee... sometimes not the quatity that counts.. but quality kannn... tapi rasanya sekarang pun rakan2 kakjee dah tak ter'count'.. hihihiii......... biar lah si luncai terjun dengan labu2 nya... block from this type of people from entering our brain n heart... insyaAllah... hati kita akan lebih tenang.. apa2 pun... cayanggg kakjee.. muahsss

    ReplyDelete
  9. Salam Kak Jee, mmg betol tu susah nak jumpa kwn yg ada keikhlasan dlm diri mrk. Saya sendiri x pasti ade ke kalangan kawan2 saya yg betol2 ikhlas dlm persahabatan sbb saya x nampak itu semua. Klu mrk perlu sya walau sekadar tmpt meluah apa bersarang d hati sya cuba mjd pendengar yg memahami & menasihati yg sepatutnya tp mrk x pernah support saya atau cuba mengambil hati dlm apa2 jua hal..apa lagi bertanya khabar membuatkan saya pun mendiamkan diri dan hanya akan berhubung dgn mrk klu mrk yg mencari saya..saya x hipokrit, x pandai berlakon, lebih baik saya diam drpd bercakap atau mengeluar kata2 yg manis d mulut saje tp dlm hati lain bicara. So, Kak jee, biarlah kawan sekerat dua asal mrk ikhlas & bkn bersahabat kerana nak ambil kesempatan. Mudahan2 kt sendiri sentiasa melihat kekurangan diri & mjd shabat yg sebenar kpd kwn2 kita.

    ReplyDelete
  10. Salam. memang susah nak bezakan yang mana kawan dan yang mana sahabat..hanya masa yang menentukan.sabar ye

    ReplyDelete
  11. salam..memang susah nak membezakan yang mana kawan yang mana sahabat..sabar ye

    ReplyDelete
  12. Assalam K.Jee...Ummi ni dah jrg BW lately...dah lama gak miss entry2 k.Jee.. Citer bab hati yg terluka oleh kawan yang tidak kita sangka2 ni mmg ada bnyk kejadian...Kadang2 susah kita nak menjaga terlalu byk sgt hati...jadi kalau mmg rasa dihati dah x serasi, kita jauhkan aje laa darinya..biarkan mereka dan keluarga mereka.... Kita jaga diri dan keluarga sendiri je kan...ramai lagi kawan2 lain yg lebih mengerti dan menyokong...dan hendaknya menyokong pun biarlah yg tidak membawa rebah.... Moga k.Jee diberikan kesihatan yg semakin baik dan baik setiap hari utk terus menulis dan berkongsi...muaahhhh!

    ReplyDelete
  13. Sabar Kak Jee. Biasalah, adat dunia. "What goes around comes around, what goes up must come down," petikan dari sebuah lagu. Terima kasih.

    ReplyDelete
  14. comelnya gambor miow tuu ... geramms ... sabar lah kak ... org mcm ni, tak jadi kawan pun takpe .. semoga dia sedar dan mendapat hidayah dari Allah ... :)

    ReplyDelete
  15. apa yg boleh saya katakan sabar kjee, Allah sedang menduga kita agaknya. saya tahu berat mata memandang berang lagi bahu yg memikul. saya pernah rasa apa yg kjee rasa, apatah lagi jika dia seorang sahabat karib kita. saya seperti kjee bila berkawan sgt2 ikhlas dan sayang kawan kita seperti saudara kita....tak sampai hati jika buat kawan terluka, tapi itulah lumrah manusia. walaupun rambut sama hitam tapi hati lain2. satu yang pergi seribu lgi yg menyayangi.

    ReplyDelete
  16. BEST FRIEND?? I DON'T HAVE ANY BECAUSE NONE OF THEM CAN BE TRUSTED. THEY ARE SELFISH, LIAR AND GREAT PRETENDERS. NOWADAYS I TREAT EVERYONE THE SAME AND I'M SOOOOOOOO HAPPY.

    ReplyDelete
  17. oWHH...Sabar ye kak jee...mmg gitu ar kawan ni...saya pun tgh bengang ngan kawan saya juga..terkilan pun ada..betahun2 da kawan...tapi...jumaat lepas buat saya patah hati nk berkwan dengan dia...kawan yg betul memahami kita susah nk cari...even kawan berpuluhan tahun pun...

    ReplyDelete
  18. Please be patient, ok Sis? She/he will be getting her/his just desserts, sooner or later.....InsyaAllah.....

    ReplyDelete
  19. salam kak jee,
    miow tu comel cam akak gak. good! u dah lakukan apa yang sepatutnya. Hidup di dunia usah di rungsing hal yang boleh kita elakkan. so betul lah tindakan akak. Keep smiling darling!

    ReplyDelete
  20. yup.. setuju ngan hasnah rahimah rahim

    ReplyDelete