Sunday, November 18, 2012

CHICKEN CHOP WITH BLACK PEPPER MUSHROOM SAUCE


























Hari ini Kjee memang rasa kureng rajin nak masak yang renyah2. Selalu hari Ahad hari makan bersama2 keluarga.My princess ada kuliah. So kalau tak ada dia rasa tak ada mood nak masak sedap2 sebab dia tak ada sama hendak menikmatinya.

Kjee tanya UnclePali samada nak makan Chicken Chop. Itu yang paling senang dan kena dengan tekak Kjee. Sejak beberapa hari lepas, tekak Kjee makan apapun tak selera. Jamah sikit dah tolak tepi.

UnclePali setuju jer. Lagipun, dah lama tak buat Chicken Chop. Eh pernah ke buat? Oh selalu Kjee buat Lamb Chop atau Grill Salmon jer. Side dishes sama iaitu Mashed Potato dan Mix Vege. Tapi masa Kjee belum kahwin ngan UnclePali, pernah Kjee buat untuk Nadia,

Tadi UnclePali beli ayam yang kecik. Pastu potong empat, buang kulit. Bahagian peha dan drum stick cenonit jer lepas dibuang tulang. Hmmm dalam hati Kjee, cukup ke sorang satu portion nanti?


DEBONE DAN MARINATE:
Anyway, lepas debone, UnclePali hempuk bagi nipis sikit dan perap dengan salt and black pepper. Pastu dia simpan dalam fridge sementara nak buat kerja lain.. Grill ayam disaat akhir hendak makan. Sediakan grill pan dan panaskan grill. UnclePali spray sedikit minyak pada pan itu. Kemudian dia letak ayam dan grill. Dibalik2kan dan siap!!







UNTUK MASHED POTATO:
UnclePali rebus 3 biji kentang sederhana besar dan 1 biji yang kecik. Bubuh garam masa rebus. Tak perlu buang kulit. Cuci bersih2 jer. Kentang dah empuk. UnclePali terus tos dan buang kulit ketika ia masih panas. Kemudian terus mash atau dilenyek2 sampai halus. Campurkan ½ ketul butter dan kira-kira ½ cawan fresh milk. Kacau sampai rata. Boleh bubuh sedikit garam dan lada hitam tapi Kjee tak bubuh sebab sos nanti dah cukup rasa. Rahsia buat mash potato yang sempurna ialah ia harus dilenyek ketika masih panas. Kalau dah sejuk, ia akan bergentel. So tahan jer lah panas ketika membuang kulitnya selepas rebus. Hehehe.






SAUCE:

Kjee dadu 1 biji bawang Holland (bawang besar India pun boleh) dan 3 ulas bawang putih. Kemudian teringat dalam fridge ada cendawan shitake. Kjee cincang halus cendawan itu. Kalau guna cendawan butang dalam tin pun boleh. 

Kjee panaskan sauce pan dan bubuh ½ ketul butter dan kira-kira 1 sudu minyak zaiton (minyak apa pun boleh). Apabila butter cair, Kjee masukkan semua bawang dan cendawan. Goreng hingga layu. Selepas itu, Kjee masukkan 1 sudu besar tepung gandum ke dalam tumisan bawang. Perlahankan api dan kacau sampai tepung itu sebati dengan bawang dan butter. Kacau hingga mendapat warna brown yang dikehendaki. Nak lagi hitam sos, lama sikit masak.

Apabila sudah sampai kaler yang Kjee nak, Kjee curahkan kira-kira 2 cawan air. Bubuh satu atau dua sudu lada hitam kisar (ikut kepasan yang dikehendaki). Kacau rata hingga mendidih dan masukkan 1 kiub beef Knorrs. Kacau rata, rasa dan perlahankan api. Kjee tak tambah garam sebab dah cukup rasa. Terserahlah kalau korang nak tambah. Padam api. Oh lupa lak...kalau pekat sangat tambah lagi air panas yer.


Hidang Chicken Chop bersama mashed potato dan black pepper mushroom sauce. Kjee celur sedikit mix vege untuk color.  UnclePali dan Nadia tak suka mix vege. I like. Betul tekak Kjee masih cerewet. Walaupun UnclePali kata, semua secukup rasa dan sedap, Kjee masih hilang selera bila nak makan. Kjee hanya makan separuh jer ayam ceconit.

But I like the blackpepper mushroom sauce dan mashed potato UnclePali. Superb!



4 comments:

  1. Kak..sedap nya...lama tak makan...
    selalu makan kt restoran je...dok reti nak buat..hehe..:)

    ReplyDelete
  2. salam....

    Kak Jee...ader cara mudah untuk buang kulit kentang yang baru direbus....
    http://www.youtube.com/watch?v=anZBo2FmaL8

    ReplyDelete