Pages

Thursday, July 10, 2014

TERUNG LADA UDANG KERING RANGUP







Ini pembuka selera di bulan puasa. Kalau ada lauk ni, tak payah ada ada banyak lauk lain. Cukuplah kalau goreng telor dadar ataupun ada ikan goreng.

Nak citer kat korang, kalau makan kat restoran, lauk ini agak mahal. Lebih kurang RM10 sepinggan. Walhal bukannya mahal sangat terung kontot tu kan? Sekilo mungkin dalam lingkungan RM6 atau RM7. Sekilo tu! Kalau sepinggan orang tu letak lebih kurang dua atau tiga biji jer.

Sebab tu Kjee lebih suka masak sendiri. Tak payah mana pun. Udang kering pun bukan guna banyak. Sikit lebih kurang satu genggam.

Korang nak resipi, INTAI SINI

Dulu masa Kjee tak reti buat, Kjee masak ikut cara arwah Bonda. Tumbuk semua bahan termasuk udang kering pastu baru tumis sampai naik bau. Sebelum itu, Kjee goreng dulu terung separuh masuk.

Tapi lama kelamaan Kjee dapati kalau terung tu dibakar (grill atas kuali) lebih elok sebab tak banyak guna minyak. Lebih sihat.

Satu hari Kjee sudah tumis semua bahan-bahan seperti cili dan bawang sampai elok masak. Apabila Kjee nak masukkan terung, Kjee baru perasan lupa nak taruk udang kering.

So, udang kering yang sudah dicuci dan ditoskan kering, Kjee goreng sampai ranggup. Sampai bila kunyah ada bunyi kruk krak. Apabila terung tu Kjee dalam masukkan ke dalam kuali dengan bahan tumis, Kjee keluarkan dan hidang dalam pinggan. Pastu Kjee taburkan udang kering goreng garing tu.

Waduh enak banget! Lepas tu dah tak toleh belakang lagi. Maka terhasil lah satu resipi Terung Berlada dengan Udang Kering rangup.

Puhhh penat menulis panjang lebar. Korang buat le kalau tak percaya Kjee kata sedap. Hehehe.







0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...