Pages

Thursday, June 9, 2016

AYAM SICHUAN MUDAH DAN PANTAS DISEDIAKAN









Seringkali di bulan Puasa, ibu-ibu yang bekerja di pejabat akan risau tidak cukup masa untuk sediakan juadah berbuka puasa. Maklumlah, pejabat Kerajaan benarkan pekerja balik kul 4 petang. Eh sekarang masih 4 petang lagi ker? Nadia kerja bank hanya dibenarkan pulang jam 5.30 petang.

Masalahnya, kerana semua orang balik di waktu yang sama (sepatutnya yang bukan Islam tak payahlah balik masa itu kan?), maka seringkali ibu-ibu yang berkerja akan sangkut dalam jam. Kekadang buka minum air mineral aje dalam kereta.

Di hari kerja (week days), Kjee pasti ramai yang amik keputusan beli di Pasar Juadah. Tetapi, tidak kurang jugak yang komplen pasal harga serta kesegaran makanan. Maaflah, Kjee serik beli di Pasar Juadah sebab sampai time berbuka, ianya basi.

Anyway, kalau kita plan apa yang hendak dimasak, maka boleh memantaskan masa memasak walaupun kita hanya punya masa tidak sampai satu jam. Yang penting nasi harus dimasak dulu, sebaik sampai rumah, kalau tidak ada anak-anak yang sudah boleh diharap.

Kjee rasa Ayam Sichuan (foto atas) adalah antara menu yang sangat mudah disediakan. Ia tidak pedas (untuk anak-anak) dan jika orang dewasa mahukan pedas, kunyah cili kering itu sekali dengan ayam. Sedap sangat.

Kjee syorkan ayam itu dipotong dan diperap siap-siap dengan perapan kicap serta sos. Letak dalam peti ais ketika kita bangun sahur. Balik baru dimasak. Kalau sudah perap, memasaknya hanya mengambil masa lebih kurang 15-20 minit.

Resipinya LIHAT SINI.







1 comments:

adda syuhada said...

memang senang sgt resepinya... boleh la buat..

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...