Friday, June 17, 2016

MI KARI NYONYA YANG ENAK







Ini hidangan untuk esok. Kjee terliur tengok fren FB Norazimah Ahmad, buat semalam. Katanya guna resipi Kjee. Alhamdullilah ramai yang dah cuba buat, kata ia menepati selera mereka. Ada yang kata rasa macam kat Pappa Rich.

Kalau kita masak sendiri, kita boleh adjust santan. Mi Kari Nyonya resipi ori, biasanya terlalu lemak. Sangat tidak sihat bagi orang tua macam Kjee. Jadi kalau buat, Kjee lebihkan rempahnya dan kurangkan santan. Makan pun tak muak sangat.

Mi Kari Nyonya tak letak telor rebus macam mi kari Melayu. Tapi ianya dianggap tidak lengkap kalau tiada taupok (tahu goreng), ayam, fish balls (Kjee guna chicken balls) serta kerang. Tetapi ramai tak gemar letak kerang sebab alahan atau alergik. Tak ada pun tak apa bagi Kjee. Kekadang Kjee letak jugak kacang panjang yang telah dicelur.

Esok, mungkin Kjee nak campur mi dengan mihun. Harap-harap jadilah buat esok. Kekadang lain yang dirancang, lain pulak menjadi. Hehehe.










Kalau nak resipi, sila klik SINI.

Boleh makan dengan cili jeruk atau sambal. Kalau nak tahu, sambal tu sebenarnya, rempah mi kari yang telah ditumis. Kalau ada yang request nak sambal, Kjee masak rempah itu lebih-lebih sikit pastu tepikan. Bila nak hidang letak sekali dalam mangkuk.

Tetapi kalau kuah kita sudah cukup rasa rempahnya, tak perlu sambal berasingan. Makan dengan cili jeruk pun sedap sangat.

Resipi untuk cili jeruk, sila klik SINI.

Biasanya kalau buat Mi Kari, Kjee akan buat rempahnya banyak-banyak. Tumis dan simpan dalam freezer. Bila teringin nak makan, mudahlah kan? Hanya tambah santan dan bahan-bahan lain. Selamat mencuba.





0 comments:

Post a Comment