Thursday, January 21, 2016

ACAR IKAN TALANG MASIN






Kali pertama Kjee buat Acar Ikan Masin ini menggunakan Ikan Kurau Masin bertahun-tahun yang lalu. Kalau tak silap, Kjee guna resipi Amy Beh. Buku tu entah hilang kemana. Sedap sangat.

Kjee sudah hampir terlupa kewujudan Acar Ikan Masin ni sehinggakan Kjee terjumpa dalam blog Che Mat Gebu. Menggoda sungguh air tangan Che Mat.

Hari-hari Kjee berkira-kira... nak buat ke tak nak? Jadi semalam, Kjee sempatlah ke Selayang dan singgah di satu kedai jual ikan kering yang terkemuka. Memang disitulah Kjee singgah beli ikan bilis dan udang kering masa meniaga dulu. Harganya amat berpatutan berbanding kedai lain.

Bersama Shida, adik angkat Kjee, kami memilih ikan talang yang sesuai. Dapatlah seekor yang menepati citarasa Kjee. Isi buat acar dan tulang-tulang masak gulai nanti.

Pagi tadi Kjee potong isinya lebih kurang 200grams dan rendam. Ikut benar-benar resipi Sifu Kjee tu. Tapi ketika sedang kemas-kemas rumah, Kjee terfikir yang 200grams tu sikit sangat. Alang-alang buat, elok digandakan. Maka Kjee pun tambah lah lagi 200grams.









Selepas lebih sejam direndam, sambil sekali sekala tukar air (kalau bonda dia rendam dalam air garam untuk kurangkan masin, katanya), akhirnya Kjee cuci bersih-bersih dan potong sebesar ibu jari. Kemudian Kjee toskan atas tuala kain yang bersih.

Sementara itu, Kjee siapkanlah bahan-bahannya. Semua rempah yang perlu, disangai dan ditumbuk halus. Kisar cili kering dengan halia, bawang besar dan kunyit. Serta kopek bawang kecik dan bawang putih. Kjee guna cili padi bangla yang pedas.

Ikan masin dan ditos, digoreng hingga keperang-perangan. Kalau ikut stail bonda, dia goreng garing lepastu diketuk-ketuk. Isyhhh banyak kerja. Hehehe.

Okay ikut resipi lengkap Mat Gebu DISINI.

Kalau Mat Gebu kata sedap, memang boleh percaya. Simpan setelah ia benar-benar sejuk dalam balang atau botol kaca. Tak kesahlah nak simpan dalam peti ais ataupun kat luar.

Selamat mencuba. Ratah sangat-sangat awesome.




3 comments:

Suriaamanda said...

nampak sedap kak gee buat..SA kalau bab acar ni memang x reti

Anonymous said...

salam kak gee, boleh tak saya nak minta kebenaran guna resepi ini untuk berniaga kecil-kecilan?

Kjee said...

Walaikumsalam. Sila kan.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...