Thursday, March 24, 2011

164. PETUA MASA MENGANDUNG DAN LEPAS BERSALIN

gambar ehsan google



Banyak petua yang Kjee terima hari itu. Nak biarkan sahaja, sayang sangat. Jenuh jugak Kjee asing2kan supaya dapat masukkan dalam entry yang berkenaan. Kali ini Petua Masa Mengandung dan selepas Bersalin.

Kjee selalu ingat pesan arwah Mak yang dah berulang kali Kjee beritahu di blog ini...Kahwin boleh moden tapi bersalin biarlah ikut cara tradisional.

Terima kasih kepada semua yang menyumbang petua di bawah ini. Ramai kengkawan kita akan mendapat menafaat daripadanya. Insya Allah.

Petua2 dibawah ini adalah sumbang semua kengkawan ketika peraduan Petua Orang Tua2 baru2 ini.

    gambar ehsan google
  1. mak saya pesan kalau masa mengandung jangan dililit tengkuk dengan tuala atau pakai tudung yang jenis melilit tu nanti bersalin takut anak terbelit dgn tali pusat …norhaniza


  1. masa saya bersalin..ada sedikit kes di mana uri x kuar habis, rupanya nurse cakap,      
      rambut jangan ikat masa nak bersalin, nanti uri terikat...tak boleh kuar   
      habis...apa pon wallahualam...mungkin petua dari mak dia kot…suria


  1. orang mengandung jangan minum air sejuk nanti boleh membotakkan rambut   si baby dalam perut sebab dia panas bila masuk ke perut dan terbakar lah rambuT baby tu ..sharifah rosidah

4.      masa saye mengandung anak sulung dulu teringin nk makan ikan pari yg fresh..kebetulan ade kawan suami yang tinggal berdekatan pantai..suami pesan tolong belikan tapi sampai hati dia tak mau belikan..bila tanye kenapa ..tak mahu caakp..bila dah bersalin baru dia cakap..petua orang tua2 tak boleh beri alasan pada orang mengandung dan makan ikan pari masa pregnant nanti anak sumbing...(shida sidek)

  1.  Orang tua2 kata dalam pantan tak boleh menangis nanti kena angin meroyan. dah tertulis dah dalam kitab terdahulu melayu ni berpantang 44 hari jadi jangan le kita memandei nak kurangkan...abiskan 44 hari tu pantang betul2...nanti turun darah kaalu tahu puncanya beli ubat tak tahu itu yang bawa maut...ikat rambut tinggi2 selitkan dengan lengkuas untuk elakkan masuk angin...kalau masuk angin tu lah puncanya angin meroyan...macam2 jadinya meroyan ni ade yg gila...makan biar banyak dan banyak kali jangan menambah...takut turun darah ada yang terjadi maut ...makan ape yang di beri jangan cuba yang tak boleh di makan kalau masuk angin ke bentan ke turun darah ke boleh juga ikhtiar ubatnya...contoh nya makan putu mayom je ada kuburnya ini lah yang di ceritakan oleh bidan yang mengurut nor dulu...norasmah

  1. masa berpantang terutama yang dlm perjalanan jauh balik kampung, sanggul diikat dan dicucuk paku panjang atau bawa benda tajam (gunting) kalau bwa pisau tak pasal2 boleh jadi kes polis lak. tujuan untuk elak gangguan syaitan pada baby dan orang berpantang sebab badan 'kotor'
    dalam berpantang ibu jari kaki diikat ngan sehelai sabut kelapa utk elak bentan kalau tersepak apa2.
     kalau keguguran (dlm masa 44 hari)x blh melintasi atau berhampiran pokok cermai blh menyebabkan turun darah semula. Haiza kl

  1. untuk orang mengandung...pesan orangtua jangan makan ulam pegaga takut lekat uri kerana akar pegaga mencengkam bumi...juga jangan duduk diatas tangga..jangan jahit tutup terus bantal bayi yang baru di isi kekabu takut nak beranak susah...pesan orangtua juga buat kerja separuh jalan nanti nak beranak pun susah...norasmah

gambar ehsan google
  1. Untuk orang tengah mengandung, janagn amalkan makan nasi sejuk..untuk elak kepala baby besar dan jangan suka letak tuala di bahagian leher...org tua2 kata takut tali pusat anak nanti terbelit..wallahualam – cikadakbiru

  1. Orang mengandung jangan merasa maaknan dalam senduk, takut nanti bibir ank jadi cam bibir Negro.  
            Orang yang mengandung jangan meyapu sampah sekerat2,kalau nak sapu kena
            teruskan, takut nanti nak bersalin susah, aank nak keluar tersekat2.. 
            Orang megandung tak boleh duduk atas akar pokok, takut bersalin lekat   
             uri..(Khadijah Salim )

     10.   Petua yang mak sampaikan untuk orang lepas bersalin/dalam pantang.
             Masa nak minum jamu, ibu jari kaki kiri kepit ibu jari kaki kanan.. tangan kiri   
             ampu breast, selawat 3 kali then baru minum.
             Masa berjalan, badan tegak, langkah mesti tersusun dengan teratur, duduk pun
             kena tertib.. (kalau tak nanti, jalan berterabur, bak kata mak, mcm singapore
             penang ~ sebelah kaki ke singapore n sebelah lagi ke penang.. tak cantik)
            sayang.. muka lawa tapi jalan berterabur..
             ni petua dari mak andam yg bisik masa kawen dulu..
            
~ jangan rendam/ada air dalam lesung batu.. kena biar kering.. nanti tut-tut berair..
            ~ nana ~


6 comments:

Anonymous said...

kak jee, ni lagi satu petua dari mak mertua saya.. kadang2 kita tak perasan tersepak ibu jari kaki masa dalam pantang.. kalau2 terasa macam nak bentan, (demam n menggigil2) ambil ibu garam n kesip (hisap) sampai hancur.. saya pernah buat.. n alhamdulillah... tak jadi demam..

~nana~

lizaharun said...

best bace2 info dn petua d blog kakjee..kekadang tu petua orang tua2 ni ade yg betol..seeloknya di ikut lah petua org2 lama..

Anonymous said...

nak turunkan satu petua kepada bakal2 ibu yang mengandung anak sulung agar perut tidak pecah menggeleber lepas bersalin. setelah disahkan hamil rajin2lah menyapu perut dengan minyak kelapa setiap hari sehingga sampai hari bersalin. insyaAllah kulit perut akan tegang dan tidak ada kesan macam tidak pernah mengandung. amalkan petua ini setiap kali mengandung. memang terbukti hasilnya. petua inipun diberikan seorang bidan kerajaan. mereka kan arif dengan bidangnya...

sharifah rosidah said...

jee suka semua petua ni tapi aku dan bagi tahu tentang uri lekat tu, aku dulu tak pernah pun masa bersalin ikat rambut tapi masa lahirkan shiqin uri aku lekat dekat 4 jam dan aku terus tumpah darah. masa lahirkan afiq pun macam tu uri lekat 5 jam, bila aku tanya mak aku dia kata masa dia lahirkan arwah abang aku dulu uri dia pun lekat mungkin aku ikut mak aku kut. tapi kepada orang yang beri petua tu jangan lah pulak kecik hati mungkin ada kebenaran nya wallahualam.

aku nak buat pembetulan sikit petua no 3 tu bukan aku yang bagi baik kau betul kan nanti kecik hati pulak orang yang bagi petua tu.

atievan said...

kak jee...petua2 tu bagus laa....tapi sya yg berada jauh dperantauan nihh mana laa nk carik sume tu...xder ker petua utk waktu brsalin nnti...bg org2 yg mcm sya nihh....mudah nk buat sndiri....apa yg kena minum apa yg kena dbengkung perutnyer...sbb bkn senang carik mende2 sume tu kat sini...kalu kat mesia bleh laa...

Anonymous said...

mse sy 1st pregnant,sy xde pun pantang2 ni....lg lg tang lilit tuala kt leher tu,mmg selalu bt setiap kali p toilet...tp alhamdulillah mse melahirkn senang dan lancar....dgn izin Allah...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...