Tuesday, April 17, 2012

AYAM/SOTONG GORENG KUNYIT FAVORITE WARGA OPIS DI KL



Ini Mamat punya Ayam Goreng Kunyit Bersama Nasi.

Ini versi Kjee

Hari tu Kjee pergi makan nasi lemak Ujang kat Keramat Permai. Masa makan, Kjee bual2lah denga Ujang yang tak pernah kering dengan senyuman. Bila Unclepali tanya How's Business? Ujang jawab Alhamdullilah. Tapi tak boleh lawan adiknya Mamat yang meniaga Ayam Goreng kunyit kat tengah2 bandar KL.




Hah ayam goreng kunyit? Ayam goreng berempah dengan nasi kukus ker, Kjee tanya Ujang. 

"Bukan kak. Akak pergilah sendiri cari. Bisnes adik saya (Mamat bukan nama sebenar...hehehe nama timanganlah), kencang kak. Tak boleh lawan dia. Dia ada tiga pick-up van. Income dia 5-angka kak sehari! Bungkus jer. Berderet kak, pekerja opis beratur," kata Ujang.

So Kjee pun heranlah jugak. Meniaga nasi dibungkus dengan ayam goreng kunyit boleh dapat angka itu? Wow dasyat ni!!

So semalam terlanjur kami turun Kolumpo, Kjee pun ajaklah Unclepali cari gerai Mamat. Dia ada 3 gerai. Yang paling senang cari di tengah2 jalan antara Public Bank dengan NZ Restoren, berhampiran KLCC.

Sampai situ, Kjee nampak Mamat. Ujang dah bagitau awal2 adik dia tak besar cam dia. Kjee panik tengok hanya ada Mamat dan seorang pekerjanya. Dah habis ker? Mereka sedang mengemas macam dah nak balik. Kjee terus turunkan cermin kereta dan tanya samada ada lagi.

Mamat terus datang pada Kjee sambil kata ada sikit lagi. Hah? Jam baru pukul 1.30 tengah hari dah nak habis? Kjee order dua bungkus nasi lauk lebih. Dan Kjee beritahu Mamat, kalau sedap, Kjee datang lagi lain kali ambik gambar gerainya. Semalam tak boleh amik sebab tak ada tempat nak parking.

Bau semerbak dalam kereta sampai Kjee hampir2 nak suruh Unclepali park bawah pokok dan makan. Tetapi iman kami masih kuat. Mamat bagi lauk cukup banyak. Dua bungkus RM10. Tapi Kjee rasa dia sengaja bagi Kjee lauk banyak sangat sebab seronok sangat tengok Kjee yang dia rasa dia kenal. Hehehe.

Aanyway, walaupun kenyang makan lauk yang banyak sangat diberi Mamat semalam, hari ni Kjee suruh Unclepali gi beli sotong. Unclepali memang suka sangat sotong. Kjee nak buatlah macam Mamat buat.

Senang jer. Sotong dipotong2, dibersihkan dan diperap dengan garam dan kunyit. Kacang panjang dipetik2 jer sepanjang dua inci. Carrot dihiris mancis. Bawang besar dipotong dan dihiris (bukan membulat). Nak pedas so Kjee hirislah cili padi dalam segenggam.

Pastu Kjee panaskan minyak untuk goreng sotong. Minyak tak payah banyak sangat. Dalam ¾ cawan jer. Bila dah panas, Kjee masukkan sotong dan guna penutup untuk tutup kuali takut meletup. Sesekali Kjee balik2kan. Apabila sotong dah hampir2 nak masak (jangan terlalu masak nanti sotong liat), Kjee masukkan cili padi, bawang dan carrot dan golek2kan semua agar sama rata. 

Tengah nak makan sempat amik handfon tangkap gambar ni. hehehe


Kemudian kalau suka bubuhlah serbuk perasa. Kjee tak tamabah garam lagi sebab masa perap sotong dah bubuh lebih sikit garam.  Apabila carrot dah agak layu, masukkan kacang panjang, kacau biar rata dan padam api. Hidang dengan nasi panas.

Semalam Mamat bagi sambal belacan. tetapi Kjee tak buat sebab Kjee bubuh lebih hirisan cili padi.

Hehehe senang jer buat kan. A one dish meal. Kjee rasa makanan ini ala2 sotong papkrik Thai. Tapi Mamat tak bubuh sos tiram, kicap nampla ataupun daun limau purut. 

Resipi yang Kjee buat hari ini bukan resipi Mamat bagi. Ini resipi Kjee sendiri setelah makan Mamat punya. Unclepali kata sama jer rasanya. Boleh guna ayam atau daging jugak.

Inilah favorite warga office di KL sekarang. Kalau tidak, masakan Mamat boleh perolehi jualan RMX0,000.00 untuk tiga gerainya sehari!! Yang angka 'X' kat depan tu korang isi sendiri. Hehehe

14 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Jee. Bukan favourite warga office KL jer, malah JB juga... ala-ala paprik kan.. sedap, perghhhh!! Kak Jee buat kita kecurlah.. hehe

Qasey Honey said...

asslm Kak Jee...betul tu Kak Jee...menu ringkas dan sedap...terliur dibuatnya tgk dua2 lauk tu...fav tu...

Ina Khairina said...

wahhh ni la menu yg saspen sgt tadi tu ehh....mmg nampak sedap la k.jee wlpun simple...

KakAsma said...

Kak Jee,
senang nyer nak kayo kan kak..kena rajin2 cari menu yg simple tapi sedap..tak yah sarat barat,,nak makan pun pening..mcam sedap..nape akak kuarkan resipi lambat..asma masak sotong..tapi akri kering gitu..:)

Anonymous said...

mmg favorite saya. sng, mudah, sedap, lazat bkhasiat. 3in1...lauk ayam/sotong/udang + sayur2an + cili...yummy...~ztee~

Anonymous said...

lauk paling simple tu la yang paling sedap...makan pulak dengan nasi panas...memang lazat.

shahrizat

secangkir madu merah said...

Emak saya pun biasa masak sotong cara begini... dan kini saya juga suka masak lauk sotong macam ni utk hidangan keluarga, memang mudah dan sedap dimakan... hehehe

cik wanie warniee said...

sedap saya suka sotong......

MamaFaMi said...

Ish Kjee ni.... bikin ai kecursss je la...

Erni said...

saya dah penah mkn Kak Jee..mmg sedap!

Anonymous said...

"Pastu Kjee panaskan minyak untuk goreng sotong. Minyak tak payah banyak sangat. Dalam ¾ cawan jer."... tak banyak ker minyaknyer kak gee... 3/4??

Aliff Firdaus said...

Hai Kak Jee@Monalisa hehehehe...resipi ni mmg best..sy mmg 'hantu' ngan resipi ni sbb dh penah buat...makan ngan nasi panas..terangkatttt....

Kak Leni said...

Kjee...bg kami org Kelantan,lauk camni dh sinonim ng kami.tak kiralah..ayam ke...daging ke...sotong or udang pn di goreng cara ni.sng sgt.sedap plak tu.sayur tu terpulang.kacang panjang or buncis or karot.skrg ni akk praktis plak lauk camni utk abg n anak2.smua suka..pastu wt plak singgang daging.mkn mst bertambah...

strawberi said...

kak jie...mmg berhantu nasi ayam kunyit tu..slalu bli kt megan avenue tuh..kena plak ngan kicap n sambal belacan yg dia letak..perghh..mmg terbaik btol...
5 angka ek pendapatan...pergh..tp mmg pun...dorg meniaga sempoi..tp sedap

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...