Pages

Friday, May 31, 2013

DIMSUM CENDAWAN SHITAKE KERING






Dimsum lagi? Kali kedua dalam masa 10 hari. Kjee ni ada tabiat yang kalau suka makan sesuatu, akan ulang dan ulang dan ulang sampai bosan. Pastu takkan makan lagi tiga empat tahun. Ewah.

Sejak akhir2 ini selera makan Kjee amat berkurangan. Tak tahu kenapa. Apabila tiba masa nak masak atau nak makan kat luar, ia seperti masalah yang cukup besar. UnclePali dan Nadia pulak kalau bab makan, malas nak fikir. Mama kena fikir untuk mereka nak makan apa dan dimana.

Kalau ikutkan, Kjee lebih suka makan finger foods atau makanan yang ringan2. Macam dimsum lah. Tapi kalau selalu nak makan dimsum kat restoran memanglah boleh kopak poket. Kjee tak minat makan dimsum kat kedai2 macam kopitiam dan yang sewaktu dengannya. Dimsum mereka tak ori dan lebih tepung jagung dari isi ayam atau udang.






So, nak selesaikan masalah itu, kena buatlah sendiri kan! Kalau buat sendiri, nak letak apa dan banyak mana pun sukati kitalah. Tak de polis nak tangkap.

Hari ni mula2 Kjee teringin nak makan Briyani Johor Diana yang sedap sangat kat foodcourt Taman Melawati. And then untuk minum petang ala2 hi-tea, nak ratah dimsum. Kjee dah suruh Nadia rendam dried Shitake Mushrooms sebelum dia tidur malam tadi. Cendawan ni kena rendam lama kalau mahukan texture yang lembut.

Tadi masa Kjee belek2 cendawan yang Nadia rendam, Kjee kecewa jugak rupa2nya hanya ada dekat 10 ketul. Tak sama saiz pulak tu. Tapi dek kerana teringin jugak, tak kesahlah. Lain kali nak simpan stok cendawan ni kat pantry banyak2. Hehehe.





Masa UnclePali nak gi solat tadi, Kjee suruh dia kensel beli briyani. Kjee nak buat dimsum Mushroom dan jugak dimsum Siew Mai untuk makan tengah hari. Kjee terbuat lebih inti dimsum. Jadi daripada buang ataupun simpan balik dalam freezer, bolehlah buat jugak Siew Mai. Masih banyak wantan pastry berbaki dari hari tu.

Dimsum cendawan ni sama jer inti dengan Siew Mai. Inti ni versatile. Malah boleh ditelakkan dalam wantan pastry, dilekatkan degan sedikit air hujungnya sampai jadi macam tiga segi dan goreng. Sedap sangat makan dengan sos cili. Lain kali Kjee buat,

Tangkai cendawan yang telah direndam itu keras dan hendaklah dibuang sebab ia tidak boleh dimakan. Lepas tu ambil satu sudu kecik inti dan diletak atas cendawan kemas2. Pastu kukus lebih kurang 25 minit atau sampai dirasakan cendawan dah lembut.

Makan dengan sos cili pilihan.

Kjee rasa dimsum ini makanan yang sihat sebab ia tidak menggunakan carbo yang banyak dan menggunakan kaedah kukus panggang grill. Hanya setakat 1 atau 2 sudu tepung jagung untuk satukan ayam itu untuk jadi ala2 doh. Dalam inti ada sayur2 seperti carrot. Boleh juga dipotong kecik2 sengkuang dan dicampurkan. Sukatilah. Kita yang buat dia!

Resipi kat sini. Korang adjustlah..


Sebelah kanan Dimsum Siew Mai dan kiri Dimsum Cendawan Shitake







4 comments:

adda syuhada said...

huhuuh sedapnya..adda suka sgt cendawan shitake tu...rajin betul kak jee ni...nanti nk try la..

roza said...

shitake sedap...

Mon MonaLea said...

Sedapnya jak gee..tak terpikir nak buat cndawan shitake mcm tu..tq jak gee sebab bg idea

idamarinaazman said...

sedapnye...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...