Wednesday, February 8, 2017

SAMBAL TERUNG ALA TEMPURA








      Akhirnya setelah asyik duduk memikirkannya, Kjee berjaya membuat resipi Sambal Terung Tempura. Pernah tiga empat kali makan di sebuah restoran. Menu itu digelarnya Crispy Brinjal Sambal. Harganya boleh tahan mahal. Satu piring RM15 walhal sambal terung aje.

      Kjee google cari resipi tapi gagal. Tidak ada satu pun yang menepati kriteria yang Kjee cari. Kjee nak jugak hasilkan seperti yang Kjee makan kat restoran tu.

      Hari ini, Kjee godek-godek kat dapur. Kjee adjust dari Sambal Terung udang Kering yang Kjee buat dulu. Tetapi masa itu, terungnya digoreng begitu sahaja. Kjee fikir kalau terung itu dibuat ala Tempura, kemudian disambalkan, mesti enak.

      Kjee mula dengan buat sambal dulu. Maklumlah kalau goreng terung dulu, ada dua risiko. Satu ia akan menjadi benyek sebab masak sambal akan ambil masa. Kjee nak buat sambal yang betul-betul kering. Risiko kedua, ia akan habis ditelan kucing kepala hitam. Kebetulan UnclePali cuti hari ini. Dan memang betul dia keluar masuk dapur intai dan ngap bila Kjee nampak dan  tak nampak. Hehehe.

      Kjee blend cili kering (lebih kurang 20 biji yang telah direbus terlebih dahulu) bersama sebiji bawang besar, dua ulas bawang putih dan segenggam udang kering yang telah direndam seketika. Blend semua sampai halus dan tumis hingga kering dan garing.









      Apabila sudah hampir kering, masukkan lebih kurang dua camca besar air asam jawa. Masak lagi dan letak satu kiub bilis. Kacau rata dan letak juga satu camca besar gula. Kjee memang sudah plan nak buat sambal ini ada rasa masam, manis dan pedas. Sebelum padam api, Kjee hiris halus beberapa helai daun limau purut dan taburkan ke dalam sambal. Kacau rata. Kjee tak letak garam tau sebab udang kering dan juga kiub bilis dah masin.

      Kemudian Kjee sediakan tepung tempura. Kjee ambil lebih kurang satu cawan tepung gandum dan perasakan dengan sedikit garam. Kemudian Kjee curahkan air yang telah dicampurkan dengan ais. Kacau guna garfu. Jangan sampai adunan terlalu halus. Cukuplah sampai sebati. Adunan tidak boleh terlalu pekat atau cair. Sedang-sedang gitu. Asal boleh salut terung, kira oklah.

      Kemudian panaskan kuali. Guna api sederhana tetapi minyaknya harus panas ketika hendak menggoreng.

      Kjee hiris terung (lihat gambar) dan terus celup ke dalam batter tempura. Guna penyepit dan masukkan ke dalam kuali satu persatu. Jangan terlalu banyak di satu masa. Goreng dan terbalikkan apabila sudah nampak warna keemas-emasan. Buat sampai habis. Kjee guna dua  biji terung. Jumlah sambal yang Kjee buat tadi cukup untuk 4 biji terung saiz sederhana.

      Apabila gorengan sudah siap, toskan diatas kertas tisu dapur.

      Sekiranya minyak sambal terlalu banyak, keluarkan. Kemudian masukkan terung tempura ke dalam kuali sambal dan gaul perlahan-lahan.

      Makan ketika masih panas. Ala dah sejuk pun masih ranggup dan sedap. Hehehe.

      Insya Allah Kjee akan selalu masak Sambal Terung Tempura ini. Modal tak berapa sen. Penyediaan aje renyah sikit. Tetapi lain kali buat sambalnya banyak-banyak dan bekukan. Bila nak makan, panaskan dan goreng terung.

       Selamat mencuba.













1 comments:

Seorang Syed said...

Okay ni menarik ni boleh cuba lah masak hehe bestnya blog ni banyak makanan boleh buat lapar setiap masa. btw saya singgah dan follow blog akak ya. Jemput melawat blog saya :)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...