Saturday, May 13, 2017

JERUK PETAI DAN TELOR ASIN


ehsan google



         Ramadhan is just around the corner... tak sampai dua minggu lagi. Jadi apabila tiba bulan yang mulia ini, selain tingkatkan Ibadat, ada orang buncitkan perut. Opppsss sorry. Hehehe.

         Keluarga Kjee pula, kuantiti tak penting tetapi setiap yang dihidangkan harus menepati citarasa mereka. My family tak cerewet. Serius ni.  Walaupun di bulan lain, makan mesti nak sedap-sedap, tetapi di bulan Puasa, hidangan mestilah ala kadar. Senang nak solat dan ke mesjid untuk solat Terawaih.

         Masa mula-mula berkahwin dengan UnclePali 17 tahun lalu, Kjee terkejut. Betul-betul kejutan budaya sebab UnclePali tak galakkan masak (atau beli) sehingga penuh meja! Kjee telah didedahkan oleh Bonda sejak kecil lagi apabila berbuka puasa di bulan Ramadhan, penuh satu meja dengan juadah kesukaan kami.

         Adik beradik Kjee seramai empat orang. So, Bonda siapkan makanan kesukaan kami yang berlainan setiap seorang setiap hari. Bapak pulak lain seleranya. Dan Bonda juga akan masak makanan kesukaannya! Jadi bayangkanlah. Tak penuh ke meja?!

         Jadi apabila Kjee berdua sahaja dengan Nadia dulu, Kjee pun ikutlah citarasa kami. Namun semuanya terbantut apabila UnclePali hadir. Tetapi timbul keinsafan apabila dia tidak galakkan kami berbelanja berlebih-lebihan untuk berbuka puasa. In other words, jangan membazir.

         Dan Alhamdullilah hingga ke hari ini, kami berbuka ala kadar sahaja. Tetapi itu tidak bermaksud makanan kami dicatu. Cuma contohnya kalau sebelum ini ada empat jenis lauk dihidangkan, sekarang cukuplah sedar dua jenis sahaja. Dan mungkin satu jenis kuih.

         Oleh kerana menu berbuka puasa simple sahaja, maka Kjee akan pastikan apa yang mereka suka sangat, Kjee adakan. Antaranya, petai jeruk, jering, telor asin, sambal belacan dan ulam-ulam lain. Nadia dan UnclePali makan kerdas. Kjee tak pernah terai.

         Biasanya dua minggu sebelum Puasa Kjee akan siap sedia. Kjee mula belajar buat telor asin sejak dua tahun yang lepas. Dan jeruk petai pula biasanya Kjee beli sahaja atau buat petai rebus, petai bakar atau petai mentah untuk dijadikan ulam.

         Malam tadi Kjee layari internet untuk belajar cara betul buat Petai Jeruk. Dulu Kjee pernah buat. Petai itu dibuang kulit kemudian direndam dalam botol letak air panas setelah letak asam keping dan cili padi. Memang menjadi lah.

         Tetapi Kjee buat cara blogger INI. Terima kasih Cik Jana. Izinkan Kjee share cara awak ya.

   



Potong kulit tepi supaya senang nak picit keluar petai

Celur dalam air panas

Celur sehingga kulitnya berubah warna sedikit

Picit semua petai

rendam dalam air masak sejuk


Telor asin


         Untuk buat telor asin cara Kjee, bolehlah klik SINI.

         Selmat mencuba.

2 comments:

  1. assalam kak jee...dua2 ni mmg fav saya tp x pernah buat sendiri...lps try resepi cili jeruk kak jee aritu...dh 3 kali saya buat...dan hasilnye...wallahhhh...n saya nk try jgk petai jeruk n telur asin ni...tq kak jee -hunnyza-

    ReplyDelete
  2. petai memang sedap. lagi-lagi sambal petai

    ReplyDelete