Friday, November 2, 2012

KUSWADINATA BERANSUR PULIH TAPI PERLU RAWATAN LANJUTAN

Kuswadinata yang terlantar sakit terharu menerima kunjungan rakan-rakan termasuklah Raja Ropiaah Raja Abdullah (kiri) dan Sarimah Ahmad. Turut kelihatan isterinya, Kamariah Mohd Said (kanan).


Setelah lebih seminggu berita terakhir Kjee dapat mengenai Seniman Kuswadinata, 74 tahun, rupa2nya beliau telah pun pulang ke rumah setelah kesihatan beliau bertambah elok. Alhamdullilah syukur.

Bagaimanapun, beliau dilaporkan akan dimasukkan semula ke Hospital Pakar Ampang untuk pemeriksaan lanjutan.

Kjee baca berita ini dalam mStar Online yang disiarkan Rabu lepas. Ntah macam mana boleh terlepas pandang. Oh lupa lak. Lappy Kjee demam masa tu.




Kuswadinata Stabil, Bakal Jalani Rawatan Susulan

KUALA LUMPUR: Pelakon veteran Kuswadinata, 74, akan dimasukkan semula ke Hospital Ampang dalam waktu terdekat bagi menjalani rawatan susulan terhadap penyakit pendarahan usus kecil dan kanser kelenjar yang dihidapinya sejak beberapa tahun lalu.

Isterinya, Kamariah Mohd Said, 57, berkata, selain rawatan susulan, suaminya itu akan menjalani kemoterapi yang dijadualkan pada 23 November depan.

"Selepas dibenarkan keluar daripada hospital pada 24 Oktober lalu keadaan beliau stabil namun doktor mahu suami saya dimasukkan ke hospital semula bagi memantau keadaan dan menjalani rawatan susulan terhadap penyakit yang dihidapinya," ujarnya kepadamStar Online ketika ditemui semasa lawatan Ketua Wanita Umno, Selangor, Senator Datuk Raja Ropiaah Raja Abdullah, di kediaman pelakon veteran itu di Ampang di sini pada Rabu.

Turut hadir Presiden Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan), Datuk Freddie Fernandez dan seniwati, Datuk Sarimah Ahmad.

Dalam pada itu, Kamariah memberitahu, suaminya itu hilang selera makan sejak dimasukkan ke hospital namun masih mempunyai semangat tinggi untuk melawan penyakitnya yang kritikal.

"Kami sentiasa memberi dorongan kepadanya supaya kuat semangat untuk melawan penyakit dan Alhamdulillahlah saya lihat beliau sangat tabah menghadapi dugaan ini," jelasnya.

Manakala Kuswadinata yang kelihatan ceria dengan kehadiran rakan-rakan memberitahu sangat terharu dengan sokongan yang diberikan kepada keluarga dan rakan-rakan seperjuangan yang tidak putus-putus melawat dan menghulurkan bantuan.

"Tidak dapat saya balas jasa mereka sehingga akhir hayat saya kerana tidak jemu-jemu keluarga dan rakan-rakan datang menziarahi saya dari hari saya dimasukkan ke hospital sehingga kini.

"Mereka adalah insan yang membuatkan saya terus bersemangat untuk melawan penyakit yang dihidapi," ujarnya.

Selain pendarahan usus, Kuswadinata atau nama sebenarnya Kuswadi Bujang turut mengalami penyakit prostat dan masalah buah pinggang yang teruk sehingga sukar untuk beliau buang air kecil secara normal.

Sebelum ini, anak bongsunya Rizal, 23, memberitahu keadaan bapanya semakin kritikal apabila doktor mengesahkan pendarahan pada ususnya merebak dan jantung pelakon itu akan berhenti pada bila-bila masa.

Dalam perkembangan sama, Sarimah memberitahu sebagai rakan seangkatan beliau sangat bersimpati dengan keadaan Kuswadinata dan akan berusaha sebaik mungkin untuk membantunya.

Selain Rizal, Kuswadinata mempunyai tiga orang anak iaitu Jasmine, 27, Hafsham, 26 dan Irwan, 25.

1 comment:

  1. moga diberikan kesembuhan yg baik kepada beliau oelh Allah dan sihat sentiasa

    ReplyDelete