Thursday, January 2, 2014

CUBALAH MAKAN PIES DENGAN SOS



Pie seperti ini not for sale..renyah nak buat



Rasa-rasanya tak ada orang buat pies makan dengan sos. Tak kisahlah brown sauce, blackpepper ataupun mushroom sauce. Tapi Kjee buat pies dan turut menjualnya bersama blackpepper sauce sebab nak perkenalkan cara makan pies dengan sos, yang Kjee suka.

Tak sangka pulak ramai customer Kjee suka!!

First time Kjee makan pie bersama sos di Dave's Deli, many many years ago. Mereka menghidangkan pelbagai jenis pies. Dan setiap hidangan pie itu dicurahkan dengan sos yang sedap. Harganya kalau tak silap Kjee, di antara RM7 hingga RM9.

Masa tu Kjee rasa dah mahal sangat-sangat. Tetapi kerana teringin nak makan selalu, tapi tak mampu  Kjee rela pergi ke bakeri biasa dan beli chicken pies. Of course rasa pies tu tak sama dengan yang dijual di Dave's Deli.

Oleh kerana tak reti buat sosnya, Kjee beli sos instant kat supermarket. Balik rumah, bancuh ikut arahan pada peket (kalau tak silap jenama Mc Cormik), dan Kjee curahkan keatas pie tersebut. Sedap tapi mana boleh lawan yang di Dave's Deli.






Panas panas baru keluar oven



Masa tu, Kjee memang tak jinak sangat ke dapur untuk baking. Setakat masak biasa-biasa untuk Nadia dan Kjee (masa tu Kjee ibu tunggal).

Kini Kjee dah belajar buat pies... terima kasih Wan Noorizan, kerana buat Kjee berani buat pies... dan jugak beri resipi. Dan Alhamdullilah, sudah menjadi satu cabang perniagaan Kjee.

Terima kasih kepada Fasya, adik angkat Kjee yang mencetuskan idea untuk Kjee meniaga pies. Dia nampak Kjee post dalam facebook dan blog, gambar-gambar pies yang Kjee buat. Fasya adalah insan pertama yang order pies dari Kjee. Thnx Fasya tapi masa tu Kjee tak buat sos sebab tak yakin Fasya akan suka.


Ada choice antara Beef dan Chicken pies



Kemudian pada mid November 2013, Ogy Ahmad Daud text Kjee dan minta Kjee buatkan dia pies. Kalau tak silap Kjee sebanyak 2 dozen. Kjee tanya Ogy samada dia hendak sos blackpepper sekali dan Ogy kata dia sangat suka.

Ingatkan terhenti disitu sahaja 'perniagaan' Kjee. Tak sangka pulak beberapa hari selepas itu, Ogy text sekali lagi, mintak Kjee buatkan pies dalam jumlah yang banyak untuk konsert anaknya Aminah. Kjee menolak kerana hanya mampu buat 50 biji sahaja sehari. Maklumlah tak berapa sihat. Ingatkan Ogy hanya mahu pies. Rupa-rupanya, Ogy beritahu sos blackpepper yang Kjee buat menyedapkan lagi pies tersebut.

The rest is history!

Bagaimanapun, Kjee hanya amik order untuk pies dan jugak Kuih Bakar Daging untuk mereka di sekitar Lembah Kelang. Mereka perlu mengambilnya sendiri. Tiada delivery service...kecuali pada hari Kjee ke Hospital Tung Shin untuk buat akupuntur. Dan Kjee boleh drop off orders along the way from Ampang. That's three times a week.

Dan kini Kjee tak menang tangan jalankan bisnes Pies dan Kuih Bakar Daging. Walaupun kekadang rasa semput jugak menyiapkan order tapi Kjee happy sangat. Happy kerana mereka yang membelinya puas hati. Dan happy sangat Kjee dapat mengisi masa terluang untuk menambah pendapatan.

Kalau ada sesiapa (di area Lembah Kelang) nak oder, sila sms 0126780501. Order minima untuk pies ialah 12 biji. Tak boleh campur campur sebab Kjee buat satu jenis aje each time. Untuk kuih bkar daging pulak, order minima ialah 3 biji.

.






Kuih Bakar Daging yang jugak laris...Alhamdullilah

5 comments:

  1. nampak sedap
    must try after this :)

    ReplyDelete
  2. salam kak... can i know the price... for pies and kuih bakar daging and minimum order...

    ReplyDelete
  3. Ikhlas dan jujur - patutlah SEDAP..goodjob AUNTIE JIE.. salam frm Zackwiusa

    ReplyDelete
  4. Sedapnya.. kalau pickup di rumah kak jee sg.buloh pun boleh kan?

    ReplyDelete
  5. Sg Buloh? Siapa duduk Sg Buloh? sms Kjee 0126780501.

    ReplyDelete