Tuesday, January 14, 2014

NASI PERISA BEKAL KE SEKOLAH






Nasi berperisa ini mengimbau kenangan masa Kjee kecik-kecik dulu. Arwah bapak selalu masak nasi ni untuk kami adik beradik kalau Bonda tak sihat. Malah ada juga arwah bekalkan untuk kami bawak ke sekolah.

Nasi ini senang sangat buat. Ala-ala buat Nasi Planta tapi dibubuh chicken cubes sebagai penambah rasa. Kalau campur sedikit butter dengan Planta pun sedap.

Mula-mula tumis sedikit bawang putih yang telah diketuk dalam periuk nasi berisi Planta yang dipanaskan terlebih dahulu. Apabila bawang putih dah nampak keperang-perangan sikit (jangan sampai hangus nanti pahit), masukkan air.

Sukatan airnya ikut beras yang digunakan. Apabila air sudah mendidihkan, masukkan chicken cube ikut rasa dan beras yang telah dicuci dan ditoskan. Kemudian masak nasi sampai elok kering.





Arwah bapak tumis dalam periuk nasi atas dapur. Apabila air sudah mendidih, dia masukkan beras, rasa dan alihkan periuk tu ke rice cooker. Mudah aje kan. Kais-kaiskan nasi setelah siap masak. Tak perlu bubuh garam sebab chicken cube dah cukup masin. Adjustlah nak letak satu ataupun dua cubes.

Lauk yang selalu Arwah Bapak sertakan ialah telor dadar kosong (kekadang dia bubuh bawang). Kalau ada ayam beliau goreng ayam. Itu jer. Oh lupa...timun mesti ada. Dalam gambar tu Kjee buang kulit timur dan hiris macam kita buat timun untuk laksa johor.

Cubalah buat untuk bekal anak-anak ke sekolah. Insya Allah dia orang suka.

Ini nasi favorite my doter dari kecik sampai sekarang!




10 comments:

  1. Mcmna nak goreng ayam jadi mcm tu kak jee?

    ReplyDelete
  2. sedapnya kak.. ini jugak le yg sy buat bila anak2 kurang selera makan. nampak simple tapi nikmatnya kan

    ReplyDelete
  3. tq kak jee
    nanti nak cuba
    anak2 mesti suka kot sbb mcm nasi ayam segera :)

    ReplyDelete
  4. Salam... Zaman saya jugak tu... Memory terindah...

    ReplyDelete
  5. Simple dan berkhasiat

    ReplyDelete
  6. salam kak jee..tq yer mak try jugak nanti

    ReplyDelete
  7. Salam kakjee...nk tny cmne nak buat telur dadar tebal mcm tu ya...tq

    ReplyDelete
  8. sedapnya! miss school life in malaysia. over here bekal sandwich je, a bit boring but that's what the kids are used to.

    ReplyDelete