Tuesday, September 1, 2020

KERABU MANGGA MUDA


   Nak share dengan korang this simple appetiser. Pembuka selera terutama time pompuan kalau... pepaham aje lah kan. 😁
   Buat ini semalam. Ikut UnclePali gi Hero Market beli mangga. Mesti nak yang muda dan masam. Kjee opkos tunggu dalam kereta sebab sejak kehadiran Covid-19, Kjee boleh ikut dia keluar tapi mesti duduk dalam kereta. Arahan Big Boss. 
   Keluar dari Hero, Kjee cek mangga dalam kereta. Eh ini mangga masak. Dah pasti manis. UP kata itu yang paling muda. Muka kita terus ketat. Sepanjang jalan balik membisu aje dan UP faham sangat perangai bini dia. 
   So dia round kampung Klang Gate cari. Tak ada orang jual. Tapi ada dua tiga pokok tepi jalan yang ada buah Mangga Pauh. So UP berhenti kereta. Nak mintak atau beli dengan sapa? Pokok mangga tepi jalan. So dia Tawakkal dan petik 3 biji. 
   So itulah kisahnya Kerabu Mangga semalam. 
   Sampai rumah terus buang kulit. Tokak2 dan hiris. Sambil tokak2, selawat atas Nabi mohon ampun ambik free dari pokok. 🙏
Dapat dalam semangkuk. Hiris bawang besar dan cili api. Limau Kasturi petik dari laman. Kjee perah 5 biji limau Kasturi letak Thai Palm Sugar dan sedikit fish sos. Dah sebati curah atas hirisan mangga dan bawang besar dan cili api. Gaul. Perghhhhh sedapnya. 
   Masa nak makan tabur ikan bilis goreng garing dan jugak daun ketumbar. Terlupa letak gajus. Masa tengah makan UP tanya. Terus kita capai balang gajus dan tabur. 



0 comments:

Post a Comment