Friday, September 18, 2020

PERIHAL BELACAN


   Kjee ingat belacan hanya disukai negara rumpun Melayu aje. Rupa-rupanya banyak negara sebelah sini ada versi belacan dengan bahan sama iaitu udang geragau.
   Di Indonesia ia dikenali sebagai Terasi. Dan Kjee rasa orang Indonesia paling banyak guna belacan dalam masakan mereka. Masak lemak kuning pun depa letak belacan. 
   Kjee ni hari-hari tengok rancangan masak di AFN, Astro. Di Thailand, Filipina juga guna belacan yang mereka gelar shrimp paste atau pes udang. 
   Kjee dididik oleh Arwah Mak supaya hati2 memilih belacan. Yang warna dark pink tu elok. Yang warna cekelat gelap tu, mesti pahit. 
   Sedap tidak masakan kita bergantung kepada eloknya belacan. Buat sambal belacan pun akan sedap kalau belacan itu dari kualiti yang elok. 
   Setelah beli belacan, mak akan hiris-hiris dan sangai sehingga menjadi serbuk. Dah sejuk dia simpan dalam bekas dalam peti ais. Nak masak senang. Especially kalau buat Sambal Belacan. Tak payah bakar lagi belacan tu. 
   Antara belacan pilihan arwah Mak ialah Belacan Sementa yang dihasilkan oleh mereka yang tinggal ditepi pantai Perak. Tetapi belacan Melaka pun sedap. Ada sahabat pernah beri Kjee belacan bakar dari Melaka. Sedap sangat. Nak mintak dia lagi, malu pulak. 😁
   







0 comments:

Post a Comment