Tuesday, September 22, 2020

AYAM MASAK BALI


    Lauk ini adalah masak kicap versi berempah. Pada Kjee, ia lebih sedap daripada masak kicap kita yang biasa. Cuma kerjanya agak renyah sedikit. Ayam harus diperap dengan rempah ratus barulah masak. 
    Lauk ini pernah viral beberapa tahun lalu sehingga Kjee pun teruja hendak mencuba. Setelah meneliti resipi barulah tahu ia tak lah eksotik namanya. 
    Kje buat lauk ini beberapa hari lepas. Ada dua peket ayam dalam freezer. Kjee ingatkan dua-dua bahagian thighs atau peha ayam. Apabila sudah rendam baru tahu ia ayam bahagian dada. Kjee tidak minat sangat ayam bahagian dada. Ia sebenarnya sangat elok tetapi kureng pada rasa. 
    Anyway dah rendam, Kjee pun potong kecik-kecik atau bite size. Cuci, tos hingga kering dan perap dengan bahan-bahan tumbuk. 
    Resipi penuh korang klik SINI
    Apapun, lauk ini memang boleh dihidangkan untuk hari perayaan atau apabila jemput sedara mara atau kengkawan makan. Sedap dimakan dengan nasi putih, lemang, nasi impit dan ketupat. 
    Foto bawah antara bahan-bahan yang diguna dalam membuat Ayam Masak Bali. Semua diperolehi dari lama kami yang sekangkang meow. 😁
   

0 comments:

Post a Comment