Monday, September 21, 2020

ASAM REBUS BENDI


   Ramai orang masih tak tahu khasiat sayur Bendi. Seorang kawan Kjee yang berbangsa Cina kata, kandungan lendir dalam Bendi, adalah ubat. 
   Satu, ianya elok untuk mereka yang sakit2 sendi sementara ia jugak elok untuk pesakit Diabetes. Kjee pernah amalkan satu ketika dulu. Potong tiga sebatang bendi. Rendam dalam air semalaman. Esoknya terus minum sebelum sarapan. Tetapi sekarang Kjee dah malas buat. 😁
   Apapun, ia ulam fav Kjee. Makan bendi yang dicelur sedikit, tiap hari pun okay bagi Kjee. Especially cicah sambal belacan. Kalau ada Tempoyak lagi umphhh. 
    Tadi Kjee nampak ada 6-7 biji Bendi dalam peti ais. Tetiba teringat nak masak Asam Rebus. So Kjee tumbuk 1 labu bawang besar, satu ulas bawang putih, satu sudu belacan serbuk dan segenggam kecik ikan bilis. Masukkan dalam periuk. Letak air dan bahan tumbuk tadi.         Kemudian masukkan juga lebih kurang 2 sudu besar cili kisar. Kalau tak ada cili kisar, tumbuk cili padi dan juga cili hidup. Juga letak satu sudu serbuk kunyit. 
   Didihkan. Jangan letak garam dulu sebab belacan dan ikan bilis dah masin. Apabila sudah mendidih, masukkan satu batang serai yang telah diketuk-ketuk dan daun kesom. Kjee suka letak banyak daun kesum. Maklumlah tanam sendiri. Kalau ada bunga kantan, bolehlah letak. Masa ini bolehlah letak sekeping dua, asam Gelugor. 
   Biarkan ia rendidih. Rasa. Kalau tak cukup masin baru letak garam. Last baru masukkan Bendi. Jangan lama sangat. Padam api. 
   Sedapnya! Ini cara, arwah nak ajar Kjee. Cubalah. 

 

0 comments:

Post a Comment