Tuesday, May 3, 2022

SALAM SYAWAL 1443H


       Selamat 'Hurry' Raya kata my sista Maryam Haji Ahmad Shah. Adik sepusat sepusing. Mak lain bapak asing-asing.
       Memang tepat kata-kata tu. Semua was done in a hurry. Malam itu, kalau lah boleh ada tiga empat pasang tangan kan! 🤭
       Kami berbuka Puasa di Melawati Mall malam tu. Manusia punyalah ramai. Patutlah tiap kali lalu berhampiran Mall tu, jalan jem. Rumah Kjee sepelaung aje dari situ.

       As UnclePali tolak kerusi roda Kjee, kami melintasi semua restoran. Fuyoooo. Semua letak signboard Full House! Alhamdulillah rezeki semua peniaga! Mujur Kjee awal2 dah buat reservations. Serik! Makan kat gerai Tom Yam pun kalau tak call dulu buat reservations, alamatnya makanan sampai sejam kemudian! 
       Orang Malaysia sekarang banyak duit kata UnclePali. Yang ada KWSP, dapat keluarkan minima Rm50 dan maksimum Rm10k. Yang kerja Kerajaan dapat bonus lah bagai. Yang OKU dan dah lebih usia, macam Kjee, habuk pun tarak. Tapi adik2 Sepusat Sepusing banyak transfer duit Raya. Dulu orang hulur, sekarang transfer online banking. 🤭
       Okay Kjee nak citerlah what happened that nite. Sebaik sahaja habis Berbuka Puasa, memang style kami untuk terus bayar dan balik. Nak rebut solat Maghrib yang masanya cukup pendek.

       Sampai rumah Kjee tengok kat fon ramai macam kelamkabut. Ada yang upload video Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja umum Hari Raya. Isyhhh Kjee kata. Pepandai aje dia orang edit video lama. Fake news.
       Habis solat, UP keluar amik angin luar. Dalam rumah dia dilarang hisap rokok. Tetiba lutut Kjee rasa lemah. Satu badan mengeletar! Serius babe! Scroll FB. Esoknya Rayalah!!! Kjee jerit sekuat-kuatnya panggil UP.

       "Abang!!!! Esok Raya!!!" 
Panik! Maklumlah belum masak apa2 juadah Raya!
        Kjee terus bergegas ke dapur. UP ikut dari belakang. Risau takut Kjee jatuh. Capai ayam dari freezer. Mujur belum beku banget sebab beli pagi tu. Rendam sekejap. UP terus capai chopping knife. Kerja dia uruskan ayam. Kjee buat kerja lain sambil duduk.
      Apa yang jadi sehingga keesokan harinya, akan terpahat dalam kotak sejarah kami. 

      Siang hari itu Kjee baru tulis kat FB pengalaman masa kecik2. Masa itu pengumuman Hari Raya tidak boleh dijangka. Kekadang Puasa 29 hari dah Raya. Dan kami tunggu kat TV dan juga radio untuk dengar pengumuman. Kalau Raya, terus berlari ke dapur. Kalau tidak, lega lah mak ada sehari lagi untuk buat persiapan. Tetapi yang sedih kami berempat beradik. Kena Puasa sehari lagi. 😂
       Tak sangka apa yang Kjee tulis jadi kenyataan. Sejarah ketar lutut masuk dapur untuk masak in a hurry, berulang!
        Malam itu di Melawati Mall, kalaulah Kjee intai FB dan nampak orang up status esoknya Raya, pasti Kjee buat pengumuman khas macam Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja untuk semua yang ada dalam restoran tu. Maklumlah semua makan santai2, ada yang baru nak order dessert. Dan ada yang baru masuk!
        Herannya seorang pun pengunjung Mall itu tak sedar esoknya Raya. Kalau tidak, pasti gamat kan!!
        Okay itu aje story boring. Harap korang tak boring baca. 
        

        Ini dia juadah Syawal kedua. Kjee bangun kul 5 pagi tadi untuk masak. Masa itu banyak tenaga. Dah siang sikit habis semua tenaga. 
        Lontong Semarang ini sedap dan mudah dimasak. Tak renyah macam Lontong Malaysia. Tak perlu kuah kacang, sambal dan serunding kelapa. 
        Resipi KLIK SINI


       

2 comments:

  1. Selamat Hari Raya Kak Jee
    Dah lama tak rasa raya terkejut macam ni :)

    ReplyDelete
  2. Tepat sekali.. slmt "hurry" raya kak jee n uncle pali.. maafkan lin kalau ada komen yg xsdp di baca.. mohon halalkan segala resepi yg lin guna pakai dr sini ye.. tq so much.. 🤩

    ReplyDelete