Saturday, March 15, 2014

biskut

TU DIA!!


Friday, March 14, 2014

kari

FIRST TIME MASAK KARI ITIK SALAI









Dalam rumah Kjee, jarang-jarang sekali Kjee masak lauk itik ataupun kambing. Semuanya kerana arwah bonda tak pernah masak. Kjee ingat lagi masa kecik Bonda kata dia tak reti nak masak kambing sebab tak tahu nak kasi hilang baunya. Itik pulak Kjee tak pasti kenapa arwah bonda tak masak.

Justru, Kjee pun ala-ala berani takut apabila nak masak gulai kambing atau itik. Tapi bab makan lauk pauk itik dan kambing, Kjee memang peminat Numero Uno (nombor one).

Kalau makan kat restoran yang ada jual lauk kambing mahupun itik, ia akan menjadi lauk pilihan. Ataupun kalau makan di restoran yang menghidangkan western food, makanan berasaskan kambing tidak akan terlepas di order!








Apabila bergaul dengan geng Nismilan macam Emma (Rosemah Ibrahim Masterchef) dan juga Shiela blogger femes Spice Journey, maka Kjee pun diperkenalkan dengan itik salai. Emma yang kini aktif jual pelbagai makanan salai jadi supplier.

Ternganga  Kjee apabila dengar Shiela beritahu Itik Salai sangat sedap kalau dimasak kari atau dijadikan Rendang Nismilan! Oh ya ker? Setahu Kjee selama ini, itik hanya orang buat rendang atau Masak Lemak Cili Padi (MLCP).

Begitulah cetek pengetahuan. Hehehe.

Anyway, beberapa hari lepas Kjee baru berani keluarkan Itik Salai dari freezer. Mula nak buat Gulai Pahang tapi UnclePali kata haritu dah buat Gulai Pahang guna Daging Salai. So dia request MLCP yang pedas. Orite boss!






Ketika Kjee nak potong-potong itik salai tu, Kjee perasan pulak banyak sangat kalau masak sampai seekor. Yang makan tiga beranak jer. So Kjee tepikan setengah ekor dan hari ni jadilah Kari Itik Salai. Kjee bubuh kentang sama cam Kjee bubuh dalam Itik Salai MLCP hari tu.

Camner rasanya Kari Itik Salai?

Hmmm kalau nak tahu, rasa-rasanya Kjee lagi gemar MLCP daripada kari. Or maybe hari ni Kjee tak berapa sihat... demam dan selsema! Tapi...rasa-rasanya lah kalau Kjee beli lagi Itik Salai, Kjee akan buat MLCP jer. Tekak memasing lah kan. Hehehe.

Kalau korang nak resipi, mungkin boleh intai kat SINI, Kari Ayam yang biasa Kjee masak.




Thursday, March 13, 2014

isu semasa

APA CITER KORANG?!!


daging

CARA KJEE BUAT SAMOSA DAGING. STEP BY STEP












Sebenarnya, samosa ini bukanlah kuih (kuih?) yang menjadi kegemaran kami sekeluarga. Kalau untuk makanan yang sama jenisnya, kami lebih suka murtabak.

Bagaimanapun, ketika berada di Kota Bharu, Kelantan, beberapa minggu lepas, UnclePali ternampak gerai tepi jalan di satu kampung dan berhenti. Ketika itu, kami agak kelaparan sebab perjalanan yang agak jauh. UnclePali beli samosa sahaja sebab itu sahaja yang dijual.

Dalam sekelip mata, habis kami berempat makan. Sedap sangat-sangat! So sejak itu, apabila sampai KL, kami asyik teringat pasal samosa KB tu.

Oleh kerana Kjee agak cerewet hendak membeli samosa di KL, akhirnya Kjee buat keputusan buat sendiri. That was the first time Kjee buat. Dan hasilnya amat memuaskan, ketika itu ikut standard kjee hehehe.

Samosa pertama Kjee senget benget. Kjee tak buat banyak. Agaknya dalam 15 biji jer. Tapi makin sampai ke penghujung nak siap, makin cantik. Well, practice makes perfect!!




Samosa yang baru siap buat dan akan dibekukan


















Kali kedua Kjee buat, dua minggu kemudian. Dan semuanya hampir sempurna. Kjee buat dekat 20 biji dan simpan dalam freezer. Hari ini batch tersebut 'selamat' Kjee goreng untuk breakfast.

Oleh kerana kawasan Kjee tak ada air hari ni, Kjee pun decide buat samosa untuk stok beku. Buat samosa tak perlu guna banyak air untuk clean-up afterwards.

Siap jer, Kjee post gambar kat FB. Ramai kata cantik, debab dan perfect! Ada kata dah banyak kali buat tapi tak pernah menjadi dengan cantik.

Oleh itu Kjee nak tunjuk cara melipat samosa ikut kaedah 'hantam sajalah labu'. Mungkin bukan cara pakar. Hehehe. Intinya korang fikir sendirilah ya. Kjee guna inti daging yang Kjee buat untuk kuih bakar daging. So, kandungan daging kisar almost 80%.

Gunakan kain bersih yang telah dibasahkan untuk menutup kulit popia yang menunggu masa untuk dilipat. Maksud Kjee, bukak sekeping dan bakinya ditutup kain basah yang bersih. Ini untuk mengelak kulit popia menjadi kering.




























1. Ambil sehelai kulit popia dan bersedia untuk lipat tiga.
2. Sapu telor yang telah dipukul manja.
3. Kemudian lipat lagi.
4. Selepas tu, bentukkan hujungnya.
5. Lipat lagi seperti jadi cone.
6. Isikan inti.
7. Padatkan sikit inti ke dalam cone dan sapu lagi telor.
8. Kemudian kemaskan.

Sebelum ini Kjee gunakan air sahaja untuk disapu pada setiap step yang akhir. Tetapi, apabila hendak goreng, kulit itu terbuka. Boleh jugak guna air yang telah dicampur sedikit tepung ubi, tepung jagung atau tepung gandum.

Susun dalam bekas kedap udara berlapikkan plastik bagi setiap lapis. Bekukan. Apabila hendak menggoreng, tak perlu dinyah beku atau defrost. Terus goreng guna api sederhana perlahan.

Sedap makan ketika masih panas.



TERUSKANLAH MEMANJATKAN DOA


Wednesday, March 12, 2014

lauk pauk

WORDLESS WEDNESDAY... ITIK SALAI MLCP NISMILAN













Sunday, March 9, 2014

Anak Seni

EKSKLUSIF! AWIE DAN ANAK-ANAK



Tiga dari lima anak-anak Awie



Ini foto eksklusif Awie dan anak-anak beliau selepas tamat persembahan petang Sabtu lalu di Istana Budaya. Foto ini diberi oleh mantan Editor Hiburan Mingguan Malaysia, Hajah Muzlina Abu Bakar.

Kjee menonton Teaterikal Suara Kita buat kali kedua bersama Hajah Muzlina. Masa nak balik, ada miscommunication. Muzlina pergi mencari Awie, Erra dan Ziana di bilik rehat masing-masing. Memang dah rancang kami akan menemui tiga artis itu bersama.

Tetapi tak ada rezeki, Kjee cuba hubungi Muzlina tapi gagal sebab tak ada line hand phone di dalam bangunan. So kami baliklah. Dalam perjalanan pulang, Kjee dapat call dari Muzlina... tapi dah terlalu jauh untuk patah balik.

So rugilah tak dapat jumpa Awie, Erra dan Ziana kan. Huhuhu.








breakfast

MURTABAK MI SEGERA BEKAL KE PEJABAT DAN SEKOLAH












First time Kjee dengar pasal Murtabak Maggi ialah masa pergi rumah Shiela di Shah Alam beberapa minggu lalu. Mak Aji Rohaya tanya.. "Jee pernah tak makan Murtabak Maggi?"

Terkebil-kebil Kjee sebab maggi bukan makanan yang digemari. Hanya makan kalau terdesak. Mak Aji pun beritaulah cara beliau buat murtabak maggi. Kjee dengar dan register dalam otak. Satu hari kena buat ni!

Malam tadi, selepas dinner Nasi Kandar kat Yassen, kami tiga beranak ke Jalan TAR/Mesjid India. Sampai lebih kurang 9.45 malam. Kjee disorong dengan wheelchair siap memakai topeng/mask sebab udara kurang memberangsang kerana jerebu.

Orang dah tak ramai dan penjual tengah kemas-kemas nak balik. So taklah sarat barat dengan pengunjung. Setelah settle membeli apa yang diperlukan, ketika Unclepali sorong Kjee pelan-pelan balik ke kereta, Kjee terpandang dua atau tiga gerai yang menjual makanan yang tidak pernah Kjee lihat.

UnclePali yang slow down, baca poster. "Murtabak Maggi. Awak nak?" Kjee geleng kepala sebab dah kenyang.








Tadi ketika sibuk menyiapkan tempahan kuih bakar daging dan pies hari ni, Kjee teringat Murtabak Daging. Kalau buat boleh alas perut hingga late lunch petang nanti masa jemput Nadia balik kerja.

UnclePali keluarkan instant noodles yang kerinting macam mi segera biasa tu. Memang sentiasa ada stok dalam pantry. Dia keluarkan dua keping tapi Kjee kata cukuplah satu dulu. Kalau sedap boleh buat lagi. Dia celur seketika instant noodles tu.

Kjee pecahkan dua biji telor dan pukul manja. Lepas tu Kjee ambil kira-kira tiga sudu inti daging (inti kuih bakar daging) dan dicampurkan dengan telor. Kjee hanya bubuh sikit jer garam sebab inti daging kuih bakar tu dah cukup rasa. Selepas dicampur dengan sedikit cili dan daun bawang, Kjee masukkan sepeket mi segera yang telah dicelur tu.

Kjee panaskan kuali non stick kenit (saiz 6") bubuh sedikit minyak dan tuangkan bahan-bahan tadi. Guna api yang sederhana dan selepas kira-kira 7 atau 8 minit, terbalikkan perlahan-lahan dan masak the other side.

Itu jer. Terbalikkan atas pinggan dan sejuk seketika sebelum dipotong.

Untuk inti, bolehlah bubuh apa sahaja yang anda suka. Baki rendang daging, atau ikan goreng yang diracik isinya... malah apa jer yang korang suka. Kita yang buat dia.

Boleh buat bekal untuk ke pejabat atau anak-anak ke sekolah.






Saturday, March 8, 2014

isu semasa

PESAWAT MAS MH 370 DILAPOR HILANG




Ya Allah semoga pesawat MAS MH370 yang dilaporkan hilang dalam ruang udara Vietnam awal pagi tadi, selamat. Dilaporkan terdapat 227 penumpang termasuk bayi dan anak kapal. Amin.

Thursday, March 6, 2014

Anak Seni

NOTA BUAT HANEZ SURAYA...YOU ASKED FOR IT!






Assalammualaikum Adik. Tetiba kisah 'dalam kain' jadi jajaan masyarakat saban hari dan bukan kehebatan Adik sebagai pelakon. Sayang seribu kali sayang.

Please give me a moment to share how I feel...

Adik telah dikurniakan kecantikkan, bakat serta peluang yang sukar diperolehi insan biasa. Jangan musnahkan itu semua kerana menyingkap kisah-kisah peribadi untuk tatapan umum.

Mungkin nasi sudah hampir hendak menjadi bubur.... bagaimana Adik cuba jelaskan dan berapa banyak media conference yang Adik adakan, namun ramai kaum wanita (peminat dan bukan peminat dan jugak ex-peminat) sudah tidak percaya lagi... ibarat Adik curah air ke daun keladi.

So sebagai seorang insan tua dalam industri ini, kakak doakan yang terbaik buat Adik...doakan Adik berfikir secara waras... memang sukar hendak berpatah balik sebab cinta sudah bersemi... dan arang telah diconteng di muka keluarga!

Apa yang harus Adik lakukan ialah diamkan diri dan jangan cabar mencabar. Umum tahu Adik ada backing kewangan yang kuat baik dari segi pendapatan sebagai pelakon dan lain-lain untuk buat lebih banyak press conferences dan upah berderet-deret peguam untuk clear your name.

Kalau kakak dalam situasi awak, Kakak akan nikah senyap-senyap... tak payah war-warkan sebagai wedding of the season bagai. Just Nikah secara sah sebab lelaki yang Adik cintai itu boleh kahwin 4 dan mampu!

The wife pun dah kata 'you can have him for all she care'. 

Lepas nikah, lie low dan jangan nak jaja lagi kisah peribadi awak. Lie low for a year or two (maybe lepas berjaya dapat seorang dua anak), then make a comeback! Insya Allah masyarakat akan lupa what had taken place!

Banyak dah contoh... dulu Norman Hakim dan Memey jugak dikritik hebat dalam kes hampir sama. But now tengok... masyarakat makin sayang kepada N dan M... dan bekas isteri pulak dikecam.

Gud luck dan selamat menjalani hidup disamping dia yang Adik kasihi!

You asked for it!




Hanez dan Romie

Wednesday, March 5, 2014

bekfas

ROTI JOHN BY UNCLEPALI































Breakfast Kjee dan UnclePali pagi tadi. Sejak dua menjak ni rajin lak UnclePali buat untuk sarapan pagi. Sedap dan mudah buat tau.

Boleh guna apa roti pun tapi kalau roti burger atau roti hotdog lagi sedap.

UnclePali pukul telor dan perasa sikit. Lepas tu dia campurkan dengan daging inti kuih bakar. Daging inti biasa-biasa jer. Tumis bawang besar, letak sikit rempah kari daging dan bila dah naik bau, bubuh daging, ayam yang dicincang. Whatever yang ada lah macam ikan sardin atau ikan goreng berbaki semalam . Kacau sampai rata. Tepikan.

Roti dibelah dua. Nak bagi putus ke tak, sukatilah. Kita yang buat dia. Pastu sapu butter atau marjerin.

Curahkan telor yang telah dicampurkan dengan telor tu elok-elok kat atas kuali yang telah dipanaskan dan cepat-cepat telangkupkan roti tadi keatas telor tadi. Perlahankan api. Bila rasa dah elok masaknya iaitu garing sikit, perlahan-lahan terbalikkan dan biarkan selama 1 atau 2 minit. Siap,

Angkat dan letak atas pinggan dan kepitkan dua. Kalau ada salad boleh jugak letak. Sedap makan dengan sos cili dan mayonaise.

Boleh sediakan untuk bekal anak-anak ke sekolah.