Saturday, May 14, 2011

328. Bertunang Zaman Ini

Ashraf Muslim di hari pertunangannya - foto ehsan google

Foto ehsan google

Baru2 ini Kjee ada ternampak satu gambar kat News Feed Kjee di Facebook. Ada orang post gambar adik dia bertunang. Pasangan itu siap duduk atas pelamin yang sangat cantik. Dua2nya memakai baju sedondon macam pengantin tengah bersanding.

Pelik bin ajaib orang zaman ini kan? Masa bertunang sudah duduk atas pelamin lengkap dengan pakaian pengantin. Tak risau ke hilang seri nanti apabila menjadi Raja Sehari?

Bergambar, kemudian gambar itu disiarkan di FB untuk semua orang tengok, Kjee perhatikan sudah jadi macam suatu trend sejak akhir2 ini. Baru bertunang dik oii...belum lagi sah jadi suami isteri. Tak manislah kalau begitu kan?

Kjee ni bukanlah kuno sangat. Bertunang itu satu adat saja. Tapi janganlah jadikan ia sesuatu yang akan menjadi ikutan generasi akan datang. Baru2 ini Kjee ada menonton satu rancangan di TV yang memaparkan majlis pertunangan. Bukan main meriah lagi. Siap buat besar2an di hotel.

Kjee fahamlah tuan punya badan itu orang berada tetapi janganlah terlalu riak membuat majlis pertunangan. kekadang jangka hayat hubungan hanya sampai setakat bertunang je kalau terlalu riak kan?

Zaman Kjee dulu, kalau bertunang, pihak bakal tunang (lelaki) tidak boleh langsung ada di majlis pertunangan diadakan. Kalau pihak keluarganya tidak tahu rumah tunangnya, maka lelaki tu hantar dan duduk jauh2 dalam kereta. Langsung tidak boleh tunjukkan muka walaupun selepas selesai majlis! Tunang Kjee (ayah Nadia) hanya jumpa Kjee sehari selepas majlis pertunangan.

Kemudian ada satu kisah yang buat Kjee cukup serik semasa dalam pertunangan. Ibu saudara tunang Kjee yang 30 tahun tinggal di Mekah, pulang bercuti ke tanahair. Keluarganya di KL buatlah kenduri menyambut kepulangan beliau.

Tunang Kjee pun ajak Kjee pergi. Tapi Kjee turut heret sama mak Kjee. Sampai di rumah itu, ibu saudaranya pandang Kjee kemudian tanya tunang Kjee. "Kau dah nikah ke?" Tunang Kjee jawab, belum baru jer bertunang. Dia kata kenapa mesti nak tontonkan tunang depan dia sedangkan belum sah jadi isteri!

Aduh!!! Biru muka Kjee dan mak. Selepas dia berlalu, Kjee mintak tunang Kjee hantar Kjee dan mak pulang! Sejak hari itu, Kjee tak pernah tunjuk muka di rumah keluarga tunang Kjee, sebelum bernikah!!!

Itu kisah berpuluh tahun lalu. Sekarang? Hmmm sekarang pihak lelaki (tunang), siap suruh tunangnya keluarkan balik cincin yang telah disarung wakilnya, dan dibuat sessi bergambar semula sambil sarungkan cincin! Tak cukup dengan itu, siap duduk bergandingan macam pengantin baru.

Maaflah..mungkin Kjee ni konservatif sikit. Tetapi bab2 macam ini janganlah dipermain2kan. Mungkinkah sebab itu banyak pasangan hari ini yang tidak kekal apabila berkahwin? Walalahualam.

13 comments:

mizzkechique said...

setuju dgn pendapat kjee...
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) perkahwinan.” (Hadis riwayat Ahmad dari Abbdullah bin Zubair).

KSWSK said...

ada kawan yang kecik dengan wa bl tak dimaklumkan pasal pertunangan wa..bl wa ckp wa tak mau heboh2 lain cerita plak yang dorang create...

Aina said...

salam kak jee aka 'monalisa' :D

memang dah mcm trend skrang.baru2 ni jiran depan rumah saya di kampung sana tu pon bertunang ala2 org kawen jugak.1st time org kat kg buat acara btunang grand gitu..

*kak jee dah x berlakon ker?

Along Maklong said...

maklong pun setuju dengan pendapat kak jee..
alhamdulillah.. 2 anak pompuan maklong terus nikah.. xde tunang2.. nak memudahkan kerja kedua2 belah pihak.. 2 anak lelaki.. 1 pun terus nikah.. 1 je buat majlis tunang..

aeinio said...

pertunangan zaman sekarang lebih kepada bermegah2 dah tak sama mcm dulu2 hmmmm

Anonymous said...

ye..la..k.jee zaman sekarang x macam dulu2..saya pun mcmtu..pernah tunang ajak balik kampung..arwah mak saya kata..x boleh kalau dh nikah nanti nak balik selallu pun boleh..menurutnya kalau kita bertunang pun dh ikut balik kampung atau kemana2 ntn bila nak nikah orang kampung dah x ada suprise nak tgk pengantin sebab dh jemu...apa2 pun kita boleh komen masing2 ada prinsip masing2..betul x k.jee..

Anonymous said...

bkn nk ape kjee...
yela,bertunang septotnyer xperlu heboh2 wt besar-besaran kn...
yg parent dier warak pn nk wt majlis tunang besar-besaran mcm tu...mcm kjee tulis 2 la..siap ddk mcm bersanding plak kt pelamin.mmg xmanis pn dipndg org pn...
saye mmg kurg senang dgn seorg ni yg sudah bergelar ustazah di sekolah bertahun2..so bila nmpk majlis tunang anknya dibuat spt majlis kawen,mmg xsesuai&kurg menyenangkn...
org lain pndai dia nasihat sana sini...but diri dia?hmmm...

Anonymous said...

saya pun pelik kenapa si lelaki perlu ikut sama ke majlis pertunangan. Ada setengah tu .. dia datang tunjuk rumah .. atau ikut sama separuh jalan... bila dah selesai majlis .. masa makan-makan, dia pun muncul. Kira ok lagi lah ... tapi yang ikut sama siap berpakaian bagai pengantin tu .. apa kejadahnya. Sekarang ni dah jadi trend pula .. majlis pertunangan pun ada pelamin. Dulu mak si lelaki atau wakilnya akan ke bilik si gadis .. sarungkan cincin. Sekarag ni .. si perempuan dipimpin ke pelamin pula .. dan di sarungkan cincin .. lepas tu sibuk bergambar. Yang peliknya .. orang tua- tua tak de pula melarang.

hasnurul huda said...

biasalh kjee..org sekarang..ms sy bertunan dulu nk jgk tunang sy tu dtg nk bergambar bersama tp di sebabkn mak dia nie org lama lh katakn...erm..tunang sy tu tak dibgnye dtg pun...nk bergambo sht nanti kawen bergambo lh puas2 kan...bkn apa ikut sunah tu kena lh ikut ..adat tu adat jgk tp mana yg di larang jgn diikut sgt...

Anonymous said...

setuju dgn k.jee, didoakan moga ank2 x akn ikut trend cmni....biarlah owg kata ape, yg pnting keberkatan dan kebahagiaan di kemudian hari..

BJ said...

setuju sesangat..

ieda79 said...

Assalamualaikum...baru nak bagi komen..pasal saya orang baru kat blog kjee...teringat masa saya bertunang dulu..siap cakap kat bakal tunang(dah jadi suami pun)awak jangan datang masa kita tunang..seminggu lepas bertunang baru dia datang..itu pun sebab keluarga nak jumpa

elly said...

saya pon agak terganggu ngan majlis pertunangan besar besaran.... tak perlu rasanyer sumer tu..simpan jer bajet tuh wat majlis kawin besar sket... ada sesetengah tunang grand2 pon tak jadik kawen..padahal dah tayang satu dunia...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...