Wednesday, May 25, 2011

382. Yehhh Petrol Ron 95/Diesel tak Naik!!

Ini pasti suatu berita gembira yang dinanti2kan semua. Kjee dah standby nak suruh Unclepali pergi top up minyak dua2 kereta kami. Terima Kasih Kerajaan Malaysia kerana prihatin!!
Beria ini Kjee Copy paste dari mStar Online.
 
Harga RON95 Kekal
PUTRAJAYA: Kerajaan mengekalkan harga petrol RON95, diesel dan gas petroleum cecair (LPG), kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Katanya, Kabinet memutuskan untuk tidak menaikkan harga petrol RON95, diesel dan LPG buat masa ini setelah rasionalisasi subsidi dibincangkan dengan mendalam dan teliti dalam mesyuarat mingguan Kabinet, Rabu.
"Keputusan ini dibuat kerana kerajaan mengambil kira kepentingan rakyat," katanya pada sidang akhbar di kementerian berkenaan di sini.
Ismail Sabri berkata, pada masa sama kerajaan akan meneruskan kajian rasionalisasi subsidi secara menyeluruh berikutan peningkatan harga minyak dan gas di pasaran global.
Ditanya adakah Kabinet membincangkan tempoh masa harga berkenaan dikekalkan, Ismail Sabri berkata Kabinet tidak membincangkan tentang jangkamasa.
Harga petrol RON95 kini ialah RM1.90 seliter dan diesel RM1.80 seliter. Harga LPG ialah RM1.90 sekilogram.
Kali terakhir harga RON95, diesel dan LPG diselaraskan ialah pada Disember tahun lepas.
Ismail berkata pengekalan harga ketiga-tiga bahan api ini mengakibatkan kerajaan menanggung subsidi sebanyak RM18 bilion setakat ini.
Tahun lalu kerajaan menanggung kira-kira RM8.15 bilion subsidi bagi bahan api yang sama.

2 comments:

  1. lega dan beryukur dengan berita ini..

    ReplyDelete
  2. memang berita gembira tapi sampai bila kerajaan nak menanggung beban kita sebagai prngguna pun kena faham juga subsidi suatu hari nanti terpaksa juga ditarik balik.

    ReplyDelete