Saturday, May 28, 2011

393. Luangkan Masa Berkualiti Untuk Anak2

Kjee bukan pakar sebenarnya nak bincang mengenai topik ini. Tetapi pengalaman telah mendewasakan Kjee. Pengalaman membesarkan anak seorang diri. Kerja tidak mengikut masa ketika Nadia meningkat remaja. Dan menghadapi seribu satu macam masalah lain.

Bila Kjee rewind balik masa2 yang lalu, Kjee rasa bangga dapat menyempurnakan tugas ini dengan baik. Sekurang2nya, anak Kjee menjadi seorang insan yang cukup sempurna di mata Kjee. Tidak pernah melanggar perintah, rajin, dengar kata dan tahu corakkan masa depannya. Alhamdullilah syukur!

Memang setiap ibu menghabiskan masa yang lebih banyak dengan anak2 daripada ayah mereka. Tetapi sedarkah anda bahawa tidak semestinya masa yang diluangkan itu, masa yang berkualiti.

Kjee tak tahu apa erti masa berkualiti anda. Pada Kjee masa berkualiti itu tidak semestinya 24 jam sehari. Cukuplah sekadar sejam sahaja sehari. Bayangkan kalau kita nak habiskan masa 24 jam dengan anak2, terutama sekali yang sedang membesar yang tak reti nak duduk diam, pasti mereka bosan kan?

Kjee selalu pilih masa yang elok untuk habiskan dengan Nadia. Janganlah dia tengah sibuk nak dengar lagu ataupun tengok rancangan kegemarannya di Tv, masa tu kita nak duduk berbual dengannya. Mesti dia suruh kita pergi main jauh2.

 Kjee cuba dekati Nadia masa Kjee keluar makan, misalnya. Kjee bawak dia ke restoren yang dia suka sangat. Sambil makan, Kjee bukak cerita. Mula2 kena pujilah apa yang dia dah buat yang buat kita happy sangat. Pastu mulalah masukkan sedikit demi sedikit pesanan yang hendak kita sampaikan.

Itulah yang Kjee amalkan sehinggakan Nadia menitis airmata mendengarnya. Dan Insya Allah, cara Kjee itu menyusup masuk ke mindanya hingga ke hari ini!

Nadia menjadi anak yang lebih baik dan lebih mengambil berat mengenai diri Kjee. Dia tidak suka meminta2. Malahan, baru2 ini Kjee begitu sebak (tapi tak tunjukkan depan dia) apabila dia menghabiskan semua wang yang diperolehi buat kerja part time belanja Kjee dan papa dia makan, dua hari berturut2. Apabila Kjee tanya kenapa duit itu tidak digunakan untuk dirinya, jawabnya, itulah niatnya masa buat kerja part time itu!

Itu hanya sebahagian kecil daripada apa yang Kjee lakukan iaitu meluangkan masa2 emas bersama Nadia. Kjee akui masa Nadia bersekolah dulu, Kjee tak ada banyak masa untuk bersama-sama berbual dari hati ke hati kerana Kjee sibuk mengejar kerja. Tak ada kerja, tak ada duit. Masa itu, Kjee ibu tunggal dan mencari duit untuk anak, melebihi segala2nya.

Itu kesilapan yang Kjee buat. Duit rupa2nya bukan segala2nya. Kjee pernah tinggalkan Nadia selama 45 hari dengan jiran yang baik hati kerana pergi shooting. Empat lima hari sekali Kjee drive balik (dari beberapa daerah di Negeri Sembilan) untuk jumpa dia lepaskan rindu. Bercakap di telefon sahaja tidak memadai. Kekadang risau juga memandu sorang2 di tengah2 malam di Bukit Putus, Kuala Pilah! Tapi demi anak!

Bukan niat Kjee pagi ni nak buat anda semua bosan membaca kisah hidup Kjee dan Nadia. Tapi apa yang Kjee ingin sampaikan ialah, fahamilah erti sebenar masa berkualiti. Ia lebih mahal daripada emas.

Kjee banyak teringgal masa emas itu bersama Nadia ketika dia sedang membesar. Walaupun dia tidak begitu berjaya di segi akademik ketika bersekolah dulu, namun setelah Kjee menyedarinya, Kjee berubah. Dan Nadia berjaya bangkit dan membuat Kjee cukup bangga dengan pencapaiannya di Menara Gading, setakat ini.

Kalau hendak berbicara dari hati ke hati dengan anak2, gunakanlah bahasa yang lembut dan cakap dengan emosi. Kjee berjaya menggunakan taktik ini.

Itu sahaja yang boleh Kjee kongsi bersama ibu2 semua sempena Cuti Persekolahan ini. Renung2kanlah. Mungkin anda ada cara yang lebih baik. Janganlah kata yang Kjee senang cakap sebab sorang sahaja anak. Usahalah dengan seribu daya, jangan seribu dalih.  Insya Allah. Alhamdullilah. 
Rupa mungkin hampir sama tapi perangai ibarat langit dengan bumi. Kalau ikut perangai Kjee, hancus!

7 comments:

Mas said...

hmmm...seakan akan kembar bila tengok kak jee dan nadia...
so sweet....

ummi_khalish said...

terima kasih kak..n3 yg sgt mnyentuh hti...satu pnduan utk dil yg bru je ada ank ni.....syakirin awi...semoga kebahagiaan akk sekeluarga hingga hujung nyawa....Insya Allah..Amin...:-)

Ijahans said...

betul kak jee...
apa yg ija buat... every time cuti sekolah dan mungkin waktu tuh tak mampu nak bawa jalan jauh2.. ija akan ambil cuti dan we went for girls outing... just me n her. masa ni lah ija korek segala cerita yang mungkin dia tk comfortable nak cerita depan papanya...

Ijahans said...

kak jee, u are so truly true...
apa yg ija buat every time cuti sekolah, kalau tak plan nak holiday, ija akan ambik one day or two for girls outing.. just me n her.. dan ija akan koreks all the girls gossip n stories yg maybe dia tk selesa nak share with her papa

pinky said...

pnh terbaca kjee ada 2org anak...tp sll citer psl nadia jer....huhu... sy tertinggal keteapi ker??

Anonymous said...


salam
maaf saya teringin nak tau adakah bapa sebenar nadia meninggal atau masih hidup.

Kjee said...

Abah Nadia dah lama meninggal. Kena kanser paru2.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...