Sunday, May 29, 2011

398. Wings Masak Hitam Manis Pedas dan Sup Fucuk





Hari ni buat lagi ayam masak Negro. Tapi kali ini Kjee ubah nama dia jadi Ayam Masak Hitam Manis pedas. Panjang nyer. Kalau masak negro pendek je sebutannya. Kjee tambah kepedasannya kali ini. Bubuh cili api tumbuk dan juga serbuk cili kering Babas.

Tetapi, malangnya, masih tidak cukup pedas buat famili Kjee especially Unclepali. Patut tadi Kjee hidangkan juga cili hijau untuk dia kunyah macam selalu dia buat kat Kudu Nasi Kandar. Tak pedas pun bukan main berselera lagi dia makan. Hehehe.

Betullah rupanya. kalau ditambah cili, lagi sedap. Kjee tumis halia dan bawang putih yang telah ditumbuk halus, pastu bila wangi masukkan cili serbuk dan cili api yang telah ditumbuk. Bila garing masukkan secawan air dan juga 10 kepak ayam goreng separuh masak yang telah dikerat dua. Pastu masuklah kicap ikut suka. Klik sini senang cerita.

Berbeza dengan resipi terdahulu, selain tambah cili, Kjee juga bubuh air dan braise atau reneh ayam yang telah digoreng separuh masa itu perlahan2 hingga kuahnya menjadi agak pekat. So dulu kira masak kering, Sekarang masak lembab. Sedap jugak kalau dimakan dengan roti canai.

Dua Jenis Fucuk
Selain chicken wings masak hitam manis pedas, Kjee juga buat sup fucuk. Dah naik menyampah apabila buka pantry nampak fucuk yang kurus panjang sepeket dan yang lebar2 dua peket. Suruh Nadia rendam tadi. Pastu godek2 fridge jumpa fresh Shitake mushrooms dua peket tapi Kjee guna sepeket jer.

Kjee tumislah bawang putih tiga ulas, Bila dah wangi masukkan air satu koleh. Tunggu mendidih. Pastu campakkan satu sudu udang kering yang telah dicuci, dua cube knorrs chicken dan tunggu didih lagi. Bila didih masukkan fucuk yang keras tu dulu. Bila dah lembut, masukkan fucuk yang lebar2 (potong ikut suka) dan cendawan shitake segar yang telah dibelah empat. Tak payah bubuh garam sebab kiub ayam dah masin. Kalau korang rasa tak cukup masin, tambahlah ikut suka.

Bila dah cukup masak semua, masukkan potongan daun bawang selebar dua inci dan tutup api. Hidangkan.


4 comments:

Nieza said...

sedapnya menu kak Jee ni...terus terasa lapar nengokkan ayam hitam menawan dan sayur fucuk tu...maunya bertambah nasi ni..hehe

noorsafone said...

Kakjee...sedapnya...sayur fucuk pun sedap.

Anonymous said...

kjee...yg ni x pyh bubuh bwg goreng mcm resepi yg sblm ni?

Kjee said...

resipi sama

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...