Wednesday, August 17, 2011

TERIMA KASIH SUDI CUBA TRY TEST RESIPI KJEE

resipi klik sini 
 Sejak akhir2 ni, Kjee happy sangat apabila singgah kat blog kengkawan atau di FB, page masakan Sembangresipi atau kat page Blogger Masakan dan nampak ramai cuba, try test masakan yang pernah Kjee post di sini. Bangga woi!!

Antara yang agak popular ialah Tart Nenas Nyonya, Daging Kaprau, Penang Fried Kway Teow dan juga Biskut Bunga Cina.

resipi kilik sini 
Korang tahu kan yang tekak Kjee ni cerewet. Justru seandainya dah nampak Kjee buat berulang kali, maknanya kesedapannya boleh dipercayai.

Ni Kjee nak bagitau, setiap resipi yang Kjee post kat blog Kjee ni, sudah diuji di Dapur Kak Jee. Kalau sedap dan menjadi, baru Kjee post. Kalau tidak, Kjee senyap jer tau.

Sebab itu kalau ada yang tanya Kjee samada tahu buat kuih atau lauk yang mereka idamkan, kalau Kjee belum cuba buat, Kjee ambil jalan senang kata tak tahu. Kemudian dalam senyap2, Kjee akan uji dulu resipi mana2 yang berkaitan. Kalau jadi, Kjee pun kongsilah bersama korang. Kalau Kjee senyap jer, pepaham jer lah kan!
resipi klik sini 

Selain tart nenas nyonya yang Kjee cilok resipi dari nyonya mana ntah kat Internet satu ketika dulu, Kjee juga bangga apabila ramai yang cuba buat Daging Kaprau. Begitu juga dengan Penang Fried Kway Teow yang Kjee turut ajar cara membuatnya step by step serta Biskut Bunga Cina.

Resipi Biskut Bunga Cina jugak Kjee cilok dari internet. Tapi dah banyak sangat cilok, lupa lak siapa empunya asal respi. Ampun maaf dipinta!

Hah jugak Kjee nak bagitau, kalau ada yang rasa nak alter, nak ubah apa jua bahan2 yang Kjee senaraikan dalam resipi Kjee, silakan. Ala kita yang buat dia! Kjee pun selalu buat macam tu.

Hari ni Kjee ke blog MamaFaMi Spice And Splendour. Dia guna Buttercup jer untuk buat tart nenas nyonya. Dan katanya, sedap. So kalau korang nak guna Buttercup, silakan. Klik sini.

Mesti korang perasan yang resipi Kjee jarang ada bahan2 yang beranika jenis dan susah nak diperolehi. Ala Kjee ni bukannya sihat sangat nak menjelajah satu Malaya cari bahan. So apa yang ada dalam rumah, itu yang Kjee guna. Sebab itu masakan Kjee taklah canggih2 kan?
resipi klik sini 

Hah ini lagi satu Kjee nak bagitau...eh banyak pulak makcik ni nak bagitau...macam nak pergi jauh atau selama2nya pulak kan? Eh taklah..korang doakan Kjee sihat. Kjee teringin nak timang cucu dulu sebelum berehat selama2nya!

Okay yang Kjee nak pesan ialah korang tak payahlah nak mintak izin nak salin resipi. Kjee halalkan dunia akhirat. Kalau Kjee dah post kat sini, suka hatilah korang amik. Kira wakaf lah. Cuma gambar jer hak milik Kjee.

Itu jer lah. Tak ada idea lagi nak citer apa. Hehehe.

5 comments:

  1. as salam kak jee

    cayalah akak...kiranya kak ni bersedekah juga tau....sedekah kongsi resipi

    ReplyDelete
  2. Terima kasih KJee..sudi kongsi resepi..tart tu memang sedap..saya pun dah tiga kali buat ...akan buat lagi..sebab permintaan tinggi..heheheh

    ReplyDelete
  3. bagus tu






    bagus tu jee, kongsi setiap ilmu yg kita miliki bukan merahsiakannya hingga mati supaya menafaatnya berpanjangan turun temurun...

    ReplyDelete
  4. saya dah cuba buat daging kaprau tu.. tapi ganti dgn ayam, memang sedap kakJee..terima kasih kakJee diatas resepi itu..

    biskut tat memang biskut jualan terlaris saya jual setiap tahun, resepinya lebih kurang sama dgn resepi kakJee tu..

    ReplyDelete
  5. Salam,

    Kak Jee, saya pun pernah buat tart guna resepi & kaedah Kak jee..Memang sangat2 marvelous dan mudah..InsyaAllah nnt mesti akan cuba resepi2 yang lain pulak..Thank you so much...

    ReplyDelete